Provincie Overijssel

Twintig miljard nodig voor bereikbaarheid van Oost-Nederland

Bereikbaarheid,
verkeersveiligheid en de leefbaarheid van Oost-Nederland, daar draait het om in het concept Bereikbaarheidsprofiel 'Van Beter naar Concreter' dat Landsdeel Oost gisteren aan minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat heeft aangeboden. Voor de komende twintig jaar wil Landsdeel Oost vooral de nadruk leggen op maatregelen die de knelpunten rond weg-, spoor-, en vaarweginfrastructuur en het openbaar vervoer op kunnen lossen.

Het Bereikbaarheidsprofiel bevat hiertoe een 120-tal concrete projecten, uiteenlopend van spoorverdubbeling, verdieping van vaarwegen, light-rail tot het verbeteren van provinciale wegen. Met de uitvoering van dit profiel is een bedrag van bijna f 20 miljard gemoeid. Het grootste deel van deze investering is bestemd voor Rijksprojecten. Voor regionale, grote stedelijke projecten en duurzame veiligheid is ruim 5 miljard nodig. De komende maanden zullen de landsdeelpartners nog met het Rijk overleggen over middelen en verdere aanpak.

In het Bereikbaarheidsprofiel maken de partners in Landsdeel Oost duidelijke keuzes. Zo moet de ligging tussen de Randstad en de Europese kerngebieden beter benut worden ten gunste van de ruimtelijk-economische ontwikkeling van onder andere de stedelijke netwerken Arnhem/Nijmegen en Twente. Dit vraagt om de voltooiing van het hoofdwegen- en spoorwegennet (bijvoorbeeld Hanzelijn, doortrekking A15 naar A12) en om een betere benutting van de bestaande infrastructuur. Zoals door de aanleg van spitsstroken of extra rijbanen.

Ook een betere bereikbaarheid binnen het landsdeel staat hoog op de prioriteitenlijst. Vooral in de vijf stedelijke netwerken (resp. Arnhem/Nijmegen, Stedendriehoek, Zwolle, Twente en Ede/Veenendaal) moet fors worden geïnvesteerd in hoogwaardig openbaar vervoer, fietsnetwerken en stedelijke hoofdwegen. De ruimtelijk-economische ontwikkeling mag echter niet ten koste gaan van de leefbaarheid in de steden en de minder verstedelijkte gebieden. Buiten de stedelijke netwerken dient de bereikbaarheid te verbeteren door aanpassingen in het openbaar vervoer en maatregelen aan de wegen. Dit moet de ontsluiting verbeteren en de
verkeersveiligheid verhogen.

Het Bereikbaarheidsprofiel 'Van Beter naar Concreter' is een nadere uitwerking van het Nationale Verkeer- en Vervoerplan (NVVP), dat de minister onder de titel 'Van A naar Beter' eind vorig jaar presenteerde. Het profiel wordt in februari ter vaststelling voorgelegd aan de besturen van de partijen die deelnemen in het Landsdeel Oost, te weten de provincies Gelderland en Overijssel en de
Kaderwetgebieden Regio Twente en KAN (Knooppunt Arnhem-Nijmegen).

Bron: provincie Overijssel, Petra


© 05-02-2001 Provincie Overijssel