Milieu-inspectie blokkeert vertrek sloopschip 'Sandrien' naar India
De Inspectie Milieuhygiëne (IMH) van het ministerie van VROM heeft de
tanker Sandrien verboden uit de haven van Amsterdam te vertrekken. De
IMH beschikt over voldoende aanwijzingen dat het asbesthoudende schip
op het punt stond voor de sloop naar India te varen. Daar zou het
worden gesloopt op een wijze die onverantwoord is voor de gezondheid
van de werknemers en voor het milieu. Het is de eerste keer dat de IMH
een dergelijk schip aan de ketting legt.
De huidige eigenaar van het uit 1974 daterende zeeschip is van het
verbod op de hoogte gebracht en medegedeeld dat hij moet voldoen aan
de Europese regels voor de export van afvalstoffen (EVOA-verordening).
De Sandrien is een enkelwandige tanker van 170 meter en weegt bijna 34
duizend ton.
Het vertrek van de Sandrien wordt sinds vorige week door de IMH voor
onderzoek geblokkeerd nadat bleek dat het schip was bestemd voor sloop
in India. Het schip beschikte over certificaten die, gezien de
technische staat van het schip, toestemming geven voor slechts een
enkele reis, zonder lading en alleen bij gunstige weersomstandigheden
en geringe zeegang.
Uit het IMH-onderzoek aan boord is gebleken dat er asbest door het
gehele schip is verwerkt. Behalve ladingsrestanten werden ook
verschillende afvalstoffen aangetroffen. Daarnaast bleek dat geen
wettelijk voorgeschreven EVOA-kennisgeving van de export van het
sloopschip was gedaan aan het Internationale Meldpunt Afvalstoffen van
VROM. Op grond van de EVOA kan worden gecontroleerd of de afvalstoffen
in het land van bestemming daadwerkelijk milieuhygiënisch verantwoord
worden verwijderd of nuttig toegepast (gesloopt). De beoogde
bestemming van dit schip is Alang, een kustplaats in de Indiase
deelstaat Gujarat. Alang beschikt niet over een professionele
scheepssloopinstallatie. In Alang worden de sloopschepen op het strand
gesloopt op een wijze die onverantwoord is voor mens en milieu.