00 0000
3VO juicht expliciet strafbaar stellen drugs en medicijnen in verkeer
toe
De Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO is het er volledig
mee eens dat het rijden onder invloed van drugs en medicijnen die de
rijvaardigheid verminderen expliciet wordt verboden, zoals het kabinet
heeft aangekondigd. 3VO dringt al geruime tijd aan op een spoedige
aanpassing van artikel 8 van de Wegenverkeerswet 1994 1), dat nu nog
vaag is over het gebruik van drugs en medicijnen door bestuurders.
Volgens wetenschappelijke schattingen eist medicijngebruik in het
verkeer jaarlijks waarschijnlijk 50 doden en 400 ziekenhuisgewonden.
Bij drugsgerelateerde verkeersongevallen vallen vermoedelijk 10 doden
en 120 ziekenhuisgewonden per jaar. In weekendnachten zit één op de
zeven mannelijke bestuurders van 18 tot 24 jaar drugs (15%) met drugs
achter het stuur 2). Onder drugsgebruikers komen bovendien drie maal
zoveel strafbare alcoholpromillages (>0,5 promille) voor als onder
niet-drugsgebruikers.
Over drugs en medicijnen in het verkeer is inmiddels veel
verontrustende informatie beschikbaar. Het gebruik van deze stoffen
achter het stuur is niet langer meer een randverschijnsel. Met nieuwe
regelgeving, zoals die ook al in België, Duitsland, Frankrijk en
Zweden bestaat, moet worden voorkomen dat drug- en medicijngebruik een
nieuw gevaar en een grote bedreiging voor de verkeersveiligheid gaan
vormen.
Hierbij is ook van groot belang dat er zeer spoedig een nieuw soort
lakmoesproef beschikbaar komt die de politie langs de weg in staat
stelt snel en feilloos bestuurders onder invloed van drugs en
medicijnen in een razendsnelle controletest van speeksel of
transpiratievocht op te sporen en te vervolgen.
Gevaar van drugs in het verkeer:
Uiteindelijk hebben alle drugs (verdovend, stimulerend,
bewustzijnsvernauwend) een slecht effect op het rijgedrag van de
bestuurder. Harddrugs als XTC, speed en cocaïne maken overmoedig,
peppen op en geven een onterecht wakker gevoel; heroïne en methadon
tasten het reactievermogen aan en maken suf, slaperig en verdoofd.
Softdrugs als cannabis (marihuana, hasj), LSD en ecodrugs veranderen
het waarnemingsvermogen en maken van echte autos speelgoedautootjes.
De negatieve effecten van drugs variëren in tijd en zijn per persoon,
per situatie en per middel verschillend. Sommige treden onmiddellijk
op, andere pas na één of drie uur. De rijtaak wordt onlogisch,
onrustig en risicovol, er wordt in wisselende snelheden gereden, meer
geslingerd en er is sprake van een slechte verwerking van visuele
informatie.
Gevaar van medicijnen in het verkeer:
Medicijnen met een soms langdurige versuffende en dempende werking
zijn slaap- en kalmeringsmiddelen, pijnstillers, antihoestmiddelen,
middelen tegen duizeligheid, anti-epileptica, antidepressiva,
anti-psychotica, bloeddrukverlagende middelen en middelen tegen de
ziekte van Parkinson.
Bepaalde slaap- en kalmeringsmiddelen kunnen tot tien uur na inname
vergelijkbaar zijn met alcoholgehaltes die ruimschoots boven het
wettelijk gestelde maximum uitkomen. Sommige middelen hebben dan nog
een effect dat vergelijkbaar is met twaalf glazen alcoholhoudende
drank. Maar het effect van veel andere medicijnen die de
rijvaardigheid beïnvloeden is niet altijd merkbaar en daardoor
verraderlijk.
1) Artikel 8, lid 1, Wegenverkeerswet 1994: Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, dat het gebruik daarvan al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht. Onder zodanige invloed is bij alcohol >0,5 promille, voor andere stoffen moet het OM steeds opnieuw aantonen dat de rijvaardigheid negatief is beïnvloed. Bijvoorbeeld door een verdachte over een rechte lijn te laten lopen, de wijsvinger naar de neus te laten brengen en de armen en handen horizontaal te strekken zonder zwaaiende bewegingen met het lichaam te maken.
2) Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV.