Persbericht 7 februari 2001
Pessimisten geloofden er niet in. Volgens voorstanders zouden we binnen een paar jaar geen winkel meer hoeven betreden. De waarheid ligt ergens in het midden: online winkelen wordt langzaam volwassen. Als voorbeeld kan de CD gelden. Hoe staat het met de online verkoop van CD's? Een onderzoek van onderzoeksbureau's
Uit telefonisch onderzoek, uitgevoerd door INTERVIEW*NSS, onder 750 Nederlanders van 15 jaar en ouder, waarvan 396 mensen van internet gebruik bleken te maken, kan worden afgeleid dat 28% van de online Nederlanders wel eens iets koopt via internet. Van hen schaft 38% wel eens een CD online aan. Gesteld kan worden dat 11% van de online Nederlanders wel eens een CD via internet koopt.
Hoeveel CD's kocht men in 2000 via internet?
Via de OpinionBar (online onderzoeksmethode van MetrixLab) zijn 1002 frequente internetgebruikers ondervraagd naar het online-CD-aankoopgedrag. De grootste groep respondenten is te scharen in het aankoopaantal van 1 tot 6 CD's. Opvallend is het relatief hoge aantal mensen dat 10 of meer CD's heeft aangeschaft. Wellicht kan hieruit worden herleid dat de echte CD liefhebber juist via internet koopt.
Van degenen (respondenten OpinionBar) die via internet CD's kopen, zijn dit de aanschafaantallen:
Weet niet (meer) 4 %
1 18 %
2 21 %
3 12 %
4 18 %
5 t/m 10 21 %
Meer dan 10 6 %
Totaal 100 %
Sinterklaas en de Kerstman
Van de CD's die in december 2000 online zijn gekocht via internet was bijna 80% een sinterklaas- of kerstkadootje.
Bol is de meest populaire shop voor CD's
De website die zich mag verheugen in de meeste CD-aankopen is Bol.com, met zo'n 36% van alle online CD-aankopen. Tweede is in dit onderzoek de FreeRecordShop met 7%.
Van de respondenten denkt meer dan de helft in de toekomst meer CD's via internet te zullen kopen. Een kwart schat in dat de eigen online CD-aankopen gelijk zullen blijven. Onder de 'zware' internetgebruikers verwacht bijna niemand te zullen minderen in kopen via internet.
Waarom koop je een CD via internet?
Ook de redenen dat mensen een CD online kopen werden onderzocht. Als mogelijkheden werden onder meer geboden de snelheid, de mogelijkheid om prijzen te vergelijken, gemak (39%), lagere prijzen (29%), het grote assortiment (9%), goede zoekmogelijkheden en 'geen tijd om naar de winkel te gaan'.