Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie

00 0000

3VO juicht expliciet strafbaar stellen drugs en medicijnen in verkeer toe

De Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO is het er volledig mee eens dat het rijden onder invloed van drugs en medicijnen die de rijvaardigheid verminderen expliciet wordt verboden, zoals het kabinet heeft aangekondigd. 3VO dringt al geruime tijd aan op een spoedige aanpassing van artikel 8 van de Wegenverkeerswet 1994 1), dat nu nog vaag is over het gebruik van drugs en medicijnen door bestuurders.

Volgens wetenschappelijke schattingen eist medicijngebruik in het verkeer jaarlijks waarschijnlijk 50 doden en 400 ziekenhuisgewonden. Bij drugsgerelateerde verkeersongevallen vallen vermoedelijk 10 doden en 120 ziekenhuisgewonden per jaar. In weekendnachten zit één op de zeven mannelijke bestuurders van 18 tot 24 jaar drugs (15%) met drugs achter het stuur 2). Onder drugsgebruikers komen bovendien drie maal zoveel strafbare alcoholpromillages (>0,5 promille) voor als onder niet-drugsgebruikers.
Over drugs en medicijnen in het verkeer is inmiddels veel verontrustende informatie beschikbaar. Het gebruik van deze stoffen achter het stuur is niet langer meer een randverschijnsel. Met nieuwe regelgeving, zoals die ook al in België, Duitsland, Frankrijk en Zweden bestaat, moet worden voorkomen dat drug- en medicijngebruik een nieuw gevaar en een grote bedreiging voor de verkeersveiligheid gaan vormen.
Hierbij is ook van groot belang dat er zeer spoedig een nieuw soort lakmoesproef beschikbaar komt die de politie langs de weg in staat stelt snel en feilloos bestuurders onder invloed van drugs en medicijnen in een razendsnelle controletest van speeksel of transpiratievocht op te sporen en te vervolgen.

Gevaar van drugs in het verkeer:

Uiteindelijk hebben alle drugs (verdovend, stimulerend, bewustzijnsvernauwend) een slecht effect op het rijgedrag van de bestuurder. Harddrugs als XTC, speed en cocaïne maken overmoedig, peppen op en geven een onterecht wakker gevoel; heroïne en methadon tasten het reactievermogen aan en maken suf, slaperig en verdoofd. Softdrugs als cannabis (marihuana, hasj), LSD en ecodrugs veranderen het waarnemingsvermogen en maken van echte autos speelgoedautootjes. De negatieve effecten van drugs variëren in tijd en zijn per persoon, per situatie en per middel verschillend. Sommige treden onmiddellijk op, andere pas na één of drie uur. De rijtaak wordt onlogisch, onrustig en risicovol, er wordt in wisselende snelheden gereden, meer geslingerd en er is sprake van een slechte verwerking van visuele informatie.

Gevaar van medicijnen in het verkeer:

Medicijnen met een soms langdurige versuffende en dempende werking zijn slaap- en kalmeringsmiddelen, pijnstillers, antihoestmiddelen, middelen tegen duizeligheid, anti-epileptica, antidepressiva, anti-psychotica, bloeddrukverlagende middelen en middelen tegen de ziekte van Parkinson.
Bepaalde slaap- en kalmeringsmiddelen kunnen tot tien uur na inname vergelijkbaar zijn met alcoholgehaltes die ruimschoots boven het wettelijk gestelde maximum uitkomen. Sommige middelen hebben dan nog een effect dat vergelijkbaar is met twaalf glazen alcoholhoudende drank. Maar het effect van veel andere medicijnen die de rijvaardigheid beïnvloeden is niet altijd merkbaar en daardoor verraderlijk.





1) Artikel 8, lid 1, Wegenverkeerswet 1994: Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, dat het gebruik daarvan al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht. Onder zodanige invloed is bij alcohol >0,5 promille, voor andere stoffen moet het OM steeds opnieuw aantonen dat de rijvaardigheid negatief is beïnvloed. Bijvoorbeeld door een verdachte over een rechte lijn te laten lopen, de wijsvinger naar de neus te laten brengen en de armen en handen horizontaal te strekken zonder zwaaiende bewegingen met het lichaam te maken.


2) Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV.