Unisys introduceert op het web gebaseerde klantenbeheer- en factureringsmodule voor de telecommunicatie-industrie

Mogelijkheden voor aanvullende omzet 3G-licentiehouders

Amsterdam, 15 februari 2001 Unisys brengt de e-@ction e-Telco Solution op de markt. Deze oplossing biedt een compleet op het web gebaseerde klantenbeheer- en factureringsmodule voor de telecommunicatie-industrie. e-Telco is geschikt voor bedrijven die grote stromen relatief kleine transacties moeten beheren. Naast telecommunicatiebedrijven profiteren ook Internet Service Providers (ISPs), Application Service Providers (ASPs) en WAP content providers van e-Telco.

Een voordeel van de e-Telco-oplossing is de verlaging van het aantal bronnen dat vereist is voor het beheer van klantenrelaties. Telecom operator Quip! in Engeland is één van de eerste telecommunicatiebedrijven in de wereld die zijn opgezet als een e-business bedrijf: alle operationele bedrijfsonderdelen zijn gebaseerd op het Internet. Unisys ontwikkelde een compleet systeem waarmee via het Web alle klanttransacties kunnen worden gecoördineerd en uitgevoerd, van inschrijving tot uitbetaling. Uit de technologie die voor Quip! werd ontwikkeld, is e-Telco ontstaan. Door de Unisys e-Telco-technologie groeide het aantal klantcontacten van Quip! binnen een jaar tot 80.000. Deze werden beheerd door slechts twintig beheermedewerkers.

Cees van Yperen, Manager Telecom Unisys Nederland: "De uitgaven voor klantencontact en -beheer behoren tot de hoogste kosten voor telecommunicatiebedrijven. Call Centers zijn kostbaar en verbruiken veel bedrijfsmiddelen. Door onze samenwerking met Quip! hebben we de e-@ction e-Telco Solution kunnen ontwikkelen. Doordat klantencontacten via het web verlopen, worden de operationele kosten teruggedrongen en kosten bespaard."

Met e-Telco kunnen gebruikers bestanden updaten, rekeningen of balansen controleren en rekeningen direct betalen via de web-site. Door de real-time presentatie van accounts hebben gebruikers in één oogopslag een volledig overzicht van de uitstaande rekeningen. Daarnaast kunnen service providers klanten via de e-Telco-oplossing het complete beheer van alle rekeningen via het Internet aanbieden.

De e-Telco-oplossing is met name geschikt voor 3G-licentiehouders. Door de hoge kosten van deze licenties zoeken operators naar nieuwe manieren om extra opbrengsten te genereren. Van Yperen: "Door het gebruik van e-Telco kunnen operators niet alleen overhead reduceren, maar hebben ze ook de mogelijkheid om hun rekeningensysteem door te verkopen aan andere bedrijven."

Voor de integratie van de verschillende systemen werkte Unisys samen met partners als Geneva Technology voor de rekeningoplossing, en Comms Excel voor het betalingsproces. De oplossing van Geneva biedt volledige verrekening-, rekening- en betalingsafhandeling en schuldenbeheer op een UNIX-platform.

Unisys
Unisys is een bedrijf dat zich richt op het aanbieden van consultancy en ondersteunende oplossingen waarbij e-business-oplossingen een groot deel van het portfolio betreffen. Met ruim 37.000 werknemers verdeeld over 100 vestigingen wereldwijd ondersteunt Unisys haar klanten bij het optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van de Interneteconomie. De mensen van Unisys ontwikkelen oplossingen, services, platforms en netwerkinfrastructuren die bedrijven en overheidsinstellingen nodig hebben om succesvol zaken te doen in dit nieuwe tijdperk. Unisys biedt een compleet portfolio aan e-@ction-oplossingen voor e-business. Deze 'repeatable' oplossingen zijn gebaseerd op de uitgebreide kennis van Unisys op het gebied van systeemintegratie, op maat gesneden én standaardoplossingen, outsourcing, Microsoft Windows NT/2000-services, netwerkservices en merkonafhankelijk onderhoud, en wereldwijde support. Daarnaast levert Unisys enterprise-class NT-servers, mainframes, middleware, software- en storage-producten. Unisys heeft voor haar oplossingen een focus op specifieke verticale marktsectoren, waaronder financiële services, transport, telecommunicatie, overheid, publishing en supply chain-markten.

Het hoofdkantoor van Unisys is gevestigd in Blue Bell, Pennsylvania in de Verenigde Staten. Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Amsterdam Zuidoost. Meer informatie over het bedrijf is te vinden op de Unisys homepage: http://www.unisys.com of http://www.unisys.nl. Beleggersinformatie is te vinden op http://www.unisys.com/investor.

UNISYS

Erwin Zijlstra
Country Communications Manager Unisys Nederland
Tel: 020 - 5658647
Mob: 06 - 53821189
e-mail: erwin.zijlstra@nl.unisys.com