Karla Peijs: Praktische problemen bij aanvullende opleiding
beroepschauffeurs
De Europese Commissie wil dat beroepschauffeurs naast hun rijbewijs een
aanvullende verplichte opleiding van 420 uur moeten volgen. Ook vindt de
Commissie dat zij vijfjaarlijks een herhalingscursus van 35 uur moeten
volgen.
Deze nieuwe regeling moet gelden voor vracht- en personenvervoer. Dit blijkt
uit een ontwerprichtlijn die de Europese Commissie gisteren heeft
bekendgemaakt. CDA-Europarlementariër Karla Peijs (transportbeleid) vindt de
Commissieplannen een goede zaak voor de veiligheid op de weg, daarnaast
leiden uniforme Europese regels tot eerlijkere concurrentie binnen de
transportsector. Peijs plaats wel een groot aantal kanttekeningen over de
praktische uitvoering van de richtlijn.
Peijs: "Het is volstrekt onduidelijk wie voor de extra kosten moet opdraaien
die de opleiding met zich meebrengt. Zeker voor de kleinere bedrijven die
hun omzet met maar enkele wagens moeten realiseren kan dit een zware
belasting zijn. Ook vraag ik me af hoe de zaak administratief moet worden
geregeld. In het voorstel wordt de aantekening weliswaar op het rijbewijs
gezet, maar over de invulling van de opleiding, het afnemen van de examens
en de controle is men minder duidelijk. Ik pleit ervoor om dit onder te
brengen bij één instantie, voor wat betreft de examens bijvoorbeeld het CBR,
zodat er zo weinig mogelijk dure dubbele structuren ontstaan. Ik zal hierop
bij de parlementaire behandeling uitgebreid terugkomen."