Persinformatie

Hoofddorp/Zaandam, 5 februari 2001

Margriet en Albert Heijn:
Online Shopping Experiment

Het vrouwenblad Margriet en Albert Heijn deden gezamenlijk onderzoek naar boodschappen doen via internet, aan de hand van een opvallend online experiment. Het fenomeen 'webwinkelen' staat volop in de belangstelling. Maar wat vindt men er eigenlijk van? Hoe wordt gereageerd op een online winkelomgeving? En welke verwachtingen zijn er ten aanzien van de interactieve toekomst?

Online Shopping Experiment
Het experiment telde 35 deelnemers die weinig ervaring met internet hadden. Zij werden eerst geïnterviewd over webwinkelen. Daarna deden zij een maand lang zoveel mogelijk online via Albert Heijn Thuisservice hun boodschappen. Tijdens het experiment was er e-mail contact tussen de onderzoekers en de deelnemers. Na afloop van de test werden vragenlijsten ingevuld en volgden groepsdiscussies over de ervaringen. De uitkomsten van het experiment vormden de basis van het totale onderzoek.

De resultaten
Uit het onderzoek kwamen onder meer de volgende resultaten naar voren: Met name over het gemak is men uitermate te spreken. Bijvoorbeeld het niet hoeven sjouwen met de boodschappen, en het niet afhankelijk zijn van de openingstijden van de supermarkt. Eveneens werden de tijdsbesparing en de reacties van gezinsleden op het internetgebruik duidelijk positief beoordeeld. Het vooraf plannen van de maaltijdsamenstelling en de kleinere omvang van het assortiment vindt men minder positief.

Interactieve toekomst
Het onderzoek geeft aan dat het merendeel van de deelnemers, in meer of minder mate, webconsument blijft. Albert Heijn gelooft sterk in de combinatie van winkelen en shoppen via internet. Margriet verwacht dat de webconsument steeds vaker voor gemak kiest: je ziet een recept en bestelt alle ingrediënten met één muisklik. Als jouw favoriete merk koffie in de aanbieding is, geeft de internetsite van de supermarkt het even voor je aan.


1




De reacties van de 35 deelnemers op het experiment
- Elf van hen denkt incidenteel gebruik te blijven maken van shoppen via de site.

- Acht proefpersonen geven aan het online shoppen voort te zetten als ware webconsumenten!

- Zes proefpersonen willen wel regelmatig online gaan shoppen, maar voor een beperkt deel van de boodschappen. De frequentie varieert dan tussen de één en twee keer per maand, en het gaat dan om basisproducten en zware of omvangrijke boodschappen.
- Twee deelnemers twijfelen nog. Eén vanwege de kosten, de ander omdat het assortiment beperkter is dan in de supermarkt.
- Zeven vrouwen geven aan geen gebruik meer te willen maken van online shoppen, met name vanwege de kosten.

- Eén deelnemer haakte door omstandigheden na een week af.
Over 5 jaar...
Daarnaast reageerden 1122 bezoekers van de websites van Margriet en Albert Heijn op een aantal toekomstscenario's, waaronder:
- Over 5 jaar ga ik ondanks het feit dat ik alles wat ik wil via internet kan kopen, nog steeds regelmatig de stad in om te winkelen... Dit is realistisch voor 59% van de sitebezoekers.

- 46% Zegt over 5 jaar nog steeds de verse producten bij supermarkt of speciaalzaak te kopen.
- Over 5 jaar houdt mijn koelkast bij welke producten op zijn en bestelt deze automatisch bij mijn internetsuper... dit scenario is onrealistisch voor 45% van de sitebezoekers.
BIJLAGEN


* Brochure De Webconsument:

"Eerlijk gezegd knijp ik ook het liefst even zelf in de tomaten...” Annemarie Jorritsma, minister van Economische Zaken

"Dat internet de toekomst is, hoor ik nog té vaak. Internet is nú." Pim de Wit, directievoorzitter VNU Tijdschriften

"De site www.ah.nl wordt steeds belangrijker als commerciële formule." Dick Boer, directievoorzitter Albert Heijn


* Achtergrondinformatie Online Shopping Experiment
* Margriet nr. 6

* AllerHande februarinummer


2





Achtergrondinformatie
Voor het Online Shopping Experiment werkten de afdeling markt- en communicatie onderzoek VNU Tijdschriften, Consumenten Research Albert Heijn en bureau Ithaka Media samen.

www.margriet.nl
www.ah.nl

NOOT VOOR DE REDACTIE

Voor meer persinformatie en interviews:
Weaver Public Relations
tel. 035 - 695 00 62