CDA

Karla Peijs: Praktische problemen bij aanvullende opleiding beroepschauffeurs

De Europese Commissie wil dat beroepschauffeurs naast hun rijbewijs een aanvullende verplichte opleiding van 420 uur moeten volgen. Ook vindt de Commissie dat zij vijfjaarlijks een herhalingscursus van 35 uur moeten volgen.

Deze nieuwe regeling moet gelden voor vracht- en personenvervoer. Dit blijkt uit een ontwerprichtlijn die de Europese Commissie gisteren heeft bekendgemaakt. CDA-Europarlementariër Karla Peijs (transportbeleid) vindt de Commissieplannen een goede zaak voor de veiligheid op de weg, daarnaast leiden uniforme Europese regels tot eerlijkere concurrentie binnen de transportsector. Peijs plaats wel een groot aantal kanttekeningen over de praktische uitvoering van de richtlijn.

Peijs: "Het is volstrekt onduidelijk wie voor de extra kosten moet opdraaien die de opleiding met zich meebrengt. Zeker voor de kleinere bedrijven die hun omzet met maar enkele wagens moeten realiseren kan dit een zware belasting zijn. Ook vraag ik me af hoe de zaak administratief moet worden geregeld. In het voorstel wordt de aantekening weliswaar op het rijbewijs gezet, maar over de invulling van de opleiding, het afnemen van de examens en de controle is men minder duidelijk. Ik pleit ervoor om dit onder te brengen bij één instantie, voor wat betreft de examens bijvoorbeeld het CBR, zodat er zo weinig mogelijk dure dubbele structuren ontstaan. Ik zal hierop bij de parlementaire behandeling uitgebreid terugkomen."