Eerste rapport luchtkwaliteit A28 vastgesteld
Gedeputeerde Nap-Borger zal dinsdag
6 februari het eerste exemplaar van
het onderzoek naar de
luchtkwaliteit A28 overhandigen aan
wethouder Doorenmolen van de
gemeente Zwolle.
Het rapport is door het RIVM
(Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu)opgesteld
naar aanleiding van de plannen van
de gemeente Zwolle en
Rijkswaterstaat Directie Oost om
een benuttingsmaatregel uit te
voeren. Dit houdt in dat op het
bestaande tracé zes rijstroken
(2x3) worden aangelegd. Tevens
onderzoekt de gemeente Zwolle of de
'lege' ruimtes die nu bestaan aan
weerszijden van de A28 benut kunnen
worden voor bebouwing, zowel voor
woningen als kantoren. De vraag die
zich bij dit plan voordeed, is of
omwonenden en werkenden
gezondheidsklachten kunnen
verwachten als gevolg van de
uitstoot van het verkeer.
Om een inschatting te kunnen maken
van de mogelijke
gezondheidsrisico's is er door de
GGD Regio IJssel-Vecht en de
provincie een nulmeting gedaan naar
de luchtkwaliteit. Gedurende twee
weken werden er metingen op een
locatie langs de A28 gedaan.
Hierbij werd de aanwezigheid van
CO, NOx, SO², VOCs, fijn stof en
Zwarte Rook (veroorzaakt door o.a.
dieselverkeer) continu gemeten. De
gemeten concentraties zijn
vergeleken met meetwaarden op
andere meetstations van het
Landelijk meetnet luchtkwaliteit.
De resultaten van het onderzoek zijn als volgt: De luchtkwaliteit bij de A28 is voor wat betreft de uitstoot van het verkeer (CO, NOx en VOCs) vergelijkbaar met andere stadsachtergrondlocaties. Voor Zwarte Rook ligt dit hoger, vermoedelijk door het hogere aandeel zwaar verkeer;
De voorziene snelheidsbeperking van 80 kilometer per uur lijkt een gunstig effect te hebben op de luchtverontreiniging, mits er geen sprake is van opstoppingen;
In de toekomstige situatie zullen de concentraties CO, SO², benzeen, lood en aldehyden nabij eventuele bebouwing langs de snelweg ruim beneden de grens- en richtwaarden blijven. De bebouwing moet dan wel op tenminste dertig meter van het midden van de weg worden geplaatst;
Er kan niet worden uitgesloten dat
toekomstige grenswaarden voor NO²
en fijn stof worden overschreden,
deze gassen zijn echter maar in
geringe mate aan het snelwegverkeer
toe te schrijven.
Op basis van dit onderzoek blijken
er, gezondheidstechnisch gezien,
geen overwegende bezwaren te zijn
tegen het benutten van de ruimte
rond de (snel)wegen. Hierbij moet
wel worden vermeld dat in de studie
geen aandacht is besteed aan de
geluidsaspecten. Zowel vanuit het
aspect geluid als onzekerheden op
gezondheidstechnisch gebied zal de
voorkeur dan ook zeker uitgaan naar
bedrijfsbebouwing boven de bouw van
woningen, scholen etc.
Bron: team Communicatie; Bonnie van
© 05-02-2001 Provincie Overijssel