O n t w e r p h e r i n r i c h t i n g
g e m e e n t e r a a d s z a a l k l a a r
Als alles naar wens verloopt, zullen de Gentse gemeenteraadsleden eind
dit jaar in een volkomen heringerichte raadszaal in het stadhuis
beraadslagen. Het oncomfortabele oude meubilair, traditioneel in een
rechthoek opgesteld, ruilen ze dan in voor een modieus halfrond, met
sobere maar functionele desks en draaiende zetels, brede gangen,
handige computer- en telefoonaansluitingen en degelijk
projectiemateriaal. Het college van burgemeester en schepenen heeft
alvast zijn goedkeuring gehecht aan het herinrichtingsplan voor de
gemeenteraadszaal. In mei moeten de raadsleden nog het bestek van de
herinrichting van deze zaal goedkeuren. Tijdens de werken, dit najaar,
zal de gemeenteraad wellicht vergaderen in de raadszaal in het
Dienstencentrum Gentbrugge, terwijl de commissiezittingen ondermeer in
het Administratief Centrum aan de Zuid zullen worden gehouden.
Hoe het begon
Het college is niet over één nacht ijs gegaan, toen het in juli 1998
besloot werk te maken van de herinrichting van de gemeenteraadszaal,
met comfortabeler meubilair en een stemmachine om de raadszittingen
vlotter te laten verlopen. Een informele werkgroep waarin 8 diensten
waren vertegenwoordigd, boog zich over de opdracht en bracht eerst de
noden in kaart.
Omdat het stadhuis als monument beschermd is, doken tijdens de verdere
voorbereidingen soms extra randvoorwaarden op: zo werd een van de
ontwerpen, waarbij de desks in een gesloten cirkel opgesteld waren,
terug naar af gestuurd, omdat de houten vloer niet mocht worden
uitgebroken en zonder niveauverandering de zichtbaarheid onvoldoende
zou zijn geweest. Ook de lambrisering en banken moesten behouden
blijven en de borstwering mag evenmin worden verwijderd.
De werkgroep ging ook op verschillende plaatsen recente herinrichtingen van raadszalen bekijken: in Brussel werd het Vlaams Parlement en de hemisfeer van de Brusselse hoofdstedelijke Raad bekeken, en in Antwerpen en Leuven trok men naar het stadhuis.
Niet minder dan tien voorontwerpen volgden elkaar de afgelopen jaren
op. Telkens werden ze verder verfijnd en bijgestuurd voor de
gebruikers van de zaal: de gemeenteraadsleden, college en
kabinetsmedewerkers, fractiesecretariaten, personeel van de
Secretarie, bodes, pers en publiek.
Functioneel en eigentijds
Dat resulteerde dan in het voorliggende ontwerp, waarin hedendaagse
vormgeving en moderne apparatuur geïntegreerd zijn en waarin alvast de
fractievoorzitters en het college zich kunnen vinden: een halfrond
waarbij de 40 raadsleden op draaibare stoelen aan een functionele desk
zitten, met een ingebouwde console waarin stemknoppen, micro,
luidspreker en een knop om het woord te vragen ingewerkt zijn. In de
bovenkant van de desk zullen ook aansluitingen voor laptops voorzien
worden, zodat de raadsleden tijdens de zitting de voorgelegde
raadsbesluiten op hun computer zullen kunnen oproepen, wat kopieerwerk
en papier bespaart. In de desks zullen ook telefoonaansluitingen
worden voorzien. Dankzij de opstelling van de zitjes in een halfrond
zullen de raadsleden elkaar nu beter kunnen zien.
Tussen de rijen desks zal voldoende ruimte worden gelaten om er vlot
te kunnen lopen, of er zich met een rolstoel te kunnen verplaatsen. De
zaal zal trouwens in zijn geheel vlotter toegankelijk worden gemaakt
voor personen met een handicap.
Het college van burgemeester en schepenen zal rechtover de raadsleden
zetelen aan een lange tafel, op een trede, met achter zich
schrijfbladen waaraan hun kabinetsmedewerkers kunnen plaats nemen op
de bestaande houten zitbank. Rechts van de collegeplaatsen zijn de
plaatsen voor de ambtenaren voorzien. Rechtover de ambtenaren en
achter de fractiemedewerkers in het halfrond worden de plaatsen voor
de pers voorbehouden.
Ook de bodes krijgen een comfortabel zitje in het democratisch
halfrond, aan de rechterkant van de zaal, achter de raadsleden, naast
een tweede rij zitjes voor de fractiemedewerkers.
Het publiek zal nog steeds van achter de borstwering de besprekingen
kunnen volgen, maar zal dat na de herinrichting ook vanuit nieuwe
zitjes doen, op een tree.
