Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
MINOCW: Opvang leerlingen met gedragsmoeilijkheden
13 februari 2001
Persbericht: 023
OPVANG LEERLINGEN MET GEDRAGSMOEILIJKHEDEN
Er is voldoende opvang voor leerlingen met gedragsmoeilijkheden, maar
bij de samenwerking met instellingen voor jeugdzorg ervaren scholen
problemen. Daarom worden jeugdzorg en onderwijs beter op elkaar
afgestemd. Dit schrijft staatssecretaris Adelmund in een reactie op
het onderzoek 'Doorgaan totdat je niet meer kunt?' van Sardes in
samenwerking met Research voor Beleid dat vandaag naar de Tweede Kamer
is gestuurd.
Tijdens de behandeling van de onderwijsbegroting in 1999 werd door de
kamerleden Lambrechts, Kortram en Ross-Van Dorp een motie ingediend,
waarin werd gevraagd na te gaan in welke regio's 'witte vlekken' zijn
als het gaat om opvang voor leerlingen die vanwege gedragsproblemen
niet naar school kunnen. In artikel 27 van de Wet op het voortgezet
onderwijs staat dat scholen eerst een andere plek voor leerlingen
moeten hebben gevonden, voordat ze een leerling laten gaan.
Uit het onderzoek blijkt dat er geen hiaten zijn in het systeem van
opvang van leerlingen met gedragsproblemen, maar dat scholen problemen
ondervinden met het verwijzen van leerlingen. De knelpunten liggen op
het gebied van afstemming en samenwerking.
De VVO zal samen met het ministerie van OCenW een checklist voor
scholen ontwikkelen. Met deze lijst kunnen scholen achterhalen welke
instelling voor jeugdzorg zij moeten inschakelen en op welk moment. De
VVO gaat regionale bijeenkomsten organiseren voor de
jeugdzorginstellingen en scholen. Het doel is dat scholen en jeugdzorg
elkaar in de regio beter weten te vinden. Het is van belang dat de
instellingen op de hoogte zijn van elkaars activiteiten, zodat
praktische afspraken kunnen worden gemaakt.
Er komt een nieuwe wet op de jeugdzorg waarin de relatie
onderwijs-jeugdzorg een belangrijk thema is. Het Landelijk Centrum
Onderwijs en Jeugdzorg zal de samenwerking tussen Bureau Jeugdzorg en
onderwijs in de regio verbeteren.
Noot voor de redactie,