1-2-01
Renault en Albateam overwegen samenwerking
Renault is voornemens een partnership aan te gaan met het consortium
Albateam om de activiteiten van CAT (Compagnie dAffrètement et de
Transport Maatschappij voor Vracht en Transport), een filiaal van de
Renault Groep, te kunnen uitbreiden. Met deze samenwerking kan CAT één
van de grootste ter wereld worden op de markt van de logistiek. Een
dergelijke samenwerking kan ook de ontwikkeling van CAT op een zeer
concurrerende markt garanderen. Dit project, dat het onderwerp vormt
van vergevorderd, maar nog niet afgesloten overleg, voorziet in de
volledige overname van CAT door Albateam. Renault zou voor 20% in het
kapitaal van Albateam meedoen en de rest van het kapitaal zou worden
overgenomen door TNT (TPG Groep), Wallenius Lines en Autologic Holding
plc. Deze wijziging in het aandeelhouderschap zou geen enkele invloed
hebben op de arbeidscontracten van en de collectieve akkoorden die
werden afgesloten met de 2534 werknemers van de CAT groep.
Met dit strategisch akkoord kan de CAT zijn kernactiviteiten
ontwikkelen en uitbreiden: Albateam heeft drie bekende specialisten op
het gebied van de autologistiek en de cargo-logistiek in huis. Dit
samenwerkingsverband kan er voor zorgen dat CAT zodanig groeit dat het
een eersterangs logistiek bedrijf wordt in de automobielwereld:
sterkere internationale aanwezigheid, bredere knowhow en grotere
stromen. Renault kan zo profiteren van een logistiek partner met een
eerste klas efficiencyniveau.
Het project, dat momenteel nog het onderwerp vormt van vergevorderd,
maar nog niet afgesloten overleg, voorziet erin dat Albateam 100% van
de CAT aankoopt. Renault zou voor 20% in het kapitaal van Albateam
meedoen en TNT (TPG Groep), Wallenius Lines en Autologic Holding plc
zouden de rest van het kapitaal overnemen. Bij deze activiteiten zijn
19 bedrijven van de CAT Groep betrokken. Het samenwerkingsakkoord zal
geen enkele invloed hebben op de arbeidscontracten en de collectieve
akkoorden van de 2534 werknemers van de CAT groep.
De groeiende, logistieke markt voor autos, de vestiging van productiesites, de snelle ontwikkeling van de distributie via Internet waardoor de levertijden aanzienlijk korter zijn geworden en de constante verbetering van de kwaliteit dwingen de logistieke bedrijven tot forse investeringen, die alleen door de groten opgebracht kunnen worden. Momenteel wordt de logistieke markt voor cargo gekenmerkt door fusies tussen de grootsten, die in staat zijn een compleet serviceaanbod en een aantrekkelijke prijs te bieden dankzij de grote hoeveelheden en een groot geografisch werkterrein.
In deze bijzonder competitieve wereld maakt de grote afhankelijkheid
van CAT van Renault, zowel voor wat betreft kapitaal (voor 100% van
Renault) als voor wat betreft activiteit (80% van de omzet) het
moeilijk om nieuwe klanten te veroveren, hetgeen nodig is voor de
vergroting van de hoeveelheden om daarmee een scherpere prijs te
kunnen bieden. Bovendien zou de CAT dankzij dit project groot genoeg
worden om de voor haar voortbestaan noodzakelijke forse investeringen
te doen in de ontwikkeling van de organisaties en netwerken (platforms
en transportmiddelen) en in nieuwe informaticasystemen. Immers, het
rendabele groeibeleid van Renault dwingt de Franse constructeur zich
te richten op zijn kernactiviteit, de auto.
De CAT, één van de 20 grootste bedrijven voor transport en logistiek
in Europa, behaalde in 1999 een omzet van 1,1 miljard euro. Deze omzet
bestond voor twee derde uit opbrengsten van de logistieke activiteiten
voor de autos. De omzet van TPG, beursgenoteerd in New York, Londen,
Amsterdam en Frankfurt, was in 1999 8,5 miljard euro, voornamelijk
afkomstig van koeriersactiviteiten (43%) en expressleveringen (41%).
De TNT tak behaalde in 1999 een omzet van 1,5 miljard euro. Autologic
Holding plc, beursgenoteerd in Londen, behaalde in 1999 een omzet van
250 miljoen euro (2,3 miljoen vervoerde autos in 1999). Wallenius
Lines, een Zweedse rederij met privé kapitaal, gespecialiseerd in
internationaal transport van autos, behaalde in 1999 een omzet van 660
miljoen euro.
Het project is voor informatie en advies voorgelegd aan de COR van het
hoofdkantoor van Renault en de representatieve instanties van de CAT
en dient de goedkeuring van de Raden van Bestuur van beide partners te
krijgen. De effectieve invoer van het partnership is afhankelijk van
de goedkeuring van de afdeling concurrentiebeleid van de Europese
Commissie.