Afzender: maarten@influence.nl
Contactpersoon: Henry Mentink
Autodate in Leiden van start
Datum: 9 februari 2001
Autodate in Leiden van start
Vrijdagmiddag 9 februari om 14.00 uur ondertekenen de gemeente Leiden, MultiRent, Huurmij! en Greenwheels een overeenkomst waardoor Autodaten in Leiden mogelijk wordt. Na de ondertekening zullen burgemeester Postma en Wethouder Schultz (van parkeren) als eerste plaatsnemen in een Leidse Date-auto.
GEDEELD AUTOGEBRUIK
Gedeeld autogebruik houdt de ontkoppeling van het bezit van de auto en het gebruik van de auto in. De gebruiker van de auto neemt op abonnementsbasis autodiensten af van de aanbieder, de bezitter van de auto. De gebruiker van de deelauto betaalt alleen voor het gebruik van de deelauto. Door afrekening van de gebruikte tijd en de afgelegde kilometers worden de daadwerkelijke kosten van het autogebruik doorzichtig gemaakt.
Gedeeld autogebruik maakt het mogelijk het huidige autosysteem anders te organiseren en de - zo aantrekkelijke - auto slimmer, flexibeler en op maat van de vervoerconsument aan te wenden.
AUTODATE
Autodate is sinds 1997 de overkoepelende naam en kwaliteitsgarantie voor een specifiek concept binnen gedeeld autogebruik. Bij Autodate staan speciale Date-auto´s op een centrale plek in de woonwijk of op een bedrijventerrein. Deelnemers van een Autodatesysteem kunnen de auto´s gemakkelijk en naar behoefte gebruiken.
Voor de gebruiker biedt autodate het gemak van een auto zonder dat men de zorgen ervoor heeft. Vooral voor korte ritten is het zeer geschikt; men betaalt immers per uur en per kilometer. Het gemakkelijk kunnen gebruiken van zo'n auto leidt echter niet tot meer gebruik. Onderzoek toont aan dat deelnemers gemiddeld 20 tot 30 percent minder rijden. De gemeente ziet het dan ook als een nieuw vervoersinstrument dat bijdraagt aan de bereikbaarheid van de stad.
Aan een Autodatesysteem worden een aantal kwaliteitseisen gesteld:
· De auto is voor deelnemers dag en nacht beschikbaar;
· De deelnemers kunnen de auto gemakkelijk en dicht in de buurt ophalen en wegbrengen;
· Het systeem draagt bij aan bewust en selectief autogebruik;
· De afspraken tussen aanbieder en deelnemers zijn van langere duur (dus niet incidenteel);
· Gebruik voor korte periodes is mogelijk;
· De deelnemers hebben de keuze uit verscheidene typen auto´s;
· De (technische) kwaliteit van de auto´s is goed en er wordt goede service geboden bij ongevallen en storingen.
In Nederland staan inmiddels op zo'n 200 plaatsen - vooral in grote steden - van dit type auto's. Autodate breidt zich bovendien sterk uit.
LEIDEN STIMULEERT AUTODATE
Op 26 Autodateparkeerplaatsen verspreid over de stad worden auto's geplaatst die dag en nacht kunnen worden gereserveerd en gebruikt. De speciale standplaatsen zijn te herkennen aan het bekende 'P' bord, voorzien van een 'Autodate' onderbord.
Leiden stimuleert deze nieuwe vorm van gedeeld autogebruik, omdat o.a. uit onderzoek blijkt dat door het aanbieden van Autodaten, autobezit en -gebruik afneemt. Dit past in het gemeentelijk parkeerbeleid en bij de wens om gedeeld autogebruik te stimuleren.
MEERDERHEID TWEEDE KAMER STEUNT MOTIES
Steun voor autodate is er ook in de Tweede Kamer. In een samenwerking tussen D66 en Groen Links zijn een tweetal moties ingediend over autodate die ook door een kamermeerderheid aangenomen is. De eerste motie betreft het fiscaal steunen van autodate door het verminderen van de belasting op deze groep deelauto's. De tweede gaat over het opzetten van een autodate omschakelfonds. Dit fonds dient ervoor om gemeenten financieel te ondersteunen als zij een parkeerplaats omschakelen van een gewone (betaalde) parkeerplaats naar een voor autodate.
BOVAG KOMT MET NIEUW GELUID
De BOVAG, vooral bekend vanwege de belangenbehartiging van automobielbedrijven, ondersteunt de nieuwe autodate initiatieven. Samen met de Stichting voor Gedeeld Autogebruik hebben zij een reactie gestuurd op het NVVP. Een citaat: "Speciaal willen wij aandacht vragen voor autodate dat momenteel het stadium van de kinderschoen ontstijgt. Autodate heeft een katalysatorfunctie in het stimuleren van keuzes bij burger. Het verandert immers de situatie bij de mensen voor deur. Het beïnvloedt de dagelijkse bewuste mobiliteitskeuze. Om autodate de juiste plaats te geven in het totale mobiliteitssysteem zal veel aandacht nodig zijn voor de organisatorische en fysieke infrastructuur. De wegsleepregeling waar momenteel door VenW aan gewerkt wordt is daarbij essentieel. Momenteel worden voorbereidingen getroffen om een Autodate Taskforce in te richten die gemeenten gaat assisteren bij het opzetten van een autodate beleid."
STICHTING VOOR GEDEELD AUTOGEBRUIK
Om de ontwikkeling van het Autodaten en andere vormen van gedeeld autogebruik te stimuleren, zowel bij particulieren als bij ondernemers, is in 1995 de Stichting voor Gedeeld Autogebruik in het leven geroepen. De Stichting fungeert als schakel tussen overheid, aanbieders en gebruikers van gedeeld autogebruik initiatieven. Het doel van de stichting is een maatschappelijk draagvlak voor gedeeld autogebruik te creëren en het gebruik ervan te stimuleren. De Stichting voor Gedeeld Autogebruik is voor alle partijen een onafhankelijk gesprekspartner en fungeert daarnaast als kenniscentrum
--- EINDE PERSBERICHT ---