Cap Gemini Ernst & Young
Persberichten
Utrecht, 1 februari 2001
Overheid grootste 'baksteen' in liberalisering energiemarkt
Trends in Energy 2001:
* Consumenten weinig vertrouwen in voordelen liberalisering
* Realiseren aandeelhouderswaarde belangrijkste drijfveer
* Geloofwaardigheid overheid op de proef gesteld
Utrecht, 30 januari 2001 - Kleinere verbruikers en consumenten zijn
tot nog toe ontevreden over de resultaten van de liberalisering van de
energiemarkt in Nederland. Dit terwijl de huidige generatie
aandeelhouders alleen oog heeft voor waardecreatie en het huidige
risicomanagement van de overheid ontoereikend blijft. Dit blijkt uit
het voor de derde keer gehouden Onderzoek 'Trends in Energy' van Cap
Gemini Ernst & Young. Ooit liep Nederland voorop in Europa met de
liberalisatie van de energiemarkten. Cap Gemini Ernst & Young schaart
Nederland eerder in de achterhoede.
De enige groep die tot nu toe echt lijkt te profiteren zijn de
grootverbruikers. Al twee jaar profiteren zij van de mogelijkheid
elders energie in te kopen. In het jaar 2000 profiteerde meer dan de
helft van de 650 grootverbruikers in Nederland van dalende
energieprijzen. Met name de prijs voor elektriciteit daalde soms met
25 procent. De kleinverbruikers en consumenten daarentegen zagen hun
energierekening fors stijgen. Bedrijven beweren gemiddeld 5 procent
meer te moeten betalen, consumenten gemiddeld 15 procent. In
vergelijking tot voorgaande onderzoeken is opvallend dat de
tevredenheid onder de grootverbruikers stijgt. Niet alleen ten aanzien
van de prijzen, maar ook ten aanzien van de contacten met en service
van hun energieleverancier. Niettemin stelt 85 procent van de
zakelijke klanten een overstap naar een andere leverancier niet uit te
sluiten.
Overheid krijgt de schuld
Het onderzoek wijst uit dat de overheid deels de schuld krijgt. Het
tempo van de liberalisering ligt te laag, zo is één klacht. Maar
bovendien vindt men dat er sprake is van discriminatie. Ondanks de
door de Dienst Toezicht Energie (DTe) opgelegde tariefkortingen voor
kleinverbruikers, profiteren grootverbruikers veel meer. Deze korting
ligt immers veel lager dan de prijskortingen die grootverbruikers
bedingen. Anderzijds worden kleinverbruikers ook nog opgezadeld met
energietoeslagen en BTW-verhoging die de tariefdaling weer teniet
doet.
Afnemers merken weinig van serviceverbetering
Omdat energiebedrijven zich nauwelijks kunnen onderscheiden met hun
product, investeren zij fors in de ontwikkeling van nieuwe producten
en diensten. Energiebeheer, het aanbieden van financiele producten en
het aanbieden van beveiligings- en onderhoudsdiensten zijn enkele
voorbeelden. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan het verbeteren
van de service. Vooralsnog wordt hier weinig van gemerkt door de
afnemer. Eerder het tegendeel is het geval. Naamsveranderingen,
onduidelijkheid over contactpersonen en fouten in rekeningen zijn
regelmatig gehoorde klachten. Eigenlijk geven verbruikers, groot en
klein aan dat zij de prijs en leverbetrouwbaarheid nog steeds verreweg
de belangrijkste criteria vinden in hun leverancierskeuze.
Toenemende risico's
Veel bedrijven bereiden zich voor op de komende liberalisering door
hun contracten voor kortere perioden af te sluiten. Op die manier kan
men sneller profiteren van dalende prijzen. Niet alleen afnemers doen
dit maar ook de energieleveranciers. Dit is echter geen spel zonder
risico's. Diverse energieleveranciers geven aan dat zij gedwongen
waren tegen veel hogere prijzen in te kopen dan gedacht. Ook afnemers
lopen echter een soortgelijk risico wanneer zij kortlopende contracten
afsluiten. In een vrije markt nemen immers prijsschommelingen toe.
Waardecreatie of uitverkoop?
Een opvallende uitkomst is dat het realiseren van
aandeelhouderswaarde, oftewel het 'cashen'van de in de
energiebedrijven opgesloten waarde, door de huidige generatie
aandeelhouders als de belangrijkste drijfveer wordt genoemd. De
privatisering van de sector is onafwendbaar. Bedrijven worden
veelvuldig opgekocht door buitenlandse partijen. Beursgang verandert
hier niets aan. Integendeel, beursgang draagt het risico in zich dat
de initiële opbrengst van de bedrijven lager is dan bij openbare
verkoop het geval zou zijn. Bij economische tegenwind kunnen de
koersen onderuit gaan en zijn de bedrijven alsnog voor een koopje te
verwerven door grote internationale spelers. Het huidige
risicomanagement van de overheden/aandeelhouders is in dit licht
absoluut ontoereikend.
Tijdige investering in toekomstige capaciteit op losse schroeven
Capaciteitsplanning voor de toekomst is op nationaal, regionaal en
zelfs op wijkniveau cruciaal. De energiebedrijven worden deels door
marktwerking, deels door prijsregulering aangespoord zo efficiënt
mogelijk te werken. De belangrijkste beheerders van de
bedrijfsmiddelen in de sector - de energiecentrales en
distributienetten - zullen hierdoor aangespoord worden de minimaal
acceptable capaciteit en prestatie, tegen de laagst mogelijke kosten,
op te zoeken. Tijdig investeren in toekomstige maar initieel
onrendabele capaciteit is in dit scenario uiterst onwaarschijnlijk en
dit is ook precies waar het in Californië fout is gegaan.
In een geprivatiseerde wereld waar de uiteindelijke investeringsbeslissingen in Dallas of Madrid genomen worden, heeft de Nederlandse overheid geen machtsmiddelen meer om deze investeringen af te dwingen, anders dan ze direct zelf met belastinggeld te financieren. Het volledig vrijlaten van de verkoopprijzen is ook vrijwel ondenkbaar. De ultieme consequentie van marktwerking en privatisering is het risico dat bedrijven falen en failliet gaan, of dat buitenlandse aandeelhouders besluiten de stekker eruit te trekken. Dit is uiteraard geen risico dat we kunnen dragen. Het gevolg zal zijn dat de overheid, zie wederom Californië, er in zal moeten springen om het licht aan te houden.
Over Cap Gemini Ernst & Young Cap Gemini Ernst & Young behoort tot de grootste management- en IT-adviesorganisaties ter wereld en is genoteerd aan de aandelenbeurs in Parijs. Op wereldwijde schaal is de onderneming actief in management consulting en IT-dienstverlening, systeemintegratie, technologieontwikkeling, ontwerp en outsourcing. Met deze activiteiten helpt de onderneming in de nieuwe economie zowel traditionele bedrijven als 'dot-companies' voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen. De nieuw geformeerde organisatie heeft wereldwijd meer dan 58.000 medewerkers in dienst waarvan 9.000 in de Benelux. De organisatie realiseert een omzet van 7,7 miljard euro (pro forma 1999). Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.cgey.com en www.nl.cgey.com.
Noot aan de redactie