NCRV lanceert in februari 2001 een interactieve versie van 'Zo Vader, Zo Zoon'

In februari 2001 maakt de NCRV in samenwerking met kabelmaatschappij Mediakabel een start met interactieve televisie. Dan kunnen kijkers van 'Zo Vader, Zo Zoon' die beschikken over een zogenaamd Mr. Zap-abonnement van Mediakabel meespelen met het spel. Via een settop-box en de afstandsbediening. die is uitgerust met een A, B, C en D-knop, kunnen mensen thuis kiezen wie van de kandidaten volgens hen het juiste familielid is. Zodoende kunnen ze hun eigen resultaten met die van het panel meten. Voor het experiment is met opzet voor het programma 'Zo Vader, Zo Zoon' gekozen vanwege de heldere structuur van het programma.

Hoewel de gegevens van de deelnemende kijkers nog niet centraal worden opgeslagen, verhoogt de mogelijkheid tot meespelen met 'Zo Vader, Zo Zoon' de betrokkenheid van de kijker bij het spel. De opdrachten die hij geeft via zijn afstandsbediening worden namelijk opgeslagen in de settop-box en zo kan de kijker zijn prestaties op elk gewenst moment tijdens de programmareeks bekijken. Bovendien heeft het interactieve menu een optie waar extra informatie over de gast opgevraagd kan worden. Dat menu is overigens speciaal voor 'Zo Vader, Zo Zoon' ontwikkeld en komt overeen met de vormgeving van het programma.

De groep kijkers die vanaf februari met de interactieve versie van 'Zo Vader, Zo Zoon' kan meespelen is beperkt. De verwachting is dat de ontwikkelingen op het gebied van interactieve televisie elkaar snel opvolgen. Dat is de voornaamste reden voor de NCRV om met dit interactieve experiment te starten. Het moet het fundament worden voor een nieuwe manier van televisiekijken waarbij de kijker veel meer invloed kan uitoefenen over het gebodene. Daarbij moet gedacht worden aan complete interactiviteit waarbij de kijker direct kan ingrijpen in de loop van het televisieprogramma of kan communiceren met andere geĂŻnteresseerden.