5 februari 2001
XS4ALL ten onrechte vermeld in persbericht mailactie India
XS4ALL werkt niet mee aan de oproep van de samenwerkende hulporganisaties om klanten massaal per e-mail op te roepen geld over te maken voor slachtoffers van de aardbeving in India. Ten onrechte werd dit vanochtend door diverse media gemeld.
Hoewel XS4ALL het goede doel ondersteunt, sluiten de algemene
voorwaarden uit dat zij klanten ongevraagd benadert met e-mail,
zelfs als het voor een goed doel is.
Opt-in
XS4ALL geeft de voorkeur aan een opt-in regeling, waarbij
internetters zelf actief aangeven door welke partijen zij benaderd
willen worden. E-mail is een zeer belangrijk communicatiekanaal,
dat niet verstopt mag raken door grote hoeveelheden ongevraagde
boodschappen.
Bij massamail wordt de ontvanger op kosten gejaagd, in plaats van
de verzender. En dat gaat niet om kleine bedragen. Vorige week
nog publiceerde de Europese Commissie een rapport waaruit bleek
dat internetters in Europa en de Verenigde Staten jaarlijks maar
liefst 10 miljard Euro aan telefoontikken betalen voor het ontvangen
van ongetalen voor het ontvangen
van ongevraagde e-mail.
Noot voor de redactie,