Twintig miljard nodig voor bereikbaarheid van Oost-Nederland
Bereikbaarheid,
verkeersveiligheid en de
leefbaarheid van Oost-Nederland,
daar draait het om in het concept
Bereikbaarheidsprofiel 'Van Beter
naar Concreter' dat Landsdeel
Oost gisteren aan minister
Netelenbos van Verkeer en
Waterstaat heeft aangeboden. Voor
de komende twintig jaar wil
Landsdeel Oost vooral de nadruk
leggen op maatregelen die de
knelpunten rond weg-, spoor-, en
vaarweginfrastructuur en het
openbaar vervoer op kunnen
lossen.
Het Bereikbaarheidsprofiel bevat
hiertoe een 120-tal concrete
projecten, uiteenlopend van
spoorverdubbeling, verdieping van
vaarwegen, light-rail tot het
verbeteren van provinciale wegen.
Met de uitvoering van dit profiel
is een bedrag van bijna f 20
miljard gemoeid. Het grootste
deel van deze investering is
bestemd voor Rijksprojecten. Voor
regionale, grote stedelijke
projecten en duurzame veiligheid
is ruim 5 miljard nodig. De
komende maanden zullen de
landsdeelpartners nog met het
Rijk overleggen over middelen en
verdere aanpak.
In het Bereikbaarheidsprofiel
maken de partners in Landsdeel
Oost duidelijke keuzes. Zo moet
de ligging tussen de Randstad en
de Europese kerngebieden beter
benut worden ten gunste van de
ruimtelijk-economische
ontwikkeling van onder andere de
stedelijke netwerken
Arnhem/Nijmegen en Twente. Dit
vraagt om de voltooiing van het
hoofdwegen- en spoorwegennet
(bijvoorbeeld Hanzelijn,
doortrekking A15 naar A12) en om
een betere benutting van de
bestaande infrastructuur. Zoals
door de aanleg van spitsstroken
of extra rijbanen.
Ook een betere bereikbaarheid
binnen het landsdeel staat hoog
op de prioriteitenlijst. Vooral
in de vijf stedelijke netwerken
(resp. Arnhem/Nijmegen,
Stedendriehoek, Zwolle, Twente en
Ede/Veenendaal) moet fors worden
geïnvesteerd in hoogwaardig
openbaar vervoer, fietsnetwerken
en stedelijke hoofdwegen. De
ruimtelijk-economische
ontwikkeling mag echter niet ten
koste gaan van de leefbaarheid in
de steden en de minder
verstedelijkte gebieden. Buiten
de stedelijke netwerken dient de
bereikbaarheid te verbeteren door
aanpassingen in het openbaar
vervoer en maatregelen aan de
wegen. Dit moet de ontsluiting
verbeteren en de
verkeersveiligheid verhogen.
Het Bereikbaarheidsprofiel 'Van
Beter naar Concreter' is een
nadere uitwerking van het
Nationale Verkeer- en Vervoerplan
(NVVP), dat de minister onder de
titel 'Van A naar Beter' eind
vorig jaar presenteerde. Het
profiel wordt in februari ter
vaststelling voorgelegd aan de
besturen van de partijen die
deelnemen in het Landsdeel Oost,
te weten de provincies Gelderland
en Overijssel en de
Kaderwetgebieden Regio Twente en
KAN (Knooppunt Arnhem-Nijmegen).
Bron: provincie Overijssel, Petra
© 05-02-2001 Provincie Overijssel