Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

ROVER EIST TERUGDRAAIEN VERSLECHTERING SPOORVERBINDING HENGELO­ OLDENZAAL

Reizigersvereniging ROVER heeft Minister Netelenbos vandaag in een brief dringend verzocht om NS Reizigers te gelasten de geldende dienstregeling 2000-2001 op het deeltraject HengeloOldenzaal te herstellen. Opnieuw zijn reizigers de dupe van gebrekkige samenwerking tussen NS Reizigers, Railinfrabeheer en Railned en onvoldoende toezicht van het ministerie. Ook reizigers op de trajecten Zwolle­ Enschede en NijmegenRoermond zijn gedupeerd, doordat een deel van het materieel dat op deze lijnen rijdt noodgedwongen wordt ingezet op het traject HengeloZutphen. In de brief aan de minister eist ROVER naleving van de overeenkomst aangaande de contractsector-lijnen tussen de Staat en NS. Mocht NS door interne problemen niet in staat zijn het contract na te leven, dan verwacht ROVER dat de minister NS een boete oplegt en met deze boete op korte termijn kwalitatief gelijkwaardig vervoer voor de gedupeerde reizigers regelt. ROVER wil in het eerstvolgende LOCOV (gepland voor 15 februari) in detail op de achter-gronden van deze kwestie ingaan.

NS Reizigers heeft met ingang van vandaag de dienstregeling op het deeltraject HengeloOldenzaal ge-halveerd tot een uurdienst. Bovendien is de dienstregeling zo gewijzigd dat alle bestaande aansluitingen ver-vallen. NS Reizigers heeft deze wijziging pas enkele weken geleden in algemene bewoordingen aangekon-digd aan onder meer Regio Twente met als ingangsdatum 12 februari 2001. Uit deze aankondiging werd echter niet duidelijk wat de consequenties zouden zijn voor aansluitende verbindingen. Pas op woensdag 31 januari j.l. kondigde NS aan dat de wijziging met een week vervroegd zou worden. Hierdoor zijn zowel de reizigers als de verantwoordelijke overheden voor een voldongen feit geplaatst. De daarbij gehanteer-de argumenten blijken niet juist. Niet de indienstelling van ATB-NG op het traject ZutphenHengelo, maar personeelsgebrek is de reden dat de dienst wordt gehalveerd. ROVER vermoedt dat NS de suggestie van overmacht heeft willen wekken om daarmee onder de contractuele verplichtingen met de Staat uit te komen.

ROVER interpreteert de gang van zaken als een maatregel om het reizigersvervoer op het traject ZutphenHengeloOldenzaal langzaam maar zeker af te breken. Twee jaar geleden is de dienst-regeling op het deeltraject HengeloOldenzaal verschoven waardoor de aansluiting in Hengelo op de IC-verbinding verloren is gegaan. Het tot dan toe overheersende marktsegment 'lange afstand reizigers' is door die maatregel in één klap weggevaagd. Dit is voor een deel gecompenseerd door de verhoogde frequentie en verbeterde aansluiting op het regionale vervoer. Nu worden echter ook deze reizigers hardhandig de trein en het openbaar vervoer uitgejaagd. Ook de busaansluitingen in Oldenzaal van en naar Denekamp vervallen, want er is voor de regionale overheid en busmaatschappij Connexxion geen enkele gelegenheid geweest om maatregelen te treffen. De door NS Reizigers in de spits ingezette bus heeft een drie maal zo lange rijtijd als de trein. De on-aantrekkelijke spoorverbinding die overblijft zal door weinig reizigers worden gebruikt. Op termijn rest dan slechts het perspectief van zware overheidssubsidiëring of zelfs opheffing.

ROVER vraagt nu opnieuw (nadat een eerder verzoek daartoe in het LOCOV op 6 november door het ministerie werd afgewezen) om een onafhankelijk onderzoek naar de gang van zaken rondom de aan-passing van de diesellijnen voor wat betreft het beveiligingssysteem ATB-NG en detectie van licht trein-materieel, in het bijzonder op het traject ZutphenHengeloOldenzaal. ROVER heeft de stellige indruk dat de betrokken partijen (NS, Railinfrabeheer, Railned en de Directies Verkeersveiligheid en Infrastruc-tuur en Mobiliteitsmarkt) in deze volledig langs elkaar heen werken. De reiziger is hiervan de dupe.

ROVER vraagt de minister toe te zien op naleving van de overeenkomst aangaande de contractsector-lijnen tussen de Staat en NS. Mocht NS niet in staat zijn het contract na te leven, dan verwacht ROVER dat de minister NS een boete oplegt en met deze gelden op korte termijn kwalitatief gelijkwaardig vervoer voor de gedupeerde reizigers te regelen.

Amersfoort, 5 februari 2001

Deze pagina is gemaakt op: 05-02-2001
Laatste verandering: 05-02-2001