ROVER EIST TERUGDRAAIEN VERSLECHTERING SPOORVERBINDING HENGELO
OLDENZAAL
Reizigersvereniging ROVER heeft Minister Netelenbos vandaag in een
brief dringend verzocht om NS Reizigers te gelasten de geldende
dienstregeling 2000-2001 op het deeltraject HengeloOldenzaal te
herstellen. Opnieuw zijn reizigers de dupe van gebrekkige samenwerking
tussen NS Reizigers, Railinfrabeheer en Railned en onvoldoende
toezicht van het ministerie. Ook reizigers op de trajecten Zwolle
Enschede en NijmegenRoermond zijn gedupeerd, doordat een deel van het
materieel dat op deze lijnen rijdt noodgedwongen wordt ingezet op het
traject HengeloZutphen. In de brief aan de minister eist ROVER
naleving van de overeenkomst aangaande de contractsector-lijnen tussen
de Staat en NS. Mocht NS door interne problemen niet in staat zijn het
contract na te leven, dan verwacht ROVER dat de minister NS een boete
oplegt en met deze boete op korte termijn kwalitatief gelijkwaardig
vervoer voor de gedupeerde reizigers regelt. ROVER wil in het
eerstvolgende LOCOV (gepland voor 15 februari) in detail op de
achter-gronden van deze kwestie ingaan.
NS Reizigers heeft met ingang van vandaag de dienstregeling op het
deeltraject HengeloOldenzaal ge-halveerd tot een uurdienst. Bovendien
is de dienstregeling zo gewijzigd dat alle bestaande aansluitingen
ver-vallen. NS Reizigers heeft deze wijziging pas enkele weken geleden
in algemene bewoordingen aangekon-digd aan onder meer Regio Twente met
als ingangsdatum 12 februari 2001. Uit deze aankondiging werd echter
niet duidelijk wat de consequenties zouden zijn voor aansluitende
verbindingen. Pas op woensdag 31 januari j.l. kondigde NS aan dat de
wijziging met een week vervroegd zou worden. Hierdoor zijn zowel de
reizigers als de verantwoordelijke overheden voor een voldongen feit
geplaatst. De daarbij gehanteer-de argumenten blijken niet juist. Niet
de indienstelling van ATB-NG op het traject ZutphenHengelo, maar
personeelsgebrek is de reden dat de dienst wordt gehalveerd. ROVER
vermoedt dat NS de suggestie van overmacht heeft willen wekken om
daarmee onder de contractuele verplichtingen met de Staat uit te
komen.
ROVER interpreteert de gang van zaken als een maatregel om het
reizigersvervoer op het traject ZutphenHengeloOldenzaal langzaam maar
zeker af te breken. Twee jaar geleden is de dienst-regeling op het
deeltraject HengeloOldenzaal verschoven waardoor de aansluiting in
Hengelo op de IC-verbinding verloren is gegaan. Het tot dan toe
overheersende marktsegment 'lange afstand reizigers' is door die
maatregel in één klap weggevaagd. Dit is voor een deel gecompenseerd
door de verhoogde frequentie en verbeterde aansluiting op het
regionale vervoer. Nu worden echter ook deze reizigers hardhandig de
trein en het openbaar vervoer uitgejaagd. Ook de busaansluitingen in
Oldenzaal van en naar Denekamp vervallen, want er is voor de regionale
overheid en busmaatschappij Connexxion geen enkele gelegenheid geweest
om maatregelen te treffen. De door NS Reizigers in de spits ingezette
bus heeft een drie maal zo lange rijtijd als de trein. De
on-aantrekkelijke spoorverbinding die overblijft zal door weinig
reizigers worden gebruikt. Op termijn rest dan slechts het perspectief
van zware overheidssubsidiëring of zelfs opheffing.
ROVER vraagt nu opnieuw (nadat een eerder verzoek daartoe in het LOCOV op 6 november door het ministerie werd afgewezen) om een onafhankelijk onderzoek naar de gang van zaken rondom de aan-passing van de diesellijnen voor wat betreft het beveiligingssysteem ATB-NG en detectie van licht trein-materieel, in het bijzonder op het traject ZutphenHengeloOldenzaal. ROVER heeft de stellige indruk dat de betrokken partijen (NS, Railinfrabeheer, Railned en de Directies Verkeersveiligheid en Infrastruc-tuur en Mobiliteitsmarkt) in deze volledig langs elkaar heen werken. De reiziger is hiervan de dupe.
ROVER vraagt de minister toe te zien op naleving van de overeenkomst
aangaande de contractsector-lijnen tussen de Staat en NS. Mocht NS
niet in staat zijn het contract na te leven, dan verwacht ROVER dat de
minister NS een boete oplegt en met deze gelden op korte termijn
kwalitatief gelijkwaardig vervoer voor de gedupeerde reizigers te
regelen.
Amersfoort, 5 februari 2001
Deze pagina is gemaakt op: 05-02-2001
Laatste verandering: 05-02-2001