Inspectie van het Onderwijs
8 februari 2001
Forse impuls voor cultuureducatie
Een jaar na de invoering van Cultuur en Kunstzinnige Vorming (CKV) in
HAVO/VWO en met het opstarten van voorbereidende activiteiten in het
VMBO, is er sprake van een bevredigende ontwikkeling van
cultuureducatie in het voortgezet onderwijs. Een nieuw vak heeft zich
in korte tijd een positie weten te verwerven binnen het curriculum van
de scholen. In combinatie met de beschikbaarstelling van cultuurbonnen
door het Ministerie van OCenW heeft de invoering van CKV richting
gegeven aan de discussie over cultuureducatie in het hele voortgezet
onderwijs.
Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport 'Tussen
architectuur en hiphop. Een breed scala voor cultuureducatie in het
Voortgezet Onderwijs' dat vandaag wordt aangeboden aan de Tweede
Kamer. De Inspectie van het Onderwijs heeft, in samenwerking met de
Inspectie Kunstzinnige Vorming en Amateur Kunst, een onderzoek gedaan
naar de mate waarin scholen voor voortgezet onderwijs bijdragen aan de
cultuureducatie van hun leerlingen.
Culturele omgeving
Het thema van het rapport ligt op het snijvlak van onderwijs en
cultuur. Veranderingen in het onderwijs ontvangen steun door het
beleid in de cultuursector. Invoering van CKV in de bovenbouw van
HAVO/VWO en binnenkort in de bovenbouw van het VMBO, maakt het
vanzelfsprekend dat het onderwijs zich oriënteert op de culturele
omgeving van de school en daarmee een samenwerking aangaat. Het
ministerie van OCenW stimuleert op verschillende wijze deze
samenwerking. Het beschikbaarstellen van cultuurbonnen voor leerlingen
van de vierde klassen is daarvan het bekendste voorbeeld.
Cultuureducatie ontwikkelt zich in de scholen nu vooral onder invloed
van de invoering van CKV. De invoering van de CKV-vakken brengt de
buitenwereld nadrukkelijk onder de aandacht van de school. Hun
schoolopdrachten voor cultuur brengen de leerlingen ertoe zelf keuzes
te maken uit het culturele aanbod in hun omgeving. Als onderdeel van
hun examendossier nemen ze kennis van allerlei cultuuractiviteiten en
doen daarvan verslag.
Voor leerlingen, voor hun leraren en zelfs voor de ouders van
leerlingen is de invoering van CKV soms onwennig en lastig, maar
tegelijkertijd een uitdaging. Dat de invoering van CKV ook nog
samenviel met de invoering van de tweede fase in HAVO/VWO maakte het
proces niet gemakkelijker. Ondanks dit alles heeft CKV zich een plek
in het onderwijs veroverd.
Meer samenhang
Cultuureducatie is in alle scholen vertegenwoordigd, maar heeft nog
vaak een impliciet karakter. Door de samenhang tussen kunstvakken te
verbeteren, door de buitenschoolse cultuuractiviteiten meer te
structureren en meer samenwerking aan te gaan met culturele
ondersteuningsinstellingen uit de regio - zoals muziekscholen,
creativiteitscentra, musea, theaters, etc. - kan de kwaliteit van
cultuureducatie nog aanzienlijk toenemen.