_________________ Go!
Up One Level
Grensproject Bovenrijn
In English: Cross-border Rhine project has started.
Om verdere groei van de scheepvaart op de Rijn mogelijk te maken,
voert Rijkswaterstaat het Waalproject uit. Het Waalproject heeft als
doelstelling het vergroten van het minimale vaarprofiel op Bovenrijn
en Waal van 2,5 m x 150 m naar 2,8 m x 170 m bij Overeengekomen Lage
Rivierstand (OLR). Met Duitsland is overeengekomen, dat op het Duitse
Rijntraject Duisburg-Lobith de diepte-doelstelling van het Waalproject
vanaf 2004 zal gelden. Bij de uitwerking van de maatregelen, die de
bodemdaling op de Duitse Rijn moeten stoppen én genoemde
scheepvaartdoelstelling moeten realiseren, is duidelijk geworden dat
in het grensgebied (traject Emmerich-Pannerdense Kop) maatregelen
moeten worden getroffen om te voorkomen dat de diepte-doelstelling op
middellange termijn niet meer kan worden gehaald. In dit kader dient
onderzoek te worden verricht naar de hydraulische/morfologische
effecten van rivierkundige maatregelen op het Nederlands-Duits traject
van de Bovenrijn (kmr 849-867).
WL | Delft Hydraulics heeft opdracht gekregen van Rijkswaterstaat,
Directie Oost Nederland om een gedetailleerd 2 dimensionaal rekenmodel
te ontwikkelen op basis van Delft3D software voor het 40 km lange
traject vanaf Pannerdense Kop (kmr 867) in bovenstroomse richting tot
kmr 827 (zie voor oriëntatie de kaart). Het onderzoek zal aanvangen in
het tweede kwartaal van 2001 met een doorlooptijd tot medio 2002.
nadere informatie
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Frans vd Knaap.
Top of This Page
Copyright © 2001 WL | Delft Hydraulics.