Lancia Thesis
(08 februari 2001)
Tijdens de 71e Salon International de lAutomobile in Genève - die eind
februari zijn deuren opent - presenteert Lancia zijn compleet nieuwe
vlaggenschip. Zijn naam luidt Thesis. De grote en zeer luxueuze
Italiaanse limousine mikt op automobilisten en passagiers die stijl
hoog in hun vaandel voeren, moeiteloos ontplooide topprestaties
verwachten en uiteraard ook de hoogst mogelijke eisen stellen aan
comfort en veiligheid.
Je zou kunnen stellen dat het merk met dit geheel nieuwe sedanmodel
een prachtige synthese heeft gecreëerd tussen de meest verfijnde
techniek van de 21e eeuw en alles waar de naam Lancia al negentig jaar
voor staat.
In zijn karakteristieke vormgeving en chique uitstraling vind je
immers alles terug waar de naam Lancia altijd al voor staat. De Thesis
is een auto met een unieke stijl, vol emotie, maar tegelijkertijd ook
met een bijna avant-gardistische technologie en een comfortniveau dat
zijn gelijke niet kent.
De meest veeleisende automobilistb
De nieuwe Lancia Thesis mikt op een glashelder omschreven doelgroep:
de meest veeleisende consumenten die je maar kunt bedenken. Mensen die
de lat zowel achter het stuurwiel als op alle andere momenten in het
dagelijks leven zeer hoog leggen. Op wereldrecord hoogte, zou je zelfs
bijna zeggen. Ze eisen stijl, een weldadige ruimte en totale controle.
Controle over het rijden, controle over het klimaat in het interieur
en controle over de communicatie met de wereld daar buiten.
Met de bijna vijf meter lange Thesis treedt Lancia binnen in de
allerhoogste regionen van de markt, waar grote en zeer luxe sedans de
toon aangeven. Een exclusief marktsegment, waar slechts de meest
prestigieuze automobielhuizen met recht van zich doen spreken. En
bestuurder en passagiers bijna vanzelfsprekend mogen rekenen op de
meest verfijnde techniek die beschikbaar is.
Dat vertaalt zich in de Thesis onder andere in een zeer geavanceerd
technisch concept, state of the art communicatie- en
informatiesystemen, een sublieme veiligheidtechniek, het gebruik van
kostbare materialen en een uiteraard een ongekend verfijnde afwerking.
De uitdaging: terug naar de toekomst
Met de Thesis zet Lancia een nieuwe mijlpaal in de automobielhistorie.
Dát is op zich overigens nauwelijks verrassend. Het meest prestigieuze
automerk van Italië heeft wat dat betreft een naam hoog te houden.
Denk aan de Lambda, de eerste auto ter wereld met een zelfdragende
carrosserie en een onafhankelijke voorwielophanging. De Aprilia, die
al in de jaren dertig een Cw-waarde van 0,47 liet noteren. Als men die
tenminste had kunnen meten in die tijd. Inmiddels weten we dat Cw 0,60
in die jaren gangbaar was. En wat dacht u van de Aurelia, die de
productie primeur van een V6 krachtbron kende? Ook de Delta is zon in
het oog springend voorbeeld. Dankzij zijn superieure techniek sleepte
hij zes maal in successie de wereldtitel in de rally sport in de
wacht. Een unieke prestatie. Lancia - kortom - is niet alleen een merk
met veel stijl, maar ook met veel gevoel voor techniek.
Met de Lancia Thesis vertaalt het Italiaanse merk die traditie voor
stijl en technologie in een compleet nieuwe, karakteristieke en
ronduit indrukwekkende sedan die een hoofdrol zal spelen in het
hoogste segment van de autowereld. Een auto met een onmetelijk gevoel
voor stijl. Technisch zo vooruitstrevend dat hij de handen bijna wel
op elkaar moét brengen, ook in een klasse waar de rijders enorm veel
gewend zijn.
De rode draad? Misschien kun je het nog het best als volgt zeggen: de
Thesis is zo ontworpen dat de auto zich helemaal aan de mens aanpast.
En niet andersom.
Stijl met gevoel voor traditie
Wie het merk Lancia een beetje kent, en eigenlijk is dat niet eens
echt nodig, ziet meteen dat de designtaal van de Thesis een prachtig
uitgebalanceerde synthese vormt tussen strakke 21e eeuwse lijnen en
een aantal Lancia ontwerpthemas uit de rijke traditie van het merk.
De hoge grille en motorkap, de vorm van de lampen, de vloeiende
vormen, de strak in die lijn geïntegreerde bumperspoilers. Samen
zorgen ze ervoor dat de Thesis relatief compact oogt. In feite is hij
een - zeker naar Europese begrippen - heel forse auto. Hij is 491
centimeter lang en neemt ook daarmee als vanzelf een plekje in het
hoogste segment van de automobielwereld in.
Zoals gezegd, krijgt de Lancia Thesis zijn tentoonstellingsdebuut over
enkele weken tijdens de 71e Salon International de lAutomobile in
Genève. Het nieuwe Lancia topmodel gaat in het najaar in productie.