Universiteit van Amsterdam



UvA Agenda




Titel Die Fragmentierung des Medienpublikums
Datum dinsdag 06-02-2001
Tijd 12:00 uur

Promovendus mw. U. Handel

Promotor prof. dr. K. Schönbach

Het media-aanbod ondergaat de laatste jaren een enorme uitbreiding, onder andere door de opkomst van internet en het toenemende aantal commerciële omroepen. Een mogelijk gevolg van deze ontwikkeling is de fragmentatie van het mediapubliek. Onder fragmentatie verstaat de promovenda de afwijking van personen in hun mediagebruik vergeleken met andere personen. De centrale vraag van het onderzoek is welke factoren de mate van fragmentatie bepalen. Handel richt zich daarbij op de kenmerken van zowel het media-aanbod als van het publiek. De interesses van de ondervraagde persoon en de ontvangstmogelijkheden (kabeltelevisie, teletekst, videorecorder, et cetera) blijken het meest bepalend te zijn voor de mate van fragmentatie. De in de literatuur wijdverspreide veronderstelling dat mensen hun gemeenschappelijke gespreksstof zouden kwijtraken, bleek niet op te gaan. De mensen praten nog steeds met elkaar over hun media-ervaring.
Locatie

Aula van de UvA, Singel 411 (hoek Spui) te Amsterdam. De parkeermogelijkheden in de naaste omgeving zijn zeer beperkt. Vanaf het Centraal Station is de Aula te bereiken met tramlijnen 1, 2 en 5, halte Spui.

Toegang

Vrij

.. webmaster@uva.nl
Bron: UvA Agenda