Lucht A28 schoon genoeg voor uitbreiding
Gedeputeerde Nap-Borger meldde
dinsdag 6 februari verheugd dat de
uitbreiding van de A28 naar zes
banen geen verhoogde risico's voor
de volksgezondheid met zich
meebrengt. Zij overhandigde
vervolgens het eerste exemplaar van
het onderzoek naar de
luchtkwaliteit van de rijksweg A28
aan wethouder Doorenmolen van de
gemeente Zwolle. Conclusie: de
luchtkwaliteit rondom de snelweg is
niet beter of slechter dan die in
de stad.
De gemeente Zwolle is zeker gebaat
bij de uitbreiding en het past
binnen het beleid van intensief
ruimtegebruik. Een beleid waarin de
gemeente een landelijke
voorbeeldrol vervult.
Het rapport is door het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)opgesteld naar aanleiding van de plannen van de gemeente Zwolle en Rijkswaterstaat Directie Oost om een benuttingsmaatregel uit te voeren. Dit houdt in dat op het bestaande tracé zes rijstroken (2x3) worden aangelegd. Tevens onderzoekt de gemeente Zwolle of de 'lege' ruimtes die nu bestaan aan weerszijden van de A28 benut kunnen worden voor bebouwing, zowel voor woningen als kantoren. De vraag die zich bij dit plan voordeed, is of omwonenden en werkenden gezondheidsklachten kunnen verwachten als gevolg van de uitstoot van het verkeer.
Om een inschatting te kunnen maken van de mogelijke gezondheidsrisico's is er door de GGD Regio IJssel-Vecht en de provincie een nulmeting gedaan naar de luchtkwaliteit. Gedurende twee weken werden er metingen op een locatie langs de A28 gedaan. Hierbij werd de aanwezigheid van CO, NOx, SO², VOCs, fijn stof en Zwarte Rook (veroorzaakt door o.a. dieselverkeer) continu gemeten. De gemeten concentraties zijn vergeleken met meetwaarden op andere meetstations van het Landelijk meetnet luchtkwaliteit.
De resultaten van het onderzoek zijn als volgt: De luchtkwaliteit bij de A28 is voor wat betreft de uitstoot van het verkeer (CO, NOx en VOCs) vergelijkbaar met andere stadsachtergrondlocaties. Voor Zwarte Rook ligt dit hoger, vermoedelijk door het hogere aandeel zwaar verkeer;
De voorziene snelheidsbeperking van 80 kilometer per uur lijkt een gunstig effect te hebben op de luchtverontreiniging, mits er geen sprake is van opstoppingen;
In de toekomstige situatie zullen de concentraties CO, SO², benzeen, lood en aldehyden nabij eventuele bebouwing langs de snelweg ruim beneden de grens- en richtwaarden blijven. De bebouwing moet dan wel op tenminste dertig meter van het midden van de weg worden geplaatst;
Er kan niet worden uitgesloten dat
toekomstige grenswaarden voor NO²
en fijn stof worden overschreden,
deze gassen zijn echter maar in
geringe mate aan het snelwegverkeer
toe te schrijven.
Op basis van dit onderzoek blijken
er, gezondheidstechnisch gezien,
geen overwegende bezwaren te zijn
tegen het benutten van de ruimte
rond de (snel)wegen. Hierbij moet
wel worden vermeld dat in de studie
geen aandacht is besteed aan de
geluidsaspecten. Zowel vanuit het
aspect geluid als onzekerheden op
gezondheidstechnisch gebied zal de
voorkeur dan ook zeker uitgaan naar
bedrijfsbebouwing boven de bouw van
woningen, scholen etc.
Bron: team Communicatie; Bonnie van
© 05-02-2001 Provincie Overijssel