Persberichten Het Bloemenbureau - 2001
24-01-2001
Samenwerking Bloemenbureau Holland en Internationaal Bloembollen Centrum
Vervolg snijbloemencampagne kent waar voorjaarsoffensief
Leiden - Op 5 februari start een reclamecampagne voor de tulp onder de kop:
`Tulpen: voorjaar in je bol'. Naast posters op abri's zullen ook
radiocommercials worden ingezet. De campagne is door Bloemenbureau Holland
ontwikkeld in nauwe samenwerking met het IBC (Internationaal Bloembollen
Centrum). Hiermee worden tulpen gekoppeld aan de bekende snijbloemenslogan:
`Bloemen houden van mensen'. De tulpencampagne zal ook in Duitsland worden
gevoerd.
De campagne wordt gefinancierd uit de middelen die het IBC aan het
Bloemenbureau beschikbaar stelt voor de promotie van bolbloemen. De
consument plaatst de tulp in het rijtje van bekende snijbloemen. Om
die reden draagt het IBC sinds vele jaren bij aan de campagnepot van
het Bloemenbureau, van waaruit generieke snijbloemenpromotie wordt
gefinancierd. Dit jaar is er voor het eerst gekozen de IBC-bijdrage
specifiek aan te wenden voor de promotie van de bolbloem. Het IBC
heeft daarbij gekozen voor de tulp. Een keuze die prima past in de
seizoensbenadering waarvoor het Bloemenbureau kiest in zijn
promotie-activiteiten. De tulp staat immers symbool voor het voorjaar.
Nederland én Duitsland
De zin `Tulpen: voorjaar in je bol' zal van 6 tot en met 12 februari
via 2.900 abri's door heel Nederland worden gecommuniceerd. De
radiocommercial zal worden uitgezonden via Radio Noordzee, Radio 10 en
Sky Radio. In de spot komt een opgewekte man tot de conclusie dat een
voorjaar zonder tulpen ondenkbaar is. Tussen 8 en 14 februari is de
radiospot zo'n 170 keer te beluisteren. Gelijktijdig vindt er in
Duitsland een identieke campagne plaats. In een groot aantal Duitse
steden zullen zo'n 6.000 abri's zijn voorzien van posters met de kop:
`Tulpen. Da wird Bunt zur Lieblingsfarbe'. De tulpencampagne in
Duitsland maakt onderdeel uit van de snijbloemencampagne `Blumen. Die
schönste Sprache der Welt.'. Ook daar zal de radioluisteraar op de
combinatie voorjaar en tulp worden gewezen en worden aangespoord een
bos tulpen te kopen.
Bloemen houden van mensen
Boven op de genoemde tulpencampagne vervolgt Bloemenbureau Holland in
dezelfde periode ook de snijbloemencampagne op de Nederlandse
televisie. De campagne met de ontluikende bloemen heeft het in 2000
goed gedaan bij het publiek en zal daarom worden voortgezet. Onderzoek
van het Productschap Tuinbouw onder 300 vrouwen tussen de 18 en 55
jaar heeft aangetoond dat de helft van de ondervraagden de campagne
(her)kent. Dit staat voor 2,2 miljoen vrouwen. De waardering voor de
serie commercials is met een 7 relatief hoog. Gemiddeld krijgen
televisiecommercials een 6,4. Vier van de tien ondervraagden geeft een
acht of hoger. Het zijn vooral de mooie beelden en dito muziek die
scoren. De commercials blijken nauwelijks irriterend, zijn duidelijk,
geloofwaardig en passen bij de gebruiksmomenten van de kijker.
De t.v.-campagne loopt dit jaar van februari tot oktober . Rond
speciale dagen als Valentijnsdag, Moederdag, Secretaressedag en
examentijd staan er extra spots gepland. De commercial zal dan worden
uitgebreid met gesproken tekst, zoals: `Bloemen houden van mensen, ook
met Valentijn.' Om hiermee het bijzondere geefmoment nog eens te
onderstrepen. Buiten de speciale dagen luidt de tekst: `Bloemen houden
van mensen, haal ze in huis!'
Een wijziging is de inkorting van de spot van 25 naar 15 seconden.
Wegens het - tot op heden - ontbreken van gelden uit het Europees
promotiefonds is er voor gekozen de spots in te korten om de
uitzendfrequentie op peil te houden. Het onderzoek toont aan dat de
frequentie belangrijk is voor de bekendheid van de campagne.