KLM

BEDRIJFSRESULTAAT VAN DE KLM OVER DE EERSTE NEGEN MAANDEN VAN DIT BOEKJAAR VERDUBBELT NAGENOEG TOT EUR 347 MILJOEN

RESULTATEN OVER DE EERSTE NEGEN MAANDEN BOEKJAAR 2000/01

KLM maakt over de eerste negen maanden van dit boekjaar een nettoresultaat bekend van EUR 165 miljoen ofwel EUR 3,49 per aandeel. Ten opzichte van vorig boekjaar is dit een groei van 92% (exclusief buitengewone resultaten). Het bedrijfsresultaat verbeterde met 96% tot EUR 347 miljoen.

RESULTATEN DERDE KWARTAAL BOEKJAAR 2000/01

In het derde kwartaal van dit boekjaar toonde KLM een sterke performance. Het nettoresultaat bedroeg EUR 4 miljoen, terwijl vorig jaar nog een verlies van EUR 55 miljoen werd behaald (exclusief de gedeeltelijke verkoop van Equant-aandelen die na belasting EUR 37 miljoen bijdroegen aan het resultaat). De operationele winst bedroeg EUR 46 miljoen ondanks een toename van de brandstofkosten met EUR 112 miljoen (61%). Dit is een significante verbetering ten opzichte van vorig jaar waarin een operationeel verlies werd geleden van EUR 30 miljoen. De productie nam slechts marginaal toe met 1%.

"Het is belangrijk vast te stellen dat onze financiële resultaten een aanhoudende verbetering laten zien. Vervoersinkomsten stijgen als gevolg van een gerichte netwerkstrategie, gebaseerd op beperkte groei van de productie in combinatie met een effectieve sturing van de gemiddelde opbrengsten ter verbetering van de kwaliteit van het vervoer. De beïnvloedbare kosten per eenheid zijn gedurende vier opeenvolgende kwartalen beneden het niveau van vorig jaar gebleven, hetgeen een succesvolle implementatie aantoont van het kostenreductieprogramma Baseline", aldus Leo van Wijk, president-directeur van KLM.

De bedrijfsinkomsten zijn in het derde kwartaal met meer dan 13%, ofwel EUR 206 miljoen, toegenomen, hetgeen de sterke performance van zowel Passage als Vracht weerspiegelt. De gemiddelde opbrengst per tonkilometer vervoer, de belangrijkste drijfveer van de inkomstenstijging in het derde kwartaal, droeg daaraan EUR 145 miljoen bij. Dit is exclusief wisselkoerseffecten en vertegenwoordigt hiermee 70% van de totale inkomstengroei ten opzichte van vorig jaar.

De vrachtinkomsten namen toe met 25%. Dit is voornamelijk gerealiseerd door een tariefstijging van 20%. De inkomsten van Passage stegen met 14%. Deze stijging is grotendeels veroorzaakt door een sterke verbetering van de gemiddelde opbrengst per passagierskilometer met 11%.

Passage- en vrachtvervoer zijn met 2% respectievelijk 4% toegenomen. Beperkte capaciteitstoename (Passage + 0%, Vracht + 3%) en een groeiende vraag resulteerde niet alleen in de eerdergenoemde verbetering van de gemiddelde opbrengst per tonkilometer vervoer, maar ook in een stijging van load factors (Passage 77,2% en Vracht 74,7%).

De bedrijfslasten, exclusief brandstofkosten, stegen slechts 1% mede als gevolg van de succesvolle implementatie van het kostenreductieprogramma Baseline. De bedrijfslasten inclusief brandstofkosten namen toe met 8%. De totale brandstofkosten, welke 17% uitmaken van de totale bedrijfslasten, stegen 61%, ofwel EUR 112 miljoen. Alhoewel de brandstofprijzen hoog bleven, is de kerosine prijs sinds december 2000 enigszins afgevlakt ten opzichte van het recordniveau.

De gemiddelde opbrengst per tonkilometer productie steeg met 15%. Exclusief koerseffecten bedroeg de stijging 7%. De beïnvloedbare kosten per tonkilometer productie (exclusief koers- en brandstofprijseffecten) daalden met 2%. De kosten per tonkilometer productie, inclusief koers- en brandstofprijseffecten, stegen met 10%, hetgeen nog steeds vijf procentpunten lager is dan de gemiddelde opbrengst per tonkilometer productie.

Gedurende de eerste negen maanden verbeterde de financiële positie van KLM. De liquide middelen en effecten stegen met EUR 369 miljoen. De US dollar perpetual (USD 400 miljoen) werd in december 2000 afgelost.
Het percentage dat de netto rentedragende schulden uitdrukt ten opzichte van het groepsvermogen is per 31 december 2000 verbeterd tot 93 (per 31 maart 2000 was dit percentage nog 107). De rentedekkingsratio bedraagt 3,6 per 31 december 2000.

Zoals gisteren bekend is gemaakt, hebben wij een akkoord bereikt met de vakbonden, onder voorbehoud van een goedkeuring door hun leden, omtrent de overschotten en tekorten in het KLM Pensioenfonds voor Vliegend Personeel. Overschotten zullen ten goede komen aan KLM middels kortingen op de premiebijdrage aan het Fonds. De jaarlijkse premiekorting zal voor kalenderjaar 2001 circa EUR 25 miljoen bedragen en de komende jaren groeien naar een bedrag van circa EUR 45 miljoen per jaar.

VOORUITZICHTEN

Bij de presentatie van de resultaten over het eerste half jaar hebben wij de verwachting uitgesproken dat het bedrijfsresultaat over het gehele boekjaar meer dan zou verdubbelen ten opzichte van vorig jaar. Gezien de aanhoudende zeer gunstige marktontwikkelingen, de succesvolle beheersing van de beïnvloedbare kosten per eenheid en de daling van de brandstofprijzen ten opzichte van het in december bereikte recordniveau, verwachten wij dat het bedrijfsresultaat aanzienlijk beter zal zijn dan eerder werd voorzien.

Amstelveen, 1 februari 2001 De Directie

Financiële en statistische gegevens kunnen worden gevonden op http://investorrelations.klm.com