06 februari 2001
Voortgang Duurzaam Veilig vraagt 5 miljard gulden extra
Voor de verdere aanpak van de verkeersonveiligheid in ons land is
volgens de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO snel
tenminste 5 miljard gulden nodig. 3VO heeft dat het ministerie van
Verkeer en Waterstaat laten weten. Het extra geld is bestemd voor een
succesvol vervolg van het landelijke Startprogramma Duurzaam Veilig
dat op preventieve wijze voorziet in de bevordering van een veiliger
verkeersgedrag, (permanente) verkeerseducatie, regelmatige
publiekscampagnes en een veiliger wegennet. Wat dit laatste betreft
moet worden gedacht aan rotondes met overal dezelfde
voorrangs-regeling, de aanleg van veel meer 30- en 60 km/u-gebieden,
bromfietsers op de rijbaan binnen de bebouwde kom (sinds 15 december
1999) en voorrang voor bestuurders van rechts op gelijkwaardige
kruisingen (per 1 mei 2001).
3VO vindt 5 miljard gulden extra voor Duurzaam Veilig, waarvoor de
wegbeheerders (rijk, provincies, gemeenten, waterschappen) in de
afgelopen drie jaar gezamenlijk totnogtoe 400 miljoen gulden
beschikbaar stelden, maar schril afsteekt tegen de 12 miljard gulden
die zijn uitgetrokken voor het Bereikbaarheidsoffensief voor de
Randstad (BOR). Zeker als wordt bedacht dat de jaarlijkse economische
kosten van de files neerkomen op slechts 1,7 miljard gulden en dat de
maatschappelijke kosten van verkeersonveiligheid maar liefst ruim 12
miljard gulden bedragen.
Onvoldoende financiële middelen en een te trage uitvoering belemmeren
naar de mening van 3VO een voort-varende vervolgaanpak van Duurzaam
Veilig. Juist in een tijd dat het veel moeilijker zal blijken te zijn
het aantal verkeersslachtoffers belangrijk verder omlaag te brengen is
volgens de verkeersveiligheidsorganisatie de inzet van extra geld en
menskracht onontkoombaar. Berekend is dat bij een snelle uitvoering en
voldoende geld er door Duurzaam Veilig-aanpak sprake kan zijn van 60%
minder letselongevallen en een blijvende besparing van 2,7 miljard
gulden op de maatschappelijke kosten van verkeersonveiligheid.
Bij voldoende geld kan het Startprogramma Duurzaam Veilig naar de
mening van 3VO uitgroeien tot een Deltaplan voor een veiliger verkeer.
Dat is ook hard nodig voor het verder omlaag kunnen brengen van het
aantal verkeersslachtoffers. In het beleidsvoornemen van het Nationaal
Verkeers- en Vervoers Plan (NVVP) kondigt minister T. Netelenbos van
Verkeer en Waterstaat immers aan dat het aantal verkeersdoden in 2010
moet zijn teruggebracht naar 750 en het aantal verkeersgewonden naar
14.000 per jaar.
De preventieve aanpak van de verkeersonveiligheid volgens het Duurzaam
Veilig-principe werd voor het eerst geïntroduceerd in 1991. De
essentie ervan is dat de mens centraal staat. Dat betekent dat alle
elementen uit het verkeerssysteem (mens, voertuig en weg) op elkaar
moeten worden afgestemd. Als dat goed gebeurt zal het pas echt lukken
het aantal verkeersslachtoffers een stuk verder omlaag te brengen en
ook de ernst van lichamelijke letsels belangrijk te verminderen.