CDA wil bredere discussie over transport van gevaarlijke stoffen
Het CDA wil naar aanleiding van de hoorzitting over de chloortransporten,
deze week in de Tweede Kamer, een bredere discussie over het vervoer van
(meer) gevaarlijke stoffen, behalve chloor, ook LPG en ammoniak. De
discussie zich niet moeten beperken tot transport per spoor, maar ook
vervoer over, bijvoorbeeld, de weg.
Risico's transport per spoor: "zeer minimaal"
Tweede Kamerlid Annie Schreijer-Pierik is van mening dat de risico's van
transport van gevaarlijke stoffen per spoor "zeer minimaal" zijn. Toch
kunnen ze niet helemaal worden uitgesloten, voegt Annie Schreijer-Pierik
hieraan toe. Daarom wil de Kamer zich nauwkeurig laten informeren over alle
aspecten van het vervoer. De vraag is met name of er alternatieven zijn en
zo ja welke. Duidelijk is in ieder geval dat het hier een
verantwoordelijkheid betreft van overheid en industrie.
Meer nuchterheid gewenst
Annie Schreijer-Pierik benadrukt dat zij niet de "emotionele discussie wil
afwimpelen". Zij pleit echter voor een nuchtere en feitelijke benadering in
deze kwestie.
"Feit is dat de chloortreinen nu door dichtbevolkte gebieden gaan. Dat geeft
risico. We moeten de zorgen van gemeentes serieus nemen. Tegelijkertijd
moeten we ook beseffen dat AKZO handelt binnen de kaders van de bestaande
wet- en regelgeving; het bedrijf heeft de vereiste transport-vergunningen.
Verder is chloor een grondstof voor onder meer bepaalde voedingsmiddelen en
medicijnen. Afbouw van chloorprodukten ten gunste van natuurlijke produkten
is prima, maar er zijn op dit moment nog onvoldoende natuurlijke hulpbronnen
aanwezig", aldus Annie Schreijer-Pierik.