Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Biobrandstof kan benzine vervangen

Brandstof uit hout kan op termijn een goedkoop en schoon alternatief vormen voor benzine en diesel in het wegverkeer. Hout is om te zetten in methanol, synthetische benzine, ethanol en waterstof en kan over twintig tot dertig jaar benzine als autobrandstof verdringen, zo blijkt uit een STW-studie, uitgevoerd aan de Universiteit Utrecht.

De conclusie uit het onderzoek van de NWO-Technologiestichting STW staat loodrecht op het Europese beleid om met de verbouw van gewassen zoals koolzaad en bieten de productie van biobrandstoffen te stimuleren. Deze eenjarige gewassen leveren brandstoffen die het milieu minder sparen dan hout. Ook qua economie en rendement bieden deze routes geen wezenlijk alternatief voor de transportsector.

De aantrekkelijkste biobrandstoffen op langere termijn worden geproduceerd uit meerjarige gewassen, zoals hout en grassen. Deze leveren perfecte benzine, zonder uitstoot van CO2, koolmonoxide, NOx en koolwaterstoffen. Vergassing levert methanol, waterstof en synthetische, Fischer-Tropsch-benzine. Hydrolyse en fermentatie levert ethanol op.

De STW-onderzoekers vergeleken de kosten en besparingen van bron tot en met gebruik in autos. Zij hielden rekening met de kosten voor de productie (groei van bomen en gewassen), logistiek, omzetting van de biomassa naar brandstoffen, de distributie en het uiteindelijke gebruik van de brandstof in voertuigen. Zij berekenden voor waterstof, methanol, ethanol, synthetische koolwaterstoffen en biodiesels de kosten per getankte Joule (de energie-eenheid) brandstof.

Ethanol uit hout kost in de toekomst aan productie- en distributiekosten $6 tot $7 per gigajoule brandstof. Waterstof, methanol en Fischer-Tropsch-diesel zullen $8 à $10 per gigajoule kosten. Deze prijzen komen zeer dicht in de buurt of liggen zelfs onder de huidige kosten van benzine en diesel aan de pomp. Waterstof is qua productie zelfs de goedkoopste route, maar deze brandstof vereist een dure opslag en distributie.

Uit een vergelijking van het nettorendement van de diverse brandstoffen, uitgedrukt in het aantal gereden kilometers op een hectare gewas, blijkt waterstof in brandstofcellen de beste keus. Aangepaste middenklassers kunnen meer dan 200.000 kilometer per jaar rijden op waterstof afkomstig van een hectare gewas. Methanol en ethanol zijn goed voor ongeveer 140.000 km per hectare per jaar. Brandstof uit koolzaad en bieten is minder doeltreffend.

Brandstofcelvoertuigen zijn op termijn ten opzichte van de huidige gemiddelde auto twee tot drie keer zo efficiënt. Waterstof en methanol hebben daarbij het extra voordeel dat brandstofcellen deze brandstoffen doelmatig omzetten in vermogen. Koolwaterstoffen en ethanol verliezen op dit punt omdat ze aan boord moeten worden omgezet in waterstof.

Uit het Utrechtse onderzoek blijkt overigens dat de brandstofkosten laag zijn ten opzichte van investeringen voor de auto. Brandstofbelastingen in West-Europese landen overtreffen de productiekosten van een liter benzine vier tot zes maal. De onderzoekers concluderen dan ook dat de productiekosten geen beslissende rol hoeven te spelen bij de invoering van een alternatief voor fossiele diesel en benzine.



Nadere informatie bij:

* dr. André Faaij (UU, Natuurwetenschap & Samenleving)
* tel.(030) 2537643, fax (030) 2537601

* e-mail a.faaij@chem.uu.nl