Siemens

Persbericht

EV H 200011.235

Den Haag, dinsdag 13 februari 2001

's Werelds eerste hoogspanningsverbinding met gasgeïsoleerde transportlijn (GIL) in Genève

De Siemens-divisie Energietransport en -Verdeling (EV), Erlangen, realiseert op het Palexpo-beursterrein in Genève de eerste hoogspanningsverbinding ter wereld met een gasgeïsoleerde transportlijn (GIL) van de tweede generatie. Bij dit project wordt voor de GIL-verbinding gebruik gemaakt van een isolatiemedium, bestaande uit 80 procent stikstof (N2) en nog maar 20 procent zwavelhexafluoride SF6, om op die manier niet alleen kosten te besparen, maar met het oog op het milieu ook de uitstoot van SF6 laag te houden. De GIL-techniek wordt toegepast in het kader van de nieuwbouw van Palexpo-beurshal 6 op de Geneefse luchthaven. Een bestaande vrije hoogspanningskabel zal worden gekapt, om de stroom voortaan onder de hal door te kunnen voeren. De belangrijkste redenen waarom de Zwitserse opdrachtgever en transportnetwerk-exploitant eos (énergie ouest suisse), voor de GIL-techniek heeft gekozen, zijn het sterk met de vrije kabel vergelijkbare gedragspatroon en de betere EMC-waarden ten opzichte van de hoogspanningskabel. Met een nieuwe geautomatiseerde orbitale lastechniek voor aluminium en een uit de pipe-line-industrie overgenomen installatietechniek is de montagetijd voor de buizen ongeveer de helft korter dan bij conventionele technieken.

De opdracht is bij uitstek geschikt voor toepassing van de GIL-techniek. Vanwege de ruimtelijke randvoorwaarden ter plaatse zal de geplande nieuwe beurshal 6 op het Geneefse Palexpo beursterrein op stelten worden geplaatst. De snelweg van Genève naar Lyon tussen beurs en luchthaven kan niet verplaatst worden en zal in de toekomst onder de beurshal doorlopen. De bestaande vrije dubbele 300kV-kabel, die de nieuwe hal in de weg ligt, zal voor en achter de hal worden gekapt. Over een afstand van ca. 500 meter wordt de bestaande kabel vervangen door een gasgeïsoleerd ondergronds hoogspanningstraject, dat in twee systemen door een tunnel loopt. De lengte van alle geleiders van de GIL bedraagt daarmee in totaal circa 3000 meter, de nominale spanning 300 kV en de nominale stroomsterkte 2000 A. Als isolatiemedium wordt voor het eerst een stikstof/SF6-mengsel in een verhouding van 80:20 procent gebruikt. In de 2,40 m hoge en 2,60 m brede corridor worden tegen beide tunnelwanden drie GIL-buizen (éénpolig gekapseld) boven elkaar bevestigd. De componenten voor de ter plaatse uitgevoerde assemblage zijn vanaf september vorig jaar geleverd. Het montagetraject voor het GIL-project in Genève liep tot december 2000. Bij deze montage worden de losse aluminium buizen net als bij het leggen van pipelines aan elkaar gelast. Het geheel wordt in januari 2001 functioneel getest. Volgens planning zal de nieuwe GIL-verbinding op 22 januari 2001 daadwerkelijk in bedrijf worden gesteld.

De GIL-techniek is een nieuwe ontwikkeling van de al meer dan 30 jaar beproefde SF6-buistechniek. Een gasgeïsoleerde transportlijn, bestaande uit een aluminium kabelbuis en een aluminium mantelbuis, is berekend op vermogenstransmissies tot 3000 MVA. De gasgeïsoleerde transportlijn is geschikt voor zowel het aansluiten van grootverbruikers en dichtbevolkte gebieden (meestal over slechts een beperkt aantal kilometers) als voor langere trajecten tot honderd kilometer en meer als alternatief voor de vrije kabel. Met GIL zijn vermogensverliezen op langere trajecten beduidend lager dan bij vrije kabels het geval is. Zelfs bij afstanden van meer dan 100 kilometer zijn maatregelen ter compensatie van het blindvermogen niet nodig. Elk soort tracé is mogelijk, tot zelfs de meeste steile trajecten. De GIL-techniek kan zowel in de grond als in tunnels worden toegepast.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325, e-mail: bernard.bos@siemens.nl

Voor alle Siemens persberichten zie: www.siemens.nl/persinfo

© Siemens Nederland N.V. 2001