Bloemenbureau Holland

Persberichten Het Bloemenbureau - 2001



24-01-2001

Samenwerking Bloemenbureau Holland en Internationaal Bloembollen Centrum

Vervolg snijbloemencampagne kent waar voorjaarsoffensief

Leiden - Op 5 februari start een reclamecampagne voor de tulp onder de kop: `Tulpen: voorjaar in je bol'. Naast posters op abri's zullen ook radiocommercials worden ingezet. De campagne is door Bloemenbureau Holland ontwikkeld in nauwe samenwerking met het IBC (Internationaal Bloembollen Centrum). Hiermee worden tulpen gekoppeld aan de bekende snijbloemenslogan: `Bloemen houden van mensen'. De tulpencampagne zal ook in Duitsland worden gevoerd.

De campagne wordt gefinancierd uit de middelen die het IBC aan het Bloemenbureau beschikbaar stelt voor de promotie van bolbloemen. De consument plaatst de tulp in het rijtje van bekende snijbloemen. Om die reden draagt het IBC sinds vele jaren bij aan de campagnepot van het Bloemenbureau, van waaruit generieke snijbloemenpromotie wordt gefinancierd. Dit jaar is er voor het eerst gekozen de IBC-bijdrage specifiek aan te wenden voor de promotie van de bolbloem. Het IBC heeft daarbij gekozen voor de tulp. Een keuze die prima past in de seizoensbenadering waarvoor het Bloemenbureau kiest in zijn promotie-activiteiten. De tulp staat immers symbool voor het voorjaar.

Nederland én Duitsland

De zin `Tulpen: voorjaar in je bol' zal van 6 tot en met 12 februari via 2.900 abri's door heel Nederland worden gecommuniceerd. De radiocommercial zal worden uitgezonden via Radio Noordzee, Radio 10 en Sky Radio. In de spot komt een opgewekte man tot de conclusie dat een voorjaar zonder tulpen ondenkbaar is. Tussen 8 en 14 februari is de radiospot zo'n 170 keer te beluisteren. Gelijktijdig vindt er in Duitsland een identieke campagne plaats. In een groot aantal Duitse steden zullen zo'n 6.000 abri's zijn voorzien van posters met de kop: `Tulpen. Da wird Bunt zur Lieblingsfarbe'. De tulpencampagne in Duitsland maakt onderdeel uit van de snijbloemencampagne `Blumen. Die schönste Sprache der Welt.'. Ook daar zal de radioluisteraar op de combinatie voorjaar en tulp worden gewezen en worden aangespoord een bos tulpen te kopen.

Bloemen houden van mensen

Boven op de genoemde tulpencampagne vervolgt Bloemenbureau Holland in dezelfde periode ook de snijbloemencampagne op de Nederlandse televisie. De campagne met de ontluikende bloemen heeft het in 2000 goed gedaan bij het publiek en zal daarom worden voortgezet. Onderzoek van het Productschap Tuinbouw onder 300 vrouwen tussen de 18 en 55 jaar heeft aangetoond dat de helft van de ondervraagden de campagne (her)kent. Dit staat voor 2,2 miljoen vrouwen. De waardering voor de serie commercials is met een 7 relatief hoog. Gemiddeld krijgen televisiecommercials een 6,4. Vier van de tien ondervraagden geeft een acht of hoger. Het zijn vooral de mooie beelden en dito muziek die scoren. De commercials blijken nauwelijks irriterend, zijn duidelijk, geloofwaardig en passen bij de gebruiksmomenten van de kijker.

De t.v.-campagne loopt dit jaar van februari tot oktober . Rond speciale dagen als Valentijnsdag, Moederdag, Secretaressedag en examentijd staan er extra spots gepland. De commercial zal dan worden uitgebreid met gesproken tekst, zoals: `Bloemen houden van mensen, ook met Valentijn.' Om hiermee het bijzondere geefmoment nog eens te onderstrepen. Buiten de speciale dagen luidt de tekst: `Bloemen houden van mensen, haal ze in huis!'

Een wijziging is de inkorting van de spot van 25 naar 15 seconden. Wegens het - tot op heden - ontbreken van gelden uit het Europees promotiefonds is er voor gekozen de spots in te korten om de uitzendfrequentie op peil te houden. Het onderzoek toont aan dat de frequentie belangrijk is voor de bekendheid van de campagne.