i2 Technologies presenteert: 's Werelds eerste complete E-business oplossing voor Supplier Relationship Management (SRM)
i2's geïntegreerde reeks producten voor SRM helpt bedrijven hun verwervings- en inkoopkosten significant terug te dringen en de time-to-market van nieuwe producten te verkorten
ZALTBOMMEL
13 februari 2001 - i2 Technologies Inc. (Nasdaq: ITWO), koploper in oplossingen voor het beheer van selectie- en inkoopprocessen, introduceert 's werelds eerste complete, volledig geïntegreerde oplossing voor Supplier Relationship Management (SRM). De door i2 ontwikkelde SRM-oplossing biedt een breed scala aan Business-to-Business (B2B) ontwerp-, selectie- en inkoopfaciliteiten. Hiermee kunnen bedrijven en hun toeleveranciers hun bedrijfsprocessen onderling in kortere tijd op elkaar afstemmen, en tegen lagere kosten betere producten maken en introduceren. i2's nieuwe SRM-product maakt gebruik van het i2 TradeMatrix Platform en van het Infinite Content Network. Het TradeMatrix Platform verzorgt de synchronisatie van alle verwervings- en ontwerpprocessen, waaronder het productontwerp, het zoeken van toeleveranciers, de planning en de inkoop. Het Infinite Content Network stelt bedrijven in staat de koppeling tussen de eigen bedrijfsprocessen en die van hun toeleveranciers te optimaliseren, en daarmee hun inkoopkosten significant terug te dringen.
SRM is een nieuw toepassingsgebied waarvan marktonderzoekers verwachten dat het de kern zal gaan vormen van B2B e-business. Deze verwachting is gebaseerd op het feit dat SRM nieuwe samenwerkingstechnologieën gebruikt om de alles bepalende voorkant van de waardeketen - het traject dat loopt van toeleveranciersbeheer en ontwerp tot aan leveranciersselectie en e-procurement - te optimaliseren. De nieuwe categorie oplossingen dankt zijn ontstaan aan recente ontwikkelingen op het gebied van samenwerkingstechnologie en technologieën voor elektronisch handelsverkeer. In zijn geheel gaat om een markt die, volgens analisten van de Meta Group, het in zich heeft om de komende jaren uit te groeien tot een omvang van meer dan 32 miljard dollar.
"Supplier Relationship Management -een nieuwe categorie oplossingen waarmee fabrikanten hun relatie met toeleveranciers en hun bestedingen bij die toeleveranciers kunnen optimaliseren- wordt steeds belangrijker als het gaat om e-business", zei Barry Wilderman, VP Research van de Meta Group. "Bedrijven die op zoek zijn naar mogelijkheden om hun investeringen ook daadwerkelijk terug te zien in positieve bedrijfsresultaten, hoeven niet verder te kijken dan de uitgaven die ze doen voor het ontwerpen, het inkopen van materialen en het produceren van hun producten. Een systeem dat bedrijven in staat stelt om op een divisie- en bedrijfsgrenzen overschrijdende manier strategisch materialen en componenten in te kopen, en producten in onderlinge samenwerking te ontwerpen, kan niet alleen de kosten van de verkochte goederen, maar ook de time-to-market van die producten helpen terugdringen "
Gebruikers van i2 SRM melden concrete resultaten
Tot de klanten die de nieuwe SRM-oplossing zijn gaan gebruiken om hun relatie met toeleveranciers en hun strategische inkoopprocessen te optimaliseren, behoren Dana, Ashland Oil en Sky Chefs. Daarnaast zijn strategische partners van i2, waaronder consultancybedrijf A.T. Kearney, bezig om rond i2's SRM-oplossing nieuwe diensten op te zetten.
