Jos Verstappen

9
februari
2001

Noodweer in Estoril

Over het testwerk van Jos Verstappen in de A22 vandaag kunnen we kort zijn. Bijna net zo kort als de ronden die Jos vandaag heeft afgelegd, namelijk nul. Vanwege het noodweer dat losbarstte boven Estoril viel eenvoudigweg niet te testen door het Arrows team. Zelfs helikopters zouden niet meer kunnen landen in de nabijheid van het circuit. Rond het middaguur werd daarom ook besloten om op te breken en alles klaar te zetten voor de oversteek naar Valencia, waar men morgenmiddag hoopt door te gaan met het testwerk. En Jos? Die zit alweer in het vliegtuig, richting Valencia.

9
februari
2001

Piccini testrijder bij Minardi

Nog nooit was er in zo een korte tijd zoveel nieuws rondom Minardi. Vanmiddag werd bekend dat F3000 coureur Andrea Piccini als testrijder vastgelegd is. Buiten het F1 testwerk begint Piccini ook aan zijn derde seizoen als rijder voor het F3000 Minardi team. Tot op heden scoorde hij als beste resultaat een vierde plaats tijdens de race op het circuit van Hockenheim in 2000.

9
februari
2001

Wie wordt de andere Minardi-rijder?

Nadat Fernando Alonso eerder deze week als European-Minardi coureur werd aangekondigd was de algemene verwachting dat Pedro de la Rosa als de nieuwe nummer één rijder gecontracteerd zou worden. Niet dus, want de ex-teamgenoot van Jos vertrok als testrijder naar Prost Grand Prix. Maar Paul Stoddart liet toch weten dat de tweede rijder een coureur met ervaring zou moeten zijn. Tot op heden is er nog niets bekend. Het is nog altijd mogelijk dat De la Rosa, naast testwerk voor het team van Prost, voor Minardi aan de start komt. Andere namen die circuleren zijn die van Johnny Herbert, Mark Blundell en Jan Magnussen. En uit Italië hoorden wij vanochtend dat Gianni Morbidelli op het punt staat een F1 comeback maken. In 1997 reed deze Italiaanse coureur in Australië voor Arrows zijn laatste Grand Prix en was de laatste paar jaar actief met toerwagens. Vanaf 1997 was hij ook de officiële Ferrari testrijder. In datzelfde jaar werd hij door Sauber opgeroepen om Nicola Larini te vervangen. Hij brak, nog maar net begonnen, echter een arm tijdens een test op Monza. Aan het einde van dat jaar keerde hij terug naar Sauber maar in Suzuka ging het weer mis en brak hij zijn rechterarm voor de tweede keer. Fisichella en Trulli zijn nu de enige Italianen die in de F1 rijden. Een andere Italiaan zou alleen maar kunnen racen als er een sponsor meegenomen wordt. Misschien is dat in het geval van Morbidelli niet nodig want hij heeft genoeg ervaring (67 starts) én hij spreekt vloeiend Engels en Italiaans.

9
februari
2001

Michael Schumacher: "als zij blijven, dan blijf ik ook"

Nadat eerder deze week bekend werd dat de 'kritische hardcore' (Todt, Brawn en Byrne) voorlopig bij Ferrari blijven heeft Michael Schumacher een hint gegeven dat ook voorlopig te doen. Na een test op het circuit van Mugello zei hij: "het zal waarschijnlijk van invloed zijn op de lengte van mijn contract. Het is van belang voor het gehele team want dit garandeert de nodige stabiliteit voor de komende jaren en het is van fundamenteel belang." Schumacher had op Mugello tijd genoeg om een praatje te maken want al na één minuut blies hij zijn motor op.

9
februari
2001

Minardi op Michelin banden?

Hoewel nog niet bevestigd, wordt verwacht dat Minardi dit jaar op Michelin banden rijdt. De afgelopen week werd de Franse band op het circuit van Varano getest. Zo zou Minardi het vijfde Michelin-team worden. Ook Toyota koos al voor Michelin. Dit is voor Bridgestone geen probleem want men mag niet meer den de helft van alle teams van banden voorzien. Verder zal de switch van Minardi alleen maar meer druk op de ketel bij de Fransen geven, iets dat Bridgestone wellicht goed uit zal komen.

9
februari
2001

Voormalige Jaguar ingenieur naar Reynard

Na zijn vertrek bij Jaguar Racing werd verwacht dat Gary Anderson voor Arrows of misschien voor Sauber zou gaan werken. Niets was minder waar want de Ier koos voor een baan bij Reynard waar hij in Amerika als liaison officier, tussen de fabriek waar de CART auto's gebouwd worden en de teams die dit chassis gebruiken, gaat helpen. Hiermee is er een einde gekomen aan de tienjarige F1 carrière van de 49 jarige Anderson. "Gary gaat een zeer kritieke rol voor ons spelen die veel zal gaan bijdragen aan ons succes in Noord Amerika", aldus Reynard directeur Mark Smithson. "Al 25 jaar is hij actief en heeft bijzonder veel ervaring en expertise die wij goed kunnen gebruiken om winnende auto's te kunnen maken." De laatste paar jaar heeft Lola, ook weer actief in Amerika, veel marktaandeel van Reynard weggenomen.

9
februari
2001

Mosley: "Michelin goed voor F1"

FIA voorzitter Max Mosley is ervan overtuigd dat de terugkomst van Michelin naar Formule 1 'het huidige landschap een nieuwe vorm geeft' en verwacht dat 'andere' teams nu ook een kans hebben om een Grand Prix te winnen. "Ik denk niet dat het komende seizoen hetzelfde patroon laat zien als de laatste jaren. Het lijkt misschien zo dat er niks zal veranderen maar met de terugkomst van Michelin zijn er een groot aantal onvoorspelbare factoren. Bovendien zag je eind vorig seizoen Williams-BMW al sterker worden. Verder zal waarschijnlijk steeds één van de twee bandenleveranciers het beste type band voor een bepaald circuit ontwikkelen. Verder is het een feit dat de kleinere teams nu eenmaal niet dezelfde middelen hebben als de topteams. Daarom werden de afgelopen seizoenen gedomineerd door twee grote en ijzersterke teams. Als je naar de Formule 1 geschiedenis kijkt dan is een dergelijke situatie niet nieuw. Het was ook nooit een echt probleem. Maar het wordt wél een probleem wanneer er één enkel team is dat superieur is in vergelijking met de rest. Denk maar eens aan Mercedes in de jaren vijftig, of McLaren in de jaren tachtig. Wat mij betreft moeten er minimaal twee teams zijn die elkaar het leven zuur maken, dat is belangrijk voor de belangstelling voor de F1. Met de terugkeer van Michelin zal de spanning zeker terugkeren." Over de invloed van traction control werden door Mosley helaas geen mededelingen gedaan.