Deventer, 25 januari 2001
Symposium over veranderende rol leraar
Pabo Deventer speelt met nieuwe opleiding in op toename
basisschoolleerlingen met leerstoornissen
De PABO van Saxion Hogeschool IJselland in Deventer organiseert in
samenwerking met het werkveld woensdag 7 februari van 13.00 17.30 uur
een symposium over zorgverbreding in het basisonderwijs met als titel
Leerlingen, ieders zorg? Het basisonderwijs krijgt namelijk steeds
meer leerlingen die extra individuele aandacht nodig hebben. Ook
schakelen basisscholen in toenemende mate hulpverleners in zoals
orthopedagogen of schoolpsychologen. Dit betekent dat een baan in het
basisonderwijs voor de (beginnende) leraar interessanter maar
tegelijkertijd ook zwaarder wordt. Tijdens het symposium wordt onder
meer ingegaan op de vraag hoe de Pabo studenten moet voorbereiden op
de veranderende rol van de leraar en hoe het basisonderwijs hier mee
om kan gaan.
Sprekers tijdens het symposium zijn drs. M.G.M. Dollevoet van Fontys
Hogescholen, drs. C.A. Laponder directeur van de Van der
Reijdenschool, een speciale school voor basisonderwijs te Epe en
coördinator van het Federatief Samenwerkingsverband Noordoost Veluwe,
drs. K.J. Buitinga van Fontys Hogescholen en dr. H.B. Meulenkamp,
opleidingsdocent Pabo Saxion Hogeschool IJselland en tot 1 maart 2001
verbonden aan de Universiteit Leiden en onlangs gepromoveerd op de
behandeling van dyslexie aan de universiteit Leiden, verzorgen een
presentatie over de rol van de veranderende leerkracht.
Nieuwe Post HBO-opleiding psychodiagnostisch specialist
Vanwege bovenstaande ontwikkelingen in het werkveld start de Pabo van
Saxion Hogeschool IJselland met ingang van september 2001 met een
tweejarige Post HBO-opleiding tot psychodiagnostisch specialist. De
opleiding is bedoeld voor leerkrachten in het basisonderwijs die
ervaring hebben met de diagnostiek van leerstoornissen. Afgestudeerden
gaan werken op een of meerdere basisscholen en staan in functie tussen
de basisschoolleerkracht en de psycholoog in. De nadruk van de
opleiding ligt op het leren interpreteren van diagnostische gegevens.
Op basis hiervan vindt een vertaling naar leerstoornissen plaats
waarna een handelingsplan wordt opgesteld.
De opleiding is duaal opgezet. Dit betekent dat de cursisten tijdens
de opleiding werken met leerlingen van de eigen school die extra
aandacht nodig hebben. Tijdens de opleiding komen onder meer kennis
van intelligentietests, analyse van leerstoornissen, observatie van
probleemgedrag en diagnostische gesprekken met ouders en kinderen aan
bod.
Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u contact
opnemen met:
Hogeschool IJselland Bureau Bestuursondersteuning/Communicatie,
dhr. J.P.J. Rombouts
Telefoon (0570) 66 31 20
Fax (0570) 66 35 22
Email Communicatie@hsij.nl
of
Mevrouw drs. A.M.L. van Dalen, directeur Academie Pedagogiek en
Onderwijs
Tel. (0570) 66 36 58