Vredesoverleg bij de NS
Vrijdag 26 januari jl. waren de personeels collectieven ook aanwezig bij
het vredesoverleg bij de Nederlandse Spoorwegen.
Wij hebben toen geprobeerd om een echte dialoog op te starten tussen de
directie en het personeel. De gezamenlijk collectieven hebben tijdens dat
overleg al hun eisen van tafel gehaald.De directie bleef echter vasthouden
aan haar voorwaarden vooraf. Het Basisakkoord stond niet ter discussie .
Dit maakte dat het overleg zeer moeizaam verliep en uiteindelijk een
overeenkomst heeft opgeleverd die niet gesteund wordt door het rijdend
personeel.
Het basisakkoord waar we al die tijd tegen te hoop lopen is gewoon intact
gebleven. Er zijn wat kleine cosmetische veranderingen afgesproken die geen
fundamentele oplossingen in zich houden voor onze grote zorgen over o.a. de
spoorwegveiligheid en sociale veiligheid.
Onafhankelijke commissie van wijzen
De collectieven hebben tijdens dit vredesberaad nogmaals hun ernstige
bezwaren tegen het basisakkoord aan de directie uitgelegd, maar helaas
vonden we niet echt een gewillig gehoor. Om de impasse te doorbreken hebben
we de directie voorgesteld om een commissie van onafhankelijke wijzen in te
stellen die de procesvereenvoudiging gaat onderzoeken. Wij hebben
voorgesteld dat de volgende zaken onderzocht gaan worden:
Nut en noodzaak van procesvereenvoudiging
Onderbouwing van de procesvereenvoudiging
Gevolgen voor het personeel
Alternatieven.
De collectieven zijn bereid om al hun eisen van de tafel te halen en de
conclusies van de commissie te aanvaarden. De invoering van de
procesinvoering moet tot dan worden uitgesteld.
Een echt anti-vertragingsplan en tevens pro-personeelsplan.
De collectieven hebben ook een goed en simpel alternatief voor de
procesvereenvoudiging.
In de kadernotitie Bestemming Klant staat dat de invoering van
procesvereenvoudiging 225 man extra rijdend personeel vraagt. Wij stellen
voor om die ruimte te gebruiken om de echte kritische overgangen in het
huidige dienstenpakket aan te pakken.. Dit kan op twee manieren namelijk ;
Verruim de kritische overgangen(geen overstappen op een andere trein van
kleiner dan 15 minuten)
Meer reserve personeel op de standplaatsen.
Dit zal echt de vertragingen verminderen en het uitvoerend personeel weer
gemotiveerd op de trein krijgen.
In de plannen van NSR directie worden de aantallen kritische overgangen in
de nieuwe diensten helemaal niet minder. De collectieven hebben de nieuwe
diensten volgens de normen van de directie uitgerekend en we kwamen tot deze
zeer verassende conclusie.
Het enigste dat verandert is dat het personeel nooit meer buiten zijn eigen
standplaats van trein wisselt. Dit komt ook overeen met de plannen van
directeur Huisinga om de macht van het personeel te breken.(Volkskrant 21
januari 2001). Men denkt op deze manier lokale onrust ook lokaal te houden
doordat het personeel alleen personeel van zijn eigen standplaats tegenkomt
tijdens zijn werk (Volkskrant 27 mei 2000). Echter ongeveer 2 jaar geleden
heeft het overgrote deel van het rijdend personeel tegen inlevering van 12
vrije dagen een super computer aangeschaft. Via het wereld wijde web is
communiceren met de collega's in het land veel sneller en effectiever.
Roken van de vredespijp
Wij roepen de directie op om onze suggesties serieus te nemen en de dialoog
met het rijdend personeel nu echt open, zonder voorwaarden vooraf, in te
gaan zodat er op zeer korte termijn gezamenlijk de vredespijp gerookt kan
worden. Wij willen gewoon weer aan het werk en weer trots zijn op ons
bedrijf en ons weer volledig in zetten voor onze klanten.
Met vriendelijke groeten
De gezamenlijk personeelscollectieven
( via Residentie personeels collectief Den Haag, rpc_gvv@nederlands.com )