Dana Corporation gebruikt i2 SRM als middel om de doelstelling te verwezenlijken van een vierjarenplan dat beoogt het aantal toeleveranciers van het bedrijf tot de helft van het huidige aantal terug te brengen, een reductie die naar schatting een besparing van zo'n 1 miljard dollar op de productkosten zal gaan opleveren. "Onze eerste configuratie hadden we in minder dan 10 weken klaar", zei Doug Grimm, VP Global Strategic Sourcing voor Dana. "We zijn met succes bezig om inkoopgegevens vanuit alle geledingen van het bedrijf te consolideren, om op die manier de uitgaven per fabriek, divisie, regio, SBU of ondernemingsbreed te kunnen beïnvloeden.
Vanaf april zullen we meer dan 80 procent van onze totale uitgaven, wat staat voor meer dan driehonderd fabrieken, onder de nieuwe SRM-oplossing van i2 hebben gebracht. Dit is waar het in B2B e-commerce echt om gaat, namelijk connectiviteit, en met behulp van i2 zijn wij dat aan het verwezenlijken."
Ook Ashland Inc. heeft met succes SRM-oplossingen van i2 gebruikt. Op dit moment
heeft Ashland meer dan duizend actieve gebruikers op zevenhonderd locaties. "i2
stelt Ashland in staat om concern-breed de kosten te sturen, en op die manier
een totale besparing van 27 miljoen dollar op onze verwervings- en inkoopkosten
mogelijk te maken", zei Terry Tyler, directeur Strategic Marketing bij Ashland
Inc. "Onze schatting is dat we met behulp van de SRM-oplossing van i2 de
verwervingskosten moeten kunnen terugbrengen van 120 dollar tot minder dan 10
dollar per uitleveringsverzoek."
i2 SRM creëert een samenwerkingsplatform dat alle processen tussen fabrikant en
toeleverancier omvat
Traditionele benaderingen creëren een soort gesloten silo's rond clusters van
gebruikers, zoals ontwerp, planning, inkoop en productie. Hoewel dit de interne
effectiviteit van die clusters vergroot, bemoeilijkt deze aanpak de samenwerking
tussen verschillende disciplines en/of ondernemingen. Dit terwijl al deze
disciplines te maken hebben met relaties met toeleveranciers, en acties binnen
het ene proces een ingrijpende invloed hebben op de effectiviteit van de andere
processen.
De SRM-oplossing die i2 heeft ontwikkeld coördineert de onafhankelijke acties
van elk van deze groepen door het Internet te gebruiken als middel om zowel
beperkende factoren als mogelijkheden te signaleren, als om informatie over
componenten, toeleveranciers, uitgaven, behoeften, voorraden en ontwerpen die de
bedrijfs- of de prive e-marktplaats in gebruik heeft, vanuit verschillende
bronnen afkomstig samen te brengen. Dit stelt bedrijven in staat om hun
bedrijfsprocessen af te stemmen met hun partners, en op die manier betere
beslissingen te nemen.
Met een combinatie van krachtige samenwerking- en beslissingsondersteunende
oplossingen biedt i2 gebruikers van het nieuwe Supplier Relationship
Managament-systeem faciliteiten voor strategische productselectie en verwerving,
strategisch ontwerp, planning en aanschaf. Tot de specifieke mogelijkheden
behoren:
* Commodity Management
* Contract Management
* Design for Supply
* Design Collaboration
* Direct and Indirect Buy
* Supplier Management
* Bid Optimisation
* Supply Collaboration
* Negotiation
Met behulp van i2's SRM-oplossing kunnen ontwerpers gedurende het ontwerpproces
rekening houden met de beschikbaarheid en levertijden van onderdelen, en zo
helpen voorkomen dat er kostbare opdrachten voor ontwerpwijzigingen moeten
worden gegeven. De geboden oplossingen gaan verder dan alleen het automatiseren
van opdrachten voor ontwerpwijzigingen, en helpen ook het aantal
wijzigingsopdrachten terug te dringen door ontwerpers bewust te maken van de
beperkende factoren in de toeleveringsketen, vóórdat hun productontwerpen
voltooid zijn. Deze optimalisatie helpt de time-to-market verkorten en
tegelijkertijd niet-geplande wachttijden in de fabriek terug te dringen.
