BEDRIJFSRESULTAAT VAN DE KLM OVER DE EERSTE NEGEN
MAANDEN VAN DIT BOEKJAAR VERDUBBELT NAGENOEG TOT EUR
347 MILJOEN
RESULTATEN OVER DE EERSTE NEGEN MAANDEN BOEKJAAR
2000/01
KLM maakt over de eerste negen maanden van dit
boekjaar een nettoresultaat bekend van EUR 165 miljoen
ofwel EUR 3,49 per aandeel. Ten opzichte van vorig
boekjaar is dit een groei van 92% (exclusief
buitengewone resultaten). Het bedrijfsresultaat
verbeterde met 96% tot EUR 347 miljoen.
RESULTATEN DERDE KWARTAAL BOEKJAAR 2000/01
In het derde kwartaal van dit boekjaar toonde KLM een
sterke performance. Het nettoresultaat bedroeg EUR 4
miljoen, terwijl vorig jaar nog een verlies van EUR 55
miljoen werd behaald (exclusief de gedeeltelijke
verkoop van Equant-aandelen die na belasting EUR 37
miljoen bijdroegen aan het resultaat). De operationele
winst bedroeg EUR 46 miljoen ondanks een toename van
de brandstofkosten met EUR 112 miljoen (61%). Dit is
een significante verbetering ten opzichte van vorig
jaar waarin een operationeel verlies werd geleden van
EUR 30 miljoen. De productie nam slechts marginaal toe
met 1%.
"Het is belangrijk vast te stellen dat onze financiële
resultaten een aanhoudende verbetering laten zien.
Vervoersinkomsten stijgen als gevolg van een gerichte
netwerkstrategie, gebaseerd op beperkte groei van de
productie in combinatie met een effectieve sturing van
de gemiddelde opbrengsten ter verbetering van de
kwaliteit van het vervoer. De beïnvloedbare kosten per
eenheid zijn gedurende vier opeenvolgende kwartalen
beneden het niveau van vorig jaar gebleven, hetgeen
een succesvolle implementatie aantoont van het
kostenreductieprogramma Baseline", aldus Leo van Wijk,
president-directeur van KLM.
De bedrijfsinkomsten zijn in het derde kwartaal met
meer dan 13%, ofwel EUR 206 miljoen, toegenomen,
hetgeen de sterke performance van zowel Passage als
Vracht weerspiegelt. De gemiddelde opbrengst per
tonkilometer vervoer, de belangrijkste drijfveer van
de inkomstenstijging in het derde kwartaal, droeg
daaraan EUR 145 miljoen bij. Dit is exclusief
wisselkoerseffecten en vertegenwoordigt hiermee 70%
van de totale inkomstengroei ten opzichte van vorig
jaar.
De vrachtinkomsten namen toe met 25%. Dit is
voornamelijk gerealiseerd door een tariefstijging van
20%. De inkomsten van Passage stegen met 14%. Deze
stijging is grotendeels veroorzaakt door een sterke
verbetering van de gemiddelde opbrengst per
passagierskilometer met 11%.
Passage- en vrachtvervoer zijn met 2% respectievelijk
4% toegenomen. Beperkte capaciteitstoename (Passage +
0%, Vracht + 3%) en een groeiende vraag resulteerde
niet alleen in de eerdergenoemde verbetering van de
gemiddelde opbrengst per tonkilometer vervoer, maar
ook in een stijging van load factors (Passage 77,2% en
Vracht 74,7%).
De bedrijfslasten, exclusief brandstofkosten, stegen
slechts 1% mede als gevolg van de succesvolle
implementatie van het kostenreductieprogramma
Baseline. De bedrijfslasten inclusief brandstofkosten
namen toe met 8%. De totale brandstofkosten, welke 17%
uitmaken van de totale bedrijfslasten, stegen 61%,
ofwel EUR 112 miljoen. Alhoewel de brandstofprijzen
hoog bleven, is de kerosine prijs sinds december 2000
enigszins afgevlakt ten opzichte van het recordniveau.
De gemiddelde opbrengst per tonkilometer productie
steeg met 15%. Exclusief koerseffecten bedroeg de
stijging 7%. De beïnvloedbare kosten per tonkilometer
productie (exclusief koers- en brandstofprijseffecten)
daalden met 2%. De kosten per tonkilometer productie,
inclusief koers- en brandstofprijseffecten, stegen met
10%, hetgeen nog steeds vijf procentpunten lager is
dan de gemiddelde opbrengst per tonkilometer
productie.
Gedurende de eerste negen maanden verbeterde de
financiële positie van KLM. De liquide middelen en
effecten stegen met EUR 369 miljoen. De US dollar
perpetual (USD 400 miljoen) werd in december 2000
afgelost.
Het percentage dat de netto rentedragende schulden
uitdrukt ten opzichte van het groepsvermogen is per 31
december 2000 verbeterd tot 93 (per 31 maart 2000 was
dit percentage nog 107). De rentedekkingsratio
bedraagt 3,6 per 31 december 2000.
Zoals gisteren bekend is gemaakt, hebben wij een
akkoord bereikt met de vakbonden, onder voorbehoud van
een goedkeuring door hun leden, omtrent de
overschotten en tekorten in het KLM Pensioenfonds voor
Vliegend Personeel. Overschotten zullen ten goede
komen aan KLM middels kortingen op de premiebijdrage
aan het Fonds. De jaarlijkse premiekorting zal voor
kalenderjaar 2001 circa EUR 25 miljoen bedragen en de
komende jaren groeien naar een bedrag van circa EUR 45
miljoen per jaar.
VOORUITZICHTEN
Bij de presentatie van de resultaten over het eerste
half jaar hebben wij de verwachting uitgesproken dat
het bedrijfsresultaat over het gehele boekjaar meer
dan zou verdubbelen ten opzichte van vorig jaar.
Gezien de aanhoudende zeer gunstige
marktontwikkelingen, de succesvolle beheersing van de
beïnvloedbare kosten per eenheid en de daling van de
brandstofprijzen ten opzichte van het in december
bereikte recordniveau, verwachten wij dat het
bedrijfsresultaat aanzienlijk beter zal zijn dan
eerder werd voorzien.
Amstelveen, 1 februari 2001 De Directie
Financiële en statistische gegevens kunnen worden gevonden op http://investorrelations.klm.com