12/02/01
Recordgroei van het binnenlands reizigersvervoer in 2000
Het binnenlands reizigersvervoer per trein zit in de lift, dat is
duidelijk te merken in de cijfers die de NMBS kan voorleggen over het
afgelopen jaar 2000.
Reeds in 1999 werd een belangrijke groei vastgesteld: toen bedroeg de
stijging 3,5%. Die evolutie is nog sterker het voorbije jaar: het
aantal reizigers-kilometer dat de NMBS in 2000 vervoerde, steeg
tegenover 1999 met ongeveer 5%. Een record voor de jongste 50 jaar in
het binnenverkeer.
Daarmee anticipeert de NMBS op het nieuwe beleid van de regering, die
haar een grotere rol toebedeelt om de mobiliteitsproblemen op te
lossen.
Algemene evolutie
Een vergelijking met de vorige jaren toont aan dat de groei van
reizigers en reizigers-kilometer (het aantal reizigers vermenigvuldigd
met de afgelegde afstand in binnenverkeer), zowel wat betreft
biljetten en passen als treinkaarten, onmiskenbaar is.
1997 1998 1999 2000 (2)
Reizigers (1) 133,2 133,9 134,8 140,1 (+3,9%)
RKM (1)
waarvan:
biljetten en passen
Treinkaarten 5.834
2.698
3.136 5.830
2.679
3.151 6.033
2.857
3.176 6.342 (+5,1%)
3.046 (+6,6%)
3.296 (+3,8%)
(1) in miljoen reizigers en reizigers-kilometer (RKM)
(2) Tussen haakjes de evolutie tegenover 1999
Procentueel stelt men een stijging vast van 3,9% reizigers tegenover
1999, wat betreft reizigers-kilometer (meer reizigers die grotere
afstanden afleggen) wordt de stijging geraamd op 5,1%. In het eerste
semester 2000 bedroeg de stijging van het aantal reizigers-kilometer
al 4,4%.
De cijfers van het tweede semester werden ook beïnvloed door de
invoering van de tarifaire maatregelen die door de regering besloten
werden: het biljet 65+ voor senioren en het gratis vervoer van
begeleide kinderen jonger dan 12 jaar, vanaf 1 juli 2000; een hogere
tussenkomst van de staat voor de treinkaart van de federale ambtenaren
en een tariefverlaging van de schooltreinkaarten voor kinderen jonger
dan 18 jaar, vanaf 1 september 2000.
Bediening van Brussel Nationale Luchthaven
De stijging van het reizigersverkeer is vooral merkbaar naar Brussel
Nationale Luchthaven. Het aantal verkochte biljetten met Brussel
Nationale Luchthaven als oorsprong of bestemming steeg met 20% in
2000. Ook het gebruik van treinkaarten voor werknemers op de
luchthaven deed het zeer goed: een stijging met bijna 24%. In amper 5
jaar tijd is het spoorverkeer van en naar de luchthaven met ongeveer
75% gestegen.
Treindienst en kwaliteit
De positieve resultaten tonen ook aan dat het nieuwe vervoersplan dat
in mei 1998 in voege trad, niettegenstaande zijn kinderziektes, een
antwoord biedt op de stijgende vraag van het publiek. In 1997 bedroeg
het totaal afgelegde reizigers-kilometer in binnenverkeer 5.834
miljoen; in 2000 werd dat 6.342 miljoen of een stijging met bijna 9%
in amper 3 jaar tijd. Voor de biljetten en Passen bedroeg de groei
13%, voor de treinkaarten 5%.
Uit deze gegevens valt af te leiden dat het nieuwe aanbod ook veel
bijkomende reizigers in de daluren en in de weekends aantrok.
De waardering van de reiziger voor de dienstverlening van de NMBS bereikte in 2000 terug het niveau van 1997, zoals blijkt uit kwaliteitsenquêtes die de NMBS vier keer per jaar in de treinen uitvoert. De scores van algemene tevredenheid duiden op een hernieuwd vertrouwen van de reiziger in de NMBS. De reiziger waardeerde vooral de inspanningen die de NMBS leverde ter verbetering van het comfort en de informatie. Het personeel op de treinen en in de stations krijgt traditioneel het grootste waarderingscijfer in de kwaliteitsbarometer.
De NMBS is zich ervan bewust dat de dienstverlening, en in het bijzonder de stiptheid van de treinen, nog moet verbeteren. Daarvoor levert zij belangrijke inspanningen. Dit is echter geen gemakkelijke opdracht, vooral omdat op talrijke lijnen belangrijke moderniserings- en uitbreidingswerkzaamheden bezig zijn. Maar die werkzaamheden zijn broodnodig om op termijn een kwalitatief hoogstaande dienst te verlenen en om meer reizigers te kunnen vervoeren.
Om de kwaliteit te verbeteren worden ook de adviezen en suggesties van
klanten en van externe organisaties die het spoorbeleid van nabij
volgen, ter harte genomen. De Klantendienst van de NMBS ontwikkelde
het jongste jaar regelmatige en positieve contacten met de Ombudsman.
Het Raadgevend Comité van de Gebruikers bij de NMBS wordt geregeld
uitgenodigd voor overleg en werkvergaderingen.
Investeringen
De NMBS wil duidelijk haar stem laten horen in het
mobiliteitsvraagstuk. Wil zij echter haar leidinggevende rol in het
vervoersdebat blijven spelen, dan moet zij de nodige moderniseringen
doorvoeren.
Het aantal reizigers kan in de komende jaren alleen blijven groeien
als er belangrijke investeringen gebeuren in zowel infrastructuur als
in rollend materieel. De ingrijpende infrastructuurwerkzaamheden op de
lijn Brussel - Leuven - Luik en in Antwerpen, de constructie van nieuw
materieel zoals de dieselmotorrijtuigen MS 41 en de nieuwe
dubbeldeksrijtuigen M6 zijn er voorbeelden van en bewijzen dat de NMBS
toekomstgericht denkt.
Vergelijking binnenlands reizigersverkeer (raming voor 2000)
reizigers_raming.jpg (27080 bytes)
reizigerskm_raming.jpg (32622 bytes)
Vergelijking binnenlands reizigersverkeer (eerste 11 maanden van 2000)
reizigers_11.jpg (30039 bytes)
reizigerskm_11.jpg (30166 bytes)
opbrengst.jpg (21778 bytes)
© 2001 NMBS