Daarnaast brengt i2SRM alle dynamische sturingsfactoren voor strategische
selectie en verwerving, waaronder op de minuut nauwkeurige rapportage van
uitgaven, vraag, voorraad, het functioneren van toeleveranciers, informatie over
nieuwe producten en kruisverwijzingen tussen producten, bij elkaar in één
systeem voor echte strategische selectie en verwerving van materialen en
componenten.
i2Content als motor voor Supplier Relationship Management
De nieuwe SRM-oplossing wordt ondersteund door het toonaangevende i2 Content, een product van i2's Infinite Content-divisie. i2 Content levert gestandaardiseerde informatie over onderdelen en toeleveranciers, die in de ontwerp- en verwervingsfase kan worden geraadpleegd. i2 Content maakt het mogelijk om op basis van specifieke parameters te zoeken naar beschikbare onderdelen. Dit stelt ontwerpers in staat om, voordat tot aanschaf van maatwerkcomponenten wordt besloten, te bepalen of het mogelijk is om bestaande onderdelen te (her)gebruiken. i2 Content zorgt er tevens voor dat ontwerpers en inkopers op nieuwe technologie worden geattendeerd zodra die beschikbaar komt.
"Voor het optimaliseren van de relatie met je toeleveranciers, die verantwoordelijk kunnen zijn tot zo'n 80 procent van de uitgaven die je als bedrijf doet, kun je niet volstaan met het samenvoegen van een aantal totaal verschillende applicaties die je vervolgens een oplossing noemt", zei David Horne, senior vice president van i2. "i2 is het enige bedrijf dat een voldoende brede oplossing in huis heeft om dit probleem in al zijn facetten het hoofd te kunnen bieden, en dat in staat is die oplossing aan te bieden op een gemeenschappelijk platform en met een gemeenschappelijke gebruikersinterface, gevoed door heldere en accurate beslissingsondersteunende informatie."
i2 brengt op de ontluikende markt voor SRM-oplossingen zijn uitgebreide ervaring
mee in waardeketen-optimalisatie en beheer. Als erkend leider in supply
chain-oplossingen, heeft i2 wereldwijd inmiddels meer dan duizend klanten en
meer dan negenduizend implementaties.
"De ontluikende categorie oplossingen die bekend staat als Supplier Relationship
Management is de eerste van een nieuwe golf e-business 'value applications'",
zei Bruce Richardson, vice president bij AMR Rsearch. "Wij verwachten dat i2
zich zal ontwikkelen tot één van de uitgesproken leiders op dit nieuwe terrein,
aangezien zij als eerste een oplossing bieden die de noodzakelijke ingrediënten
van ontwerp, selectie en verwerving en content omvat, en die gebouwd is op basis
van een gemeenschappelijk gegevensmodel en met een gemeenschappelijke
gebruikersinterface."
i2
i2 is de leverancier van het i2 TradeMatrix-platform dat behalve oplossingen ook
content- en marktplaatsfunctionaliteit biedt. Bedrijven kunnen met i2
TradeMatrix zowel particuliere als openbare marktplaatsen inrichten en
tegelijkertijd de bedrijfsprocessen van alle deelnemers optimaliseren. i2 biedt
diverse op samenwerking gerichte e-business-services voor zowel startende als
gevestigde e-business-bedrijven. Elke service wordt ondersteund door oplossingen
voor een optimale besluitvorming, transactiebeheer en content management. Het in
1988 opgerichte i2 heeft zich ten doel gesteld zijn klanten in 2005 een
toegevoegde waarde te bieden van $75 miljard. i2 is gevestigd in Dallas, biedt
werk aan meer dan 5500 mensen en heeft kantoren over de hele wereld.