Voorbereiding koepel promotie en toerisme van start
1 februari 2001
Renée Waale van LAGroup, Leisure & Arts Consulting uit Amsterdam is
door het college van B&W aangesteld als procesmanager die de
oprichting van een koepelorganisatie voor toerisme en promotie in de
stad Groningen moet gaan voorbereiden. Doelstelling van de koepel is
meer toeristen en bezoekers naar de stad Groningen te trekken.
Verbetering van de toeristische infrastructuur en van de promotie van
de stad Groningen staan hierbij centraal. Renée Waale heeft als
opdracht een uitvoeringsplan op te stellen. De koepelorganisatie moet
rond de zomer van start gaan. Mevrouw Waale begint op 5 februari a.s.
met haar werkzaamheden.
Mevrouw Waale is sinds 1997 organisatieadviseur in de sectoren
cultuur, toerisme, festivals en evenementen. Eerst bij Twijnstra Gudde
Management Consultants, sinds 1 januari 2000 bij de LAGroup. Daarvoor
was zij onder meer conservator bij het Joods Historisch Museum en
directeur van de Academie voor Kunst en Vormgeving in s-Hertogenbosch.
De opdracht van Renée Waale is het maken van een uitvoeringsplan voor
de op te richten koepelorganisatie, samen met de betrokken partijen.
De planning is dat dit uitvoeringsplan nog voor de zomer wordt
vastgesteld door de gemeenteraad.
Tot de oprichting van een overkoepelende promotie organisatie is door
het college besloten op basis van een analyse van de toeristische en
promotionele infrastructuur in Groningen. De toeristische sector is in
het Economisch Business Plan onderdeel van de Stadsvisie van de
gemeente als kansrijke sector benoemd. Uit de analyse bleek dat er
economische potentie is en dat er veel kansen liggen, maar dat er met
name door onvoldoende financiële armslag en te weinig onderlinge
samenwerking veel van die kansen niet optimaal worden benut. Vooral
landelijk timmert Groningen onvoldoende aan de weg.
Het college is tot de conclusie gekomen dat er een nieuwe organisatiestructuur nodig is om tot een effectievere en efficiëntere aanpak van stadspromotie en het stimuleren van toerisme te komen. Een professionelere organisatie, die ook in staat is om meer middelen vanuit het bedrijfsleven te genereren. Binnen een overkoepelend promotieorgaan zouden in eerste instantie een aantal onderdelen van de huidige toeristische en promotionele infrastructuur ondergebracht moeten worden. Later kan de koepel verder uitge-breid worden.
De voorgestelde organisatiestructuur bestaat uit een bestuur, een
holding en een aantal werkmaatschappijen. De holding moet een kleine,
flexibele, creatieve organisatie worden, gericht op het formuleren van
beleid en verantwoordelijk voor de aansturing van de
werkmaatschappijen. Bij de werkmaatschappijen wordt gedacht aan de
winkel/ticketshop van de VVV, het Groningen Congres Bureau, de
coördinatie van Evenementen, de promotie rond Topsport(evenementen) en
het uitvoeren van diverse gemeentelijke promotionele/ toeristische
taken en de campagne Je treft t in Groningen van het
centrummanagement.