CENTR. VOOR MARKETING ANALYSES
Nederlandse consument is rijp voor mobile banking
12 februari 2001
Mobile banking zal binnen afzienbare tijd op de Nederlandse markt
worden geïntroduceerd. Consumenten kunnen dan via draadloze
communicatie-apparatuur (mobiele telefoons of PDA's) financiële
transacties uitvoeren. WAP, GPRS en straks UMTS zijn de mogelijke
platforms waarop deze diensten aangeboden zullen worden. Financiële
dienstverleners, telecom operators, service providers en
ICT-dienstverleners zijn druk bezig met het bouwen van toepassingen.
Wanneer die toepassingen een succes worden, kunnen ze het financiële
landschap ingrijpend veranderen. Het succes ervan hangt evenwel af van
de acceptatie ervan door consumenten. Die acceptatie lijkt geen
probleem te zijn. Sterker nog: tal van consumenten reageren ronduit
enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die mobile banking hen gaat
bieden. Een recent consumentenonderzoek van Centrum voor Marketing
Analyses toont dit onomstotelijk aan.
Centrum voor Marketing Analyses, gespecialiseerd in onderzoek voor de
financiële branche, heeft in januari 2001 het initiatief genomen voor
een inventariserend onderzoek onder consumenten. Die kregen real time
demonstraties te zien van mobiel betalen (bij een verkooppunt
respectievelijk levering aan huis), mobiel overschrijven en mobiel
beleggen via mobiele telefoon en/of PDA's. Wij hebben vervolgens hun
oordeel over deze nieuwe mogelijkheden vastgesteld. Het handelde om
consumenten die over een mobiele telefoon beschikken en regelmatige
gebruikers van internet zijn. Zij zijn daarmee representatief voor
circa de helft van de Nederlandse bevolking. Bovendien is een groep
actieve aandelenbeleggers ondervraagd, omdat mobiel beleggen uiteraard
met name op deze doelgroep gericht is.
Wij vatten de belangrijkste bevindingen van het onderzoek puntsgewijs
als volgt samen:
14). Sinds ruim een jaar zijn in de publiciteit vooral de
mogelijkheden van m-commerce belicht. Aan de meerwaarde van mobile
banking is tot dusverre vrijwel geen aandacht besteed. Ten onrechte,
zo blijkt nu, want consumenten reageren enthousiast op de nieuwe
mogelijkheden. Het lijkt er zelfs op dat consumenten het nog
onbelichte mobile banking zo mogelijk nog aantrekkelijker vinden dan
m-commerce.
16). Consumenten hebben veel vertrouwen in de veiligheid van betalen
via hun mobiele telefoon en in het uitvoeren van overige financiële
transacties. Dit veiligheidsgevoel is wezenlijk groter dan bij betalen
via stationary internet.
18). De mobiele telefoon is gevoelsmatig persoonsgebonden en daarmee
veilig en men verlaat het huis niet zonder dit apparaat. Daarmee
voldoet het aan de randvoorwaarden van een betaalmiddel.
20). Consumenten waarderen het gemak van mobile banking:
- je hoeft niet naar de geldautomaat
- je hoeft je chipkaart niet op te laden
- je hebt altijd voldoende geld bij je
- het biedt de meest actuele informatie (saldo, koersen).
26). Mobile banking heeft in de ogen van consumenten een belangrijk
voordeel boven pc-bankieren: het is locatie-onafhankelijk dus je hebt
geen pc nodig en je kunt voorbijgaan aan de tijdrovende
opstartprocedures van een pc.
28). Opmerkelijk is dat mobile banking een stimulans kan zijn voor
e-commerce. Omdat consumenten de veiligheid ervan hoger aanschrijven
dan van stationary internet, kunnen ze straks via internet een
commerciële transactie uitvoeren, maar de betaling ervan real time via
hun mobiele telefoon uitvoeren.
30). Actieve beleggers zullen tot de early adopters van mobile banking
gaan behoren. Voor deze groep, die momenteel veelal van de diensten
van on line brokers gebruikmaakt, is de locatie-onafhankelijkheid een
zeer belangrijke meerwaarde. Ze kunnen straks op iedere straathoek
koersen opvragen en orders doorgeven, zonder gebonden te zijn aan een
on line pc.
32). Het zijn vooral actieve beleggers die op maat gesneden informatie
via mobile banking willen ontvangen, zoals signalen wanneer bepaalde
fondsen uit hun portefeuille een bepaalde koers bereiken. Juist omdat
dergelijke koersbewegingen ieder moment van de dag op kunnen treden,
is de mobiele telefoon bij uitstek het medium via welke ze deze info
willen ontvangen.
Tot zover enkele relevante bevindingen. Als u nog vragen hebt naar
aanleiding van het bovenstaande, of als u het volledige rapport af wil
nemen dan kunt u contact opnemen met Reg van Steen of Erwin Sneiders.
Op onze website www.cma.nl treft u meer informatie aan over Centrum
voor Marketing Analyses.
12 feb 01 14:42