Volksunie

Vlaams minister voor Toerisme Renaat Landuyt kiest opnieuw voor de Vlaamse kust (06/02/01)

De niet aflatende diverse parlementaire initiatieven (schriftelijke vragen, actuele vragen, interpellaties, tussenkomsten zowel in plenaire vergaderingen als in commissievergaderingen, ) van Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Loones -die zich hardnekkig blijft vastbijten in het dossier rond de Vlaamse imagovorming van elk toeristisch product (zowel Vlaanderen in het algemeen, als de kust) - blijken uiteindelijk succes te kennen.

Zowel Vlaams minister van Toerisme Landuyt als Toerisme Vlaanderen, het hoogste toeristisch orgaan in Vlaanderen, opteren voor de benaming de Vlaamse kust.

Dit is af te leiden uit het antwoord op de recente vraag van Jan Loones (15/12/2000) aan de minister omtrent zijn intenties rond het naamgebruik voor de kust, waarbij de volksvertegenwoordiger verwees naar de beslissing van de raad van bestuur van Toerisme Vlaanderen daaromtrent. Op de expliciete vraag of de minister de beslissing van Toerisme Vlaanderen onderschrijft en of hij van plan is in de toekomst, bij gebruik in het Nederlands op de binnenlandse markt, consequent de term de Vlaamse kust aan te wenden, antwoordde de minister bevestigend.

Minister Landuyt stelt letterlijk dat hij de beslissing van de raad van bestuur van Toerisme Vlaanderen omtrent de benamingen voor de kust onderschrijft.

In de toekomst, bij gebruik in het Nederlands op de binnenlandse markt, wordt consequent de term de Vlaamse kust aangewend. In het geval van brochures, die zowel in Vlaanderen als in Nederland verspreid worden, wordt op de cover melding gemaakt van Vlaanderen-aan-Zee. De hoofdtitel van de betreffende brochure zoals bijvoorbeeld Vlaanderen Vakantieland domineert hier echter. In de brochure is tevens sprake van de Vlaamse kust en in alle communicatie op de binnenlandse markt wordt altijd de Vlaamse kust als merknaam gehanteerd.

Als er in het Engels sprake is over the Belgian coast is er altijd een verwijzing naar Flanders voorzien; zowel op de cover van brochures als in alle communicatie.

Volksvertegenwoordiger Jan Loones benadrukt hierbij dat de officiële benamingen van de toeristische macroproducten met benadrukking van de merknaam Vlaanderen ingegeven zijn door de zuivere principes van de marketing. Imagovorming is een essentieel element bij de promotie van elk product. Dit geldt vooral voor een toeristisch product zoals Vlaanderen in het algemeen, en de Vlaamse toeristische regio bij uitstek: de kust.

De promotie van onze kust onder nu eens Vlaamse kust, dan weer Belgische kust heeft daarbij enkel onnodige verwarring geschapen.

Hopelijk kan daaraan nu - met het duidelijk standpunt van zowel Toerisme Vlaanderen als van Vlaams minister voor Toerisme Renaat Landuyt een einde gebracht worden.

Auteur:
VU&ID-fractie Vlaams parlement
Jan Loones, Vlaams parlementslid

Meer informatie:
Contactpersoon: Jan Loones
Telefoon: 058/51.37.38
Fax: 058/51.99.54
E-post: jan.loones@vlaamsparlement.be