Provincie Overijssel

Lucht A28 schoon genoeg voor uitbreiding

Gedeputeerde Nap-Borger meldde dinsdag 6 februari verheugd dat de uitbreiding van de A28 naar zes banen geen verhoogde risico's voor de volksgezondheid met zich meebrengt. Zij overhandigde vervolgens het eerste exemplaar van het onderzoek naar de luchtkwaliteit van de rijksweg A28 aan wethouder Doorenmolen van de gemeente Zwolle. Conclusie: de luchtkwaliteit rondom de snelweg is niet beter of slechter dan die in de stad.

De gemeente Zwolle is zeker gebaat bij de uitbreiding en het past binnen het beleid van intensief ruimtegebruik. Een beleid waarin de gemeente een landelijke voorbeeldrol vervult.

Het rapport is door het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)opgesteld naar aanleiding van de plannen van de gemeente Zwolle en Rijkswaterstaat Directie Oost om een benuttingsmaatregel uit te voeren. Dit houdt in dat op het bestaande tracé zes rijstroken (2x3) worden aangelegd. Tevens onderzoekt de gemeente Zwolle of de 'lege' ruimtes die nu bestaan aan weerszijden van de A28 benut kunnen worden voor bebouwing, zowel voor woningen als kantoren. De vraag die zich bij dit plan voordeed, is of omwonenden en werkenden gezondheidsklachten kunnen verwachten als gevolg van de uitstoot van het verkeer.

Om een inschatting te kunnen maken van de mogelijke gezondheidsrisico's is er door de GGD Regio IJssel-Vecht en de provincie een nulmeting gedaan naar de luchtkwaliteit. Gedurende twee weken werden er metingen op een locatie langs de A28 gedaan. Hierbij werd de aanwezigheid van CO, NOx, SO², VOCs, fijn stof en Zwarte Rook (veroorzaakt door o.a. dieselverkeer) continu gemeten. De gemeten concentraties zijn vergeleken met meetwaarden op andere meetstations van het Landelijk meetnet luchtkwaliteit.

De resultaten van het onderzoek zijn als volgt: De luchtkwaliteit bij de A28 is voor wat betreft de uitstoot van het verkeer (CO, NOx en VOCs) vergelijkbaar met andere stadsachtergrondlocaties. Voor Zwarte Rook ligt dit hoger, vermoedelijk door het hogere aandeel zwaar verkeer;

De voorziene snelheidsbeperking van 80 kilometer per uur lijkt een gunstig effect te hebben op de luchtverontreiniging, mits er geen sprake is van opstoppingen;

In de toekomstige situatie zullen de concentraties CO, SO², benzeen, lood en aldehyden nabij eventuele bebouwing langs de snelweg ruim beneden de grens- en richtwaarden blijven. De bebouwing moet dan wel op tenminste dertig meter van het midden van de weg worden geplaatst;

Er kan niet worden uitgesloten dat toekomstige grenswaarden voor NO² en fijn stof worden overschreden, deze gassen zijn echter maar in geringe mate aan het snelwegverkeer toe te schrijven.

Op basis van dit onderzoek blijken er, gezondheidstechnisch gezien, geen overwegende bezwaren te zijn tegen het benutten van de ruimte rond de (snel)wegen. Hierbij moet wel worden vermeld dat in de studie geen aandacht is besteed aan de geluidsaspecten. Zowel vanuit het aspect geluid als onzekerheden op gezondheidstechnisch gebied zal de voorkeur dan ook zeker uitgaan naar bedrijfsbebouwing boven de bouw van woningen, scholen etc.

Bron: team Communicatie; Bonnie van


© 05-02-2001 Provincie Overijssel