Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

http://www.minvrom.nl

MIN VROM: ANP-bericht 'Pronk: huizen slopen etc' klopt niet

In het ANP-bericht .Pronk: huizen slopen wegens luchtverontreiniging. worden de minister zaken toegeschreven die hij niet gezegd noch bedoeld heeft. Minister Pronk heeft niet gezegd dat hij van plan is 4.000 a 4.500 huizen vanwege luchtverontreiniging langs snelwegen te willen slopen.

De bewindsman heeft aangegeven dat de Europese Richtlijn, die middels het Besluit luchtkwaliteit in de Nederlandse wetgeving is geïmplementeerd, moet worden uitgevoerd. Daarbij heeft hij aangegeven dat het naar de letter uitvoeren problemen oplevert, vooral voor het onderwerp NO2-emissies van het verkeer. De ratio daarvan is gelegen in het feit dat indertijd, toen de richtlijn werd vastgesteld, de kosten van uitvoering door de Europese Commissie naar de huidige inzichten veel te laag zijn geraamd. Het probleem van uitvoeren treft dan ook niet alleen Nederland maar veel lidstaten. De minister heeft de Commissie gewezen op deze problematiek en gevraagd om de doelstelling voor NO2 niet op 2010 maar vijf jaar later te mogen halen. Dit wordt, mede vanwege de implementatie van andere richtlijnen voor bijvoorbeeld schonere auto.s, wel haalbaar geacht.
Als we de richtlijn naar de letter binnen de gestelde termijn zouden moeten uitvoeren, dan kom je tot veel grotere investeringen dan -zoals gezegd- indertijd was voorzien (zelfs als je alleen de ergste knelpunten -de 4.000 a 4.500- huizen zou aanpakken).

Tijdens het overleg gaf minister Pronk, op verzoek, voorbeelden van de verschillende scenario.s en de kosten die daarmee gemoeid zijn. Deze varieerden van sloop van woningen, het aanleggen van een tunnel (-bak), tot het geheel verplaatsen van infrastructuur.

Hierbij was geen sprake van het uiten van een voornemen tot sloop of de keuze voor een andere variant. Want zoals gezegd, momenteel is de zaak aanhangig gemaakt in Brussel.

Dit wat betreft het zoeken van oplossingen voor de lange termijn. De bewindsman heeft echter ook aangegeven dat hij actief is met oplossingen die op een kortere termijn effect hebben. Te denken aan het stimuleren van schonere auto.s, versnelde invoer van zwavel arme diesel, roetfilters op vrachtwagens en bussen, etc. (meer voorbeelden in brief 16/11/1999 aan TK).

Meer informatie:
Persvoorlichting ministerie VROM
Marja van Paassen 06 53237266
Joost Kehrer 06 53408203

14 feb 01 18:17