PERSBERICHT

BELEVENISECONOMIE: de nieuwe economie moet nog beginnen

Steeds meer marketeers worden geïnspireerd door het boek 'De Beleveniseconomie' van B. Joseph Pine II en James H. Gilmore. Hierin stellen zij dat er een nieuw economisch tijdperk is aangebroken. Na de primaire economie, de industriële revolutie en de opkomst van de diensteneconomie, is niet het tijdperk van de kenniseconomie aangebroken, maar staan we aan de vooravond van de beleveniseconomie. In het eerste deel van het boek wordt 'De Beleveniseconomie' volledig beschreven. In de volgende hoofdstukken worden de verschillende onderdelen uitgediept en wordt beschreven hoe belevenissen kunnen worden gecreëerd. Om zoveel mogelijk Nederlandse marketeers kennis te laten nemen van het begrip 'Beleveniseconomie' publiceert Marketinx het eerste deel 'Welkom in de Beleveniseconomie' van Pine & Gilmore op haar site www.marketinx.com

EEN NIEUW TIJDPERK
In het boek 'de Beleveniseconomie' stellen Pine en Gilmore dat er een nieuw economisch tijdperk is aangebroken. Na de primaire economie, de industriële revolutie en de opkomst van de diensteneconomie denken we allemaal dat het tijdperk van de kenniseconomie is aangebroken. Nee, zeggen Pine en Gilmore, de beleveniseconomie is aangebroken. Zij stellen dat emotionele aspecten in de vorm van het bieden van ervaringen en belevenissen, gekoppeld aan producten en diensten, bepalend zijn voor de toekomst. Hoe een dienst of product door de klant wordt ervaren is bepalend voor het economisch nut.

TOEGEVOEGDE WAARDE
In de tijd dat organisaties steeds grootschaliger en efficiënter gingen produceren was het mogelijk prijs als belangrijk verkoopargument in te zetten. Vervolgens werden diensten ingezet als mogelijkheid om de winstgevendheid op niveau te houden. Nu is de tijd gekomen om belevenissen en diensten van elkaar te ontkoppelen, zodat er nieuwe mogelijkheden voor groei ontstaan. Informatie is niet de grondslag van de nieuwe economie, omdat informatie geen economisch product is, aldus Pine & Gilmore. Pas nadat informatie is verwerkt tot diensten en producten is er sprake van economische waarde.

BELEVENISECONOMIE?
Het begrip beleveniseconomie laat zich het beste omschrijven als het ontwikkelen van toegevoegde waarde op basis van de beleving van de klant. Het bieden van een ervaring. Of misschien moeten we het zelfs wel omdraaien: het ontwikkelen van producten op basis van een belevenis. De consument wil 'beleving' en is bereid hiervoor te betalen.
De verschijningsvorm van een product is bepalend voor de waardebepaling van een product. Als voorbeeld noemen Pine en Gilmore een koffieboon. Een koffieboon die wordt geoogst en in bulk wordt verkocht brengt weinig op. Zit diezelfde koffieboon in een pak en wordt deze als merk verkocht, dan is er sprake van een product en kan een andere prijsstrategie worden gehanteerd. Voeg je service toe aan het product door de koffie voor de klant te zetten en deze in een café aan te bieden kan een hogere prijs worden gehanteerd. Wordt deze koffie geserveerd in een zeer exclusieve locatie, een fantastische ambiance en perfecte bediening? Dan kan een nog veel hogere prijs worden gevraagd. In dit geval is er geen sprake van service maar van een beleving. En de klant is bereid meer te betalen voor deze beleving. De kop koffie is immers dezelfde. Deze laatste fase is nooit als zodanig herkend en dus ook nooit actief ingezet als strategie voor differentiatie.

MEER WETEN
Het eerste deel 'Welkom in de Beleveniseconomie' ,waarin het begrip uitvoerig wordt beschreven, is met name voor ondernemers en mensen werkzaam in de marketing, communicatie, reclame en retail zeer interessant. De volgende hoofdstukken leggen uit hoe je invulling kunt geven aan het creëren van een belevenis: 'Werk is theater en elke onderneming creëert zijn eigen podium'. Marketinx.com biedt met publicatie van het eerste deel iedereen de mogelijkheid om kennis te nemen van 'De Beleveniseconomie'.

Aanvullende informatie:

Marketinx biedt via haar internetsite www.marketinx.com informatie aan mensen die beroepsmatig actief zijn op het gebied van marketing en marketingcommunicatie. Members van Marketinx krijgen toegang tot onder meer publicaties, tools (o.a. analysemodellen en checklists) en facts en figures. 'Welkom in de Beleveniseconomie' is vrij toegankelijk, dus ook voor niet Marketinx Members.

De Beleveniseconomie
B. Joseph Pine II en James H. Gilmore
Uitgeverij Academic Service
ISBN 90 5261 325 7

Voor de redactie,