Audiovisuele apparatuur
Projecteren zal voortaan mogelijk zijn in 2 richtingen: aan het
plafond voor de schouw komt een oprolbaar groot scherm van 3 bij 4
meter te hangen, en daar rechtover, aan de kant van de inkomdeur, zal
een tweede projectiescherm aan het plafond worden opgehangen.
Voorts worden links en rechts van de schouw dossierkasten voorzien.
Rechts van de schouw zal ook een ruimte worden voorbehouden voor de
bediening van het audiovisueel materiaal: ook de verouderde, slecht
werkende geluidsinstallatie zal immers worden vervangen, en, om in de
toekomst op een behoorlijke en goed zichtbare manier presentaties te
houden, was minstens een documentenlezer, een videoprojector en een
overheadprojector nodig.
De opnameapparatuur om de raadszittingen op te nemen wordt behouden.
Er worden ook voorzieningen aangebracht om de raadszittingen via een
gesloten televisiecircuit te volgen van op andere plaatsen in het
stadhuis of vanuit de grote vergaderzaal in het Administratief
Centrum.
Stemmachine
Van bij de aanvang stond ook vast dat er een stemmachine moest komen.
Die zou het tellen van de stemmen bij publieke stemopneming sneller
laten verlopen. Om de anonimiteit van geheime stemmingen te kunnen
garanderen, koos het college daarvoor te blijven werken met
stembriefjes in plaats van het dure touch screen systeem dat in
Antwerpen wordt gebruikt.
Met een computer zal men voortaan de stemmen snel kunnen tellen en het
resultaat projecteren (evenals de andere projecties regelen): op het
scherm zal af te lezen zijn hoeveel leden er voor, hoeveel er tegen
stemden en hoeveel er de knop onthouding drukten.
Rationeel Energie Gebruik
Ten slotte zullen er parallel daarmee al werken worden uitgevoerd ter
voorbereiding van de latere ombouw van de huidige stookinstallatie. De
verouderde stoominstallatie, die nu energie verslindt en waarvan de
temperatuur nauwelijks kan worden geregeld, wordt in het kader van
Rationeel Energie Gebruik (REG) waar de stad naar streeft, in de zomer
2002 vervangen door een installatie op warm water. Dat moet resulteren
in een lagere energiefactuur, een hoger comfort en een passende
luchtbehandeling voor de gemeenteraadszaal.
De zaalverlichting wordt eveneens aangepast: de prestigieuze luchters
blijven weliswaar hangen, maar er zal worden gezorgd voor meer licht
dat kan worden gedimd als men wil projecteren. Er komen
energiebesparende lampen en de zaalverlichting zal algemeen worden
aangepast.
Niet alleen voor de gemeenteraad
Eens de raadszaal heringericht, zal deze uiteraard verder kunnen
worden gebruikt voor andere vergaderingen, persconferenties, opening
van aanbestedingen, raden en hoorzittingen, waarbij men zich niet
langer zal moeten beredderen met tijdelijke apparatuur.
En in de tussentijd?
In mei zullen de gemeenteraadsleden worden uitgenodigd om het bestek
goed te keuren van de nieuwe zaalinrichting met de nodige technische
aanpassingen, het nieuwe meubilair en de uitrusting en apparatuur. Ze
zullen dat mogen doen met kennis van zaken, want in de
commissiezitingen van de maand maart wordt hun een model van de desk
voorgesteld waarin de apparatuur voorlopig is ingebouwd. Als de
procedures vlot verlopen, kunnen de aannemers dan na het bouwverlof of
begin augustus aan de slag. Voor de gemeenteraadszitting van november
zouden de raadsleden hun tijdelijke stek - wellicht in de raadszaal
van het Gentbrugse dienstencentrum - weer mogen inruilen voor hun
definitieve werkplek in het Gentse stadhuis. De werken zullen zo
worden georganiseerd dat ze niet interfereren met de informele top van
de Europese regeringsleiders die op 17 oktober in de Arteveldestad te
gast zijn, en ook niet met andere ontvangsten in het Stadhuis.
Voor de herinrichting en voor de uitrusting van de gemeenteraadzaal trekt de Stad respectievelijk 15 en 8 miljoen frank uit.
Illustratie: isometrisch plan.
Informatie
Dienst Facility Management-Gebouwen, Administratief Centrum, Woodrow
Wilsonplein 1, 9000 Gent, tel. (09)266 78 00, fax (09)266 78 49,
e-mail tdg@gent.be
Bevoegd
de heer Frank Wijnakker, schepen van Financiën, Stadseigendommen en
Sport.