Provincie Utrecht

Persbericht
06 februari 2001

GS willen 40 miljoen op tafel leggen voor omleiding Uithoorn en N201

Gedeputeerde staten van Utrecht hebben ingestemd met de omleiding Uithoorn en de te nemen maatregelen die daaruit voortvloeien op de N201. GS zijn verheugd dat er nu zicht is op een goede oplossing.

Omdat het gedeelte van de N201 tussen de A2 en de A4 al lange tijd een probleem vormt door congestie en aantasting van de leefbaarheid is in 1998 een Masterplan opgesteld voor de N201. In het Masterplan, dat is ontwikkeld op initiatief van de provincie Noord-Holland, wordt uitgegaan van reconstructie en in Noord-Holland gedeeltelijke verbreding van de N201, verbreding van de Fokkerweg aan de oostzijde van Schiphol tussen N201 en A9, een omleiding van de N201 bij Aalsmeer en Uithoorn, en openbaar vervoervoorzieningen.
Voor de realisatie van het Masterplan wordt gebruik gemaakt van publiek-private samenwerkings- constructies (PPS) bij de reconstructie van het Noord-Hollandse deel van de weg en bij de ontwikkeling van grootschalige bedrijfsterreinen.

Utrechtse voorwaarden
De provincie Utrecht heeft bij de voorbereiding van het Masterplan vier voorwaarden gesteld waaraan moet worden voldaan. Dat zijn:
* het (vracht)verkeer van met name Aalsmeer moet meer rechtstreeks naar het rijkswegennet worden geleid;

* het Utrechtse deel van de N201 blijft 2 x 1 rijstrook, waarop geen congestie mag optreden nadat de capaciteit ervan zoveel mogelijk is opgerekt;

* er moet goed openbaar vervoer komen in de corridor
* de financiering moet rond zijn voor de start van de uitvoering.
Nu duidelijk lijkt dat aan deze voorwaarden kan worden voldaan gaan GS akkoord met de verdere uitwerking van de plannen.

Kosten
De kosten van de omleiding Uithoorn op Utrechts grondgebied en van de reconstructie van het gedeelte tussen Mijdrecht en de A2 worden geraamd op 80 miljoen gulden. GS willen daarvan de helft betalen. De rest wordt betaald uit het Noord-Hollandse project. Utrecht participeert niet in een publiek-private samenwerking bij de financiering. Langs het tracé binnen de provincie liggen geen grootschalige ontwikkelingsgebieden waar geld uit gegenereerd kan worden en waarbij wederzijdse afhankelijkheid is tussen de aanleg van de weg en het ontwikkelingsgebied. De kosten voor het totale project worden geraamd op 860 miljoen.

Maatregelen op Utrechtse deel N201
De omleiding van de N201 om Uithoorn wordt tussen Amstel en Mijdrecht aangelegd in de verkavelingsrichting, waardoor noodzakelijke doorsnijdingen van percelen zoveel mogelijk beperkt blijven. De provincie heeft al in 1990 haar voorkeur voor dit tracé uitgesproken, en dat ook opgenomen in het streekplan. Dit tracé en de beperking tot 2 x 1rijstrook, past ook in de "Kwaliteitszonering Groene Hart", een ruimtelijk beeld van de gewenste kwaliteit in de deelgebieden van het Groene Hart. De provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht hebben dit beeld ingebracht als bouwsteen voor de Vijfde Nota Ruimte Ordening. De Middenweg en de Veenweg worden aangesloten op de N201 en de Eerste Zijweg en de Tienboerenweg worden met parallelwegen aangesloten op het kruispunt Middenweg.
Tussen Mijdrecht en de A2, wordt de bestaande weg gehandhaafd. Deze wordt gereconstrueerd en ingericht volgens het principe 'duurzaam veilig'. Dat betekent onder meer dat tussen de rijstroken een berm wordt gemaakt om gevaarlijk inhaalgedrag te voorkomen. Ook worden de verschillende kruispunten verbeterd waardoor meer capaciteit ontstaat. Voor het openbaar vervoer worden voorzieningen getroffen om een snellere doorstroming te realiseren.
Bij de Middenweg, het Waverveense Pad en de Hoofdweg komen drie fietstunnels voor het langzame verkeer. Voor agrarisch verkeer wordt een alternatieve route ontwikkeld over de bestaande wegen en nieuw te maken parallelwegen. Dit verkeer hoeft dan geen gebruik meer te maken van de N201.

Doseren
Dynamisch verkeersmanagement moet voorkomen dat op het Utrechtse deel van de N201 congestie optreedt. Tijdens de spitsuren worden de verkeerslichten dan ook zo geregeld dat de doorstroming op het Utrechtse deel van de N201 geen grote problemen gaat opleveren. Ook verkeer dat het in het kader van het Bereikbaarheidsoffensief voor de Randstad geplande tolpoortje bij Abcoude in de richting van Amsterdam wil omzeilen, kan met behulp van DVM worden ontmoedigd.

GS zijn van mening dat de kosten van de verkeersmaatregelen die in Mijdrecht noodzakelijk zijn als direct gevolg van de omleiding, tot de totale projectkosten behoren. Deze vallen buiten de 80 miljoen gulden. Dat hebben GS in hun overleg met Noord-Holland ook nadrukkelijk aangegeven.

Voor nadere informatie: Astrid Schoon, 030 - 258 3713 of astrid.schoon@province-utrecht.nl
Zie ook persbericht "Scholieren spelen Europees Parlement na" d.d. 31 januari jl.