Persbericht
06 februari 2001
GS willen 40 miljoen op tafel leggen voor omleiding Uithoorn en N201
Gedeputeerde staten van Utrecht hebben ingestemd met de omleiding Uithoorn en de te nemen maatregelen die daaruit voortvloeien op de N201. GS zijn verheugd dat er nu zicht is op een goede oplossing.
Omdat het gedeelte van de N201 tussen de A2 en de A4 al lange tijd
een probleem vormt door congestie en aantasting van de leefbaarheid
is in 1998 een Masterplan opgesteld voor de N201. In het
Masterplan, dat is ontwikkeld op initiatief van de provincie
Noord-Holland, wordt uitgegaan van reconstructie en in
Noord-Holland gedeeltelijke verbreding van de N201, verbreding van
de Fokkerweg aan de oostzijde van Schiphol tussen N201 en A9, een
omleiding van de N201 bij Aalsmeer en Uithoorn, en openbaar
vervoervoorzieningen.
Voor de realisatie van het Masterplan wordt gebruik gemaakt van
publiek-private samenwerkings- constructies (PPS) bij de
reconstructie van het Noord-Hollandse deel van de weg en bij de
ontwikkeling van grootschalige bedrijfsterreinen.
Utrechtse voorwaarden
De provincie Utrecht heeft bij de voorbereiding van het Masterplan
vier voorwaarden gesteld waaraan moet worden voldaan. Dat zijn:
* het (vracht)verkeer van met name Aalsmeer moet meer rechtstreeks
naar het rijkswegennet worden geleid;
* het Utrechtse deel van de N201 blijft 2 x 1 rijstrook, waarop geen
congestie mag optreden nadat de capaciteit ervan zoveel mogelijk
is opgerekt;
* er moet goed openbaar vervoer komen in de corridor
* de financiering moet rond zijn voor de start van de uitvoering.
Nu duidelijk lijkt dat aan deze voorwaarden kan worden voldaan gaan
GS akkoord met de verdere uitwerking van de plannen.
Kosten
De kosten van de omleiding Uithoorn op Utrechts grondgebied en van
de reconstructie van het gedeelte tussen Mijdrecht en de A2 worden
geraamd op 80 miljoen gulden. GS willen daarvan de helft betalen.
De rest wordt betaald uit het Noord-Hollandse project. Utrecht
participeert niet in een publiek-private samenwerking bij de
financiering. Langs het tracé binnen de provincie liggen geen
grootschalige ontwikkelingsgebieden waar geld uit gegenereerd kan
worden en waarbij wederzijdse afhankelijkheid is tussen de aanleg
van de weg en het ontwikkelingsgebied. De kosten voor het totale
project worden geraamd op 860 miljoen.
Maatregelen op Utrechtse deel N201
De omleiding van de N201 om Uithoorn wordt tussen Amstel en
Mijdrecht aangelegd in de verkavelingsrichting, waardoor
noodzakelijke doorsnijdingen van percelen zoveel mogelijk beperkt
blijven. De provincie heeft al in 1990 haar voorkeur voor dit tracé
uitgesproken, en dat ook opgenomen in het streekplan. Dit tracé en
de beperking tot 2 x 1rijstrook, past ook in de "Kwaliteitszonering
Groene Hart", een ruimtelijk beeld van de gewenste kwaliteit in de
deelgebieden van het Groene Hart. De provincies Noord-Holland,
Zuid-Holland en Utrecht hebben dit beeld ingebracht als bouwsteen
voor de Vijfde Nota Ruimte Ordening. De Middenweg en de Veenweg
worden aangesloten op de N201 en de Eerste Zijweg en de
Tienboerenweg worden met parallelwegen aangesloten op het kruispunt
Middenweg.
Tussen Mijdrecht en de A2, wordt de bestaande weg gehandhaafd. Deze
wordt gereconstrueerd en ingericht volgens het principe 'duurzaam
veilig'. Dat betekent onder meer dat tussen de rijstroken een berm
wordt gemaakt om gevaarlijk inhaalgedrag te voorkomen. Ook worden
de verschillende kruispunten verbeterd waardoor meer capaciteit
ontstaat. Voor het openbaar vervoer worden voorzieningen getroffen
om een snellere doorstroming te realiseren.
Bij de Middenweg, het Waverveense Pad en de Hoofdweg komen drie
fietstunnels voor het langzame verkeer. Voor agrarisch verkeer
wordt een alternatieve route ontwikkeld over de bestaande wegen en
nieuw te maken parallelwegen. Dit verkeer hoeft dan geen gebruik
meer te maken van de N201.
Doseren
Dynamisch verkeersmanagement moet voorkomen dat op het Utrechtse
deel van de N201 congestie optreedt. Tijdens de spitsuren worden de
verkeerslichten dan ook zo geregeld dat de doorstroming op het
Utrechtse deel van de N201 geen grote problemen gaat opleveren. Ook
verkeer dat het in het kader van het Bereikbaarheidsoffensief voor
de Randstad geplande tolpoortje bij Abcoude in de richting van
Amsterdam wil omzeilen, kan met behulp van DVM worden ontmoedigd.
GS zijn van mening dat de kosten van de verkeersmaatregelen die in
Mijdrecht noodzakelijk zijn als direct gevolg van de omleiding, tot
de totale projectkosten behoren. Deze vallen buiten de 80 miljoen
gulden. Dat hebben GS in hun overleg met Noord-Holland ook
nadrukkelijk aangegeven.
Voor nadere informatie: Astrid Schoon, 030 - 258 3713 of
astrid.schoon@province-utrecht.nl
Zie ook persbericht "Scholieren spelen Europees Parlement na" d.d.
31 januari jl.