Vlaams minister voor Toerisme Renaat Landuyt kiest opnieuw voor de
Vlaamse kust (06/02/01)
De niet aflatende diverse parlementaire initiatieven (schriftelijke
vragen, actuele vragen, interpellaties, tussenkomsten zowel in
plenaire vergaderingen als in commissievergaderingen, ) van Vlaams
volksvertegenwoordiger Jan Loones -die zich hardnekkig blijft
vastbijten in het dossier rond de Vlaamse imagovorming van elk
toeristisch product (zowel Vlaanderen in het algemeen, als de kust) -
blijken uiteindelijk succes te kennen.
Zowel Vlaams minister van Toerisme Landuyt als Toerisme Vlaanderen,
het hoogste toeristisch orgaan in Vlaanderen, opteren voor de benaming
de Vlaamse kust.
Dit is af te leiden uit het antwoord op de recente vraag van Jan
Loones (15/12/2000) aan de minister omtrent zijn intenties rond het
naamgebruik voor de kust, waarbij de volksvertegenwoordiger verwees
naar de beslissing van de raad van bestuur van Toerisme Vlaanderen
daaromtrent. Op de expliciete vraag of de minister de beslissing van
Toerisme Vlaanderen onderschrijft en of hij van plan is in de
toekomst, bij gebruik in het Nederlands op de binnenlandse markt,
consequent de term de Vlaamse kust aan te wenden, antwoordde de
minister bevestigend.
Minister Landuyt stelt letterlijk dat hij de beslissing van de raad
van bestuur van Toerisme Vlaanderen omtrent de benamingen voor de kust
onderschrijft.
In de toekomst, bij gebruik in het Nederlands op de binnenlandse
markt, wordt consequent de term de Vlaamse kust aangewend. In het
geval van brochures, die zowel in Vlaanderen als in Nederland
verspreid worden, wordt op de cover melding gemaakt van
Vlaanderen-aan-Zee. De hoofdtitel van de betreffende brochure zoals
bijvoorbeeld Vlaanderen Vakantieland domineert hier echter. In de
brochure is tevens sprake van de Vlaamse kust en in alle communicatie
op de binnenlandse markt wordt altijd de Vlaamse kust als merknaam
gehanteerd.
Als er in het Engels sprake is over the Belgian coast is er altijd een
verwijzing naar Flanders voorzien; zowel op de cover van brochures als
in alle communicatie.
Volksvertegenwoordiger Jan Loones benadrukt hierbij dat de officiële
benamingen van de toeristische macroproducten met benadrukking van de
merknaam Vlaanderen ingegeven zijn door de zuivere principes van de
marketing. Imagovorming is een essentieel element bij de promotie van
elk product. Dit geldt vooral voor een toeristisch product zoals
Vlaanderen in het algemeen, en de Vlaamse toeristische regio bij
uitstek: de kust.
De promotie van onze kust onder nu eens Vlaamse kust, dan weer
Belgische kust heeft daarbij enkel onnodige verwarring geschapen.
Hopelijk kan daaraan nu - met het duidelijk standpunt van zowel
Toerisme Vlaanderen als van Vlaams minister voor Toerisme Renaat
Landuyt een einde gebracht worden.
Auteur:
VU&ID-fractie Vlaams parlement
Jan Loones, Vlaams parlementslid
Meer informatie:
Contactpersoon: Jan Loones
Telefoon: 058/51.37.38
Fax: 058/51.99.54
E-post: jan.loones@vlaamsparlement.be