PERSBERICHT
"Mannen kunnen beter iets voor zichzelf kopen"
NEDERLANDERS VINDEN VALENTIJNSDAG NIETS

Amsterdam, 12 februari 2001 - "De meeste Nederlanders vinden Valentijnsdag maar niks. Het wordt gezien als geldklopperij en velen irriteren zich aan wat 'hartvormige rommel' wordt genoemd. Bovendien blijken vrouwen vaak geen Valentijnsattentie voor man of vriend over te hebben, terwijl veel mannen wel met een Valentijnscadeau voor hun partner of heimelijke geliefde bezig zijn. Wat ons betreft kan Valentijnsdag dan ook op de schop en roepen wij mannen op hun geld te besteden aan een cool gadget voor zichzelf", zegt Edward Stolze van het internet warenhuis voor mannen, Shop.nl. Hij doet zijn uitspraak naar aanleiding van het Groot Nationaal Valentijn Onderzoek dat door onderzoeksbureau EGBG in opdracht van Shop is uitgevoerd onder 20.000 Nederlanders. Hieruit blijkt dat zo'n 65% van alle Nederlanders zich negatief over Valentijnsdag uitlaat.

"We wilden wel eens weten hoe het nou zit met het Valentijnsgevoel van mannen en vrouwen. Het blijkt dus dat de handel van Valentijnsdag een commercieel succes wil maken, terwijl de meesten daar helemaal niet op zitten te wachten. De opmerkingen van respondenten tijdens het onderzoek zeggen wat dat betreft genoeg: ze hebben het over 'commercieel en puberaal', 'onzin' en 'een uit de hand gelopen grap'. Een respondent verwoordde het heel treffend met de uitspraak 'over 5 jaar vieren we Thanksgiving en over tien jaar 4th of July", concludeert Stolze. Meer dan een kwart (27%) van de respondenten met vaste partner vindt de traditie "zonde van het geld". Voor een tiende van alle Nederlanders heeft Valentijnsdag een verplicht karakter en zelfs een vijfde van de ondervraagde singles geeft aan niet echt blij te zijn met een cadeau. Zij krijgen last van een schuldgevoel (6%), voelen zich aangetast in hun privacy (4%) of weten totaal niet wat ze met het anonieme presentje aan moeten (12%). De waardering voor Valentijnsdag is dan ook laag, met een gemiddeld rapportcijfer van 5,5. Met name de groep mensen tussen 18 en 45 jaar waardeert Valentijnsdag laag, met gemiddeld een 4,5.

Vrouwen hebben geen oog voor mannen
"Het valt ons op dat vrouwen rond Valentijnsdag eigenlijk weinig oog voor man, vriend of heimelijke geliefde hebben, althans minder dan mannen voor vrouwen", aldus Stolze. Een behoorlijk aantal (8%) koopt iets voor zichzelf met Valentijnsdag, met name om zichzelf te verwennen of om indruk te maken op vrienden. Dit is echt zorgelijk: het lijkt erop dat de liefde op Valentijnsdag - en wellicht het hele jaar door?- slechts van één kant komt! Wat ons betreft is dit reden genoeg om mannen op te roepen Valentijnsdag links te laten liggen en hun geld aan iets leuks voor zichzelf uit te geven", zegt Stolze. Hij vindt ook het feit dat ruim 68% van alle Nederlanders geen enkel idee heeft waar Valentijnsdag vandaan komt, reden genoeg om te stoppen met deze zogenaamde traditie.

Het uitgebreider verslag van Het Groot Nationaal Valentijn Onderzoek is te vinden op www.zowinkelenmannen.nl/valentijn.html

Achtergrond informatie
Shop.nl is in 1996 geopend als eerste warenhuis op Internet in Nederland. Het assortiment van meer dan 100.000 producten bestaat uit de afdelingen Hardware, Muziek, Games, DVD, Audio&TV, Telecom en Gadgets. Shop.nl bevindt zich al vijf jaar in de top 3 van Nederland en speelt een vooruitstrevende rol in het toepassen van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van e-commerce. Sinds 1999 richt Shop.nl zich specifiek op de mannelijke bevolking, met 'Xtremely Cool Stuff'. Alles is van topkwaliteit en met één druk op de knop te bestellen: Zo Winkelen Mannen.

Noot aan de redactie (