Plannen veerpont aangepast
(7 februari)
De gemeenten Nieuwegein en Vianen hebben het voorstel voor het
fiets/voetveer tussen de beide gemeenten aangepast, onder andere naar
aanleiding van de reacties van belanghebbenden. De afmeerlocaties in
Nieuwegein en Vianen zijn iets verplaatst en de Abri´s (beschutte
wachtgelegenheid) bij beide afmeerlocaties worden afsluit-baar
gemaakt.
In Nieuwegein staat de plek waar de veerpont afmeert, de zogeheten
´veerstoep´, nu gepland aan de westkant van de krib (dat is een korte
landtong in het water) die aan het einde van de Veerweg in de Lek
ligt. De veerstoep wijst in westelijke richting, en steekt dus niet
meer recht de rivier in zoals bij het vorige ontwerp het geval was.
Voordeel van de nieuwe locatie in Nieuwegein is, dat de pont nu iets
verder van de bebouwing afmeert, en dat de pont nu ook vaartechnisch
makkelijker en veiliger kan aanleggen. De pont heeft immers bij de
nieuwe afmeerlocatie veel minder last van de stroming en van andere
schepen.
Ook de afmeerlocatie in Vianen is verplaatst van de oostkant van de
krib naar de westkant. De afmeerlocatie steekt nu schuin in westelijke
richting het water in, zodat de pont ook aan de kant van Vianen
makkelijker en veiliger kan aanleggen. Ook zal de pont nu iets verder
van de bebouwing afmeren.
Deze wijzigingen betekenen dat de veerpont bij hoog water wat eerder
uit de vaart moet worden gehaald. Bij het vorige ontwerp kon de pont
nog blijven varen tot een waterhoogte van ongeveer 4,90 meter boven
NAP. In het nieuwe ontwerp is dat tot een waterhoogte van ongeveer
3,20 meter boven NAP. In de praktijk betekent dit dat de pont
gemiddeld één week per jaar uit de vaart is.
Het aangepaste plan is besproken met de rivierbeheerder
(Rijkswaterstaat Oost-Nederland). De betrokken partijen hebben goede
hoop dat de rivierbeheerder de benodigde vergunning afgeeft.
Een andere wijziging houdt in dat de Abris bij de afmeerlocaties in
Nieuwegein en Vianen afsluitbaar worden gemaakt, zodat na afloop van
de veerdiensten niemand er gebruik van kan maken. Tijdens de
veerdiensten houdt de schipper toezicht op de Abri´s.
De gemeenten hebben reacties op de plannen binnengekregen naar
aanleiding van een breed verspreide strooifolder, een
informatiebijeenkomst voor belanghebbenden in Nieuwegein, en de ter
inzage legging van de plannen.
De voortgang van het project verloopt voorspoedig. Het Bestuur Regio
Utrecht heeft een extra subsidie verleend. Hierdoor komt de totale
BRU-subsidie op 828.000,- gul-den. Als de nog lopende
subsidieaanvragen worden gehonoreerd, is het project finan-cieel
geheel gedekt.
Het aangepaste plan wordt op 8 februari gepresenteerd in de
Nieuwegeinse raads-commissie Verkeer en Vervoer, Milieu en Cultuur, en
op 13 februari in de Vianense raadscommissie Openbare Werken.