Persbericht, 6 februari 2001
Milieu en externe veiligheid Schiphol:
Wet Milieubeheer waarborgt beter dan Luchtvaartwet
De Wet Milieubeheer 'scoort' op handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid, effectiviteit en transparantie beter dan een (gewijzigde) Wet Luchtvaart. Dit concluderen Gedeputeerde Staten van Noord-Holland op basis van onderzoek door de TU-Delft waarin beide stelsels met elkaar vergelijken zijn. GS Noord-Holland adviseren daarom de Tweede Kamer de Wet Milieubeheer toe te passen op (de verdere groei van) Schiphol. Het kabinet heeft onlangs de Tweede Kamer voorgesteld in te stemmen met een wijziging van de Wet Luchtvaart.
Vorig jaar hebben GS aan de TU-Delft gevraagd het voorstel van het
kabinet (wijziging van de Wet Luchtvaart) te vergelijken met een
integrale milieuvergunning volgens de Wet Milieubeheer. Hierbij
zijn beide stelsels vergeleken op vier criteria: handhaafbaarheid,
transparantie, uitvoerbaarheid en effectiviteit. Uit dit onderzoekt
blijkt de Wet Milieubeheer op alle punten beter 'scoort' dan het
kabinetsvoorstel. Dit geldt met name voor handhaving en
effectiviteit omdat het kabinet een "gedeelde zorgplicht" wil
opleggen aan de exploitant van de luchthaven, de
luchtverkeersleiding en de luchtvaartmaatschappijen. Een gedeelde
zorgplicht voor verschillende actoren met uiteenlopende belangen en
taken leidt in de praktijk hoogstwaarschijnlijk tot onduidelijkheid
wie concreet verantwoordelijk kan worden gesteld voor
milieu-overtredingen. In de Wet Milieubeheer is dit helder en
eenduidig geregeld: de vergunninghouder is verantwoordelijk en
aanspreekbaar op overtredingen.
Inlichtingen : Stef Bakker, bureau Industrie, tel. (023) 514 38 94