Omzet stijgt met 117% naar 11,6 miljoen dollar
Hoofddorp, 9 februari 2001 - Chordiant Software, Inc. (Nasdaq: CHRD),
leverancier van eCRM-oplossingen, heeft vandaag haar financiële resultaten
over het vierde kwartaal van 2000 bekendgemaakt. De totale netto-omzet kwam
op US$ 11,6 miljoen, 117% meer dan hetzelfde kwartaal in 1999. De omzet uit
licentieovereenkomsten steeg naar US$ 6,2 miljoen van US$ 2,7 miljoen een
jaar eerder. De omzet uit serviceverlening was US$ 5,4 miljoen tegenover US$
2,7 miljoen in 1999.
Het pro forma nettoverlies (exclusief bijzondere lasten) kwam voor het
vierde kwartaal van het boekjaar 2000 op US$ 5,0 miljoen (US$ 0,13 per
aandeel). In hetzelfde kwartaal van boekjaar 1999 lag het pro forma
nettoverlies exclusief bijzondere lasten op US$ 5,8 miljoen of US$ 0,19 per
aandeel. Inclusief bijzondere lasten, onder andere door de overname van
White Spider Software, bedroeg het nettoverlies in dit kwartaal US$ 6,5
miljoen (een pro forma nettoverlies van US$ 0,17 per aandeel). Dit pro forma
nettoverlies bedroeg in dezelfde periode in 1999 US$ 7,7 miljoen of US $1,38
per aandeel.
De balans toonde op 31 december 2000 een uitgestelde omzet van US$ 30
miljoen, 95% meer dan de US$ 10,2 miljoen een jaar eerder. De uitgestelde
omzet op korte termijn was US$ 20,9 miljoen en op lange termijn US$ 9,1
miljoen.
"In het vierde kwartaal is de omzet gestegen en zijn de kosten gedaald
conform de planning", zegt Sam Spadafora, voorzitter en CEO van Chordiant.
"Doordat we 30 miljoen dollar aan uitgestelde omzet hebben, ziet de toekomst
er prima uit. In het vierde kwartaal kregen we een aantal omvangrijke orders
van onder andere MetLife en British Sky Broadcasting (BskyB). Daarnaast zijn
we zeven nieuwe projecten aangegaan met nieuwe en bestaande klanten. Alle
belangrijke financiële doelen voor het jaar 2000 zijn behaald en het bedrijf
is blijven groeien. Recentelijk is ook de overeenkomst voor de overname van
PrimeResponse getekend. We geloven dat dit de positie van Chordiant als
leverancier voor bedrijven met de hoogste CRM-eisen zal versterken."
Boekjaar 2000
De omzet voor het gehele boekjaar 2000 kwam op US$ 33,7 miljoen, 92% meer
dan de US$ 17,6 miljoen in 1999. Het pro forma nettoverlies (exclusief
bijzondere lasten van US$ 11,95 miljoen) kwam voor het boekjaar 2000 op US$
23,6 miljoen (US$ 0,64 per aandeel). In het boekjaar 1999 lag het pro forma
nettoverlies exclusief bijzondere lasten op US$ 20,5 miljoen of US$ 0,83 per
aandeel.
Overname van PrimeResponse
Op 8 januari 2001 kondigde Chordiant aan PrimeResponse, marktleider in
business-to-business relatiemarketing, over te nemen voor een bedrag van US$
38,0 miljoen. De overname zal waarschijnlijk in het tweede kwartaal van 2001
worden afgerond. Chordiant hoopt door de overname haar marktpositie op het
gebied van CRM-infrastructuursoftware, -service en
relatiemarketingapplicaties over de gehele wereld te verstevigen.
Hoogtepunten van het vierde kwartaal
Tijdens het vierde kwartaal heeft Chordiant:
omvangrijke miljoenenorders ontvangen van MetLife en BskyB, die
waarschijnlijk zullen resulteren in verschillende nieuwe CRM-overeenkomsten
in 2001 en daarna;
zeven nieuwe overeenkomsten gesloten met nieuwe en bestaande klanten,
waaronder: Royal Bank of Scotland, MetLife, Barclays en Lloyds TSB;
een strategisch wereldwijd partnership met BroadVision gevormd voor de
ontwikkeling van een geïntegreerde CRM-oplossing voor sales en
klantenbeheer;
aan de eerste klanten het Internet-kennismanagementsysteem en de
XML-gebaseerde technologie van White Spider Software geleverd;
Stephen Kelly, Senior Vice-President van Worldwide Field Operations,
gepromoveerd tot President en Chief Operating Officer, met ingang van 5
januari 2001.
Chordiant Software
Chordiant Software (Nasdaq: CHRD) levert een geïntegreerde, multichannel
totaaloplossing voor klantcontact. Chordiant biedt een pakket applicaties
waarmee omvangrijke organisaties al hun contacten met consumenten kunnen
optimaliseren, ongeacht of de communicatie verloopt via het Web, e-mail,
draadloze verbindingen of call centers. De software biedt ondersteuning voor
geïntegreerd spraak-, data- en Internetverkeer, en beschikt over een
complete workflow engine. Met Chordiant geeft elk contact toegevoegde waarde
aan de relatie met de klant en daarmee aan de omzet en winst van de
onderneming.
Chordiant-software is al in gebruik bij een aantal toonaangevende
organisaties zoals MetLife, Thomas Cook Global Services, GM OnStar, First
USA, Cable and Wireless Communications en Bank One International. Chordiant
Software heeft haar hoofdkantoor in Cupertino, California, en heeft
regionale kantoren in Chicago, Dallas, New York, Londen, München en
Hoofddorp. Meer informatie over Chordiant is te vinden op de Website:
www.chordiant.com.