www.amsterdam.nl home inhoud zoeken mail
Gemeente Amsterdam online: ... en wat vindt de burger?
Gemeente-sites moeten vooral praktisch zijn
(en een beetje Amsterdamser)
Amsterdam.nl is lekker overzichtelijk, maar de site zou best wat
spannender en verrassender, kortom iets Amsterdamser mogen zijn. Dat
blijkt uit een onderzoek naar de hoofdstedelijke website met de titel:
'Gemeente Amsterdam online: en wat vindt de burger?', gehouden in het
laatste kwartaal van 2000. "Als geheel wordt de site gewaardeerd met
een tevredenstellende 7,1, maar bepaalde punten zijn voor verbetering
vatbaar", zegt Janina Victor, communicatiemedewerker bij projectbureau
Glazen Stad.
Het onderzoek bestond uit twee delen. In het eerste deel werden
Amsterdammers gevraagd naar hun mening over de huidige site - en dat
betekent inclusief de 'subsites' van stadsdelen en diensten. 18
Amsterdammers, uiteenlopend qua opleidingsniveau, leeftijd en
computerervaring, werden afzonderlijk achter de computer gezet voor
een reactie op amsterdam.nl. Een aantal van hen maakte voor het eerst
kennis met de site. Vervolgens schoven nog eens twee groepen
Amsterdammers aan bij een groepsdiscussie over prioriteiten voor de
toekomst: op welke elektronische dienstverlening zit de burger nu
precies te wachten? Zo'n zeshonderd mensen hebben op beide
vraagstellingen gereageerd via een pop-upscherm op Amsterdam.nl.
' en wat vindt de burger?' wees uit dat burgers vooral behoefte hebben
aan concrete, praktische en tijdbesparende diensten via het internet.
Zo vindt 82 procent van de respondenten het '(zeer) belangrijk' om
digitaal een verhuizing te kunnen doorgeven, op de voet gevolgd door
het elektronisch melden van klachten, -stemmen en -inschrijven voor
woningbouw.
Veel minder warm lopen burgers voor deelname aan online-discussies
over Amsterdams beleid. Ook 'chatten met politici' zouden slechts 29
procent willen doen. Victor had een hoger percentage verwacht. "Een
van de doelstellingen van de Glazen Stad is immers 'Transparantie van
beleidsvorming'", zegt ze. "Maar je kunt het natuurlijk van twee
kanten bekijken: als inderdaad 29 procent van de Amsterdammers gaan
chatten met de burgemeester, dan is die wel even bezig." Andere
opvallende uitkomst is dat de afhandeling van een elektronische
aanvraag of melding best even mag duren, zolang er maar duidelijk over
wordt gecommuniceerd. "Via een ontvangstbevestiging te sturen
bijvoorbeeld, of door te beschrijven wat ermee gebeurt."
De gevolgen van het gebruikersonderzoek zijn al op korte termijn
merkbaar. Binnenkort krijgt amsterdam.nl een facelift: extra
zoekvelden, een groter lettertype en een 'Amsterdamser' plaatje op de
homepage. Op termijn wordt een volledig nieuwe versie gelanceerd met
een nieuw design. Ook uit de wensen voor elektronische dienstverlening
zijn consequenties getrokken, namelijk door het zogeheten Traject
Populaire Diensten van het projectbureau. Dit komt neer op extra
middelen en mensen voor ontwikkeling van elektronische dienstverlening
waar burgers behoefte aan hebben. Victor: "Om de burger gaat het
tenslotte allemaal: hij is klant en kiezer."
^
Onderzoeksopzet en vraagstelling
'Wat vindt de burger?' is de vraag die Amsterdam zich moet stellen om
een echte glazen stad te worden. Elektronische dienstverlening - maar
welke diensten dan, en hoe? De gemeente is aanwezig op internet - maar
is de opbouw en samenhang van de geboden informatie wel
overzichtelijk, en heb je er gevonden wat je zocht? Om deze vragen te
beantwoorden laat het projectbureau Glazen Stad i.s.m. afdeling
communicatie/signalering door onderzoeksbureau Netpanel een uitgebreid
onderzoek doen onder (potentiële) gebruikers van www.amsterdam.nl.
Daarbij zal ten eerste de nieuwe vormgeving en navigatie worden
geëvalueerd, die nu precies een jaar in gebruik is. Ten tweede worden
de meest belangrijke behoeftes aan elektronische dienstverlening in
kaart gebracht.
De onderzoeksvraag was: 'Hoe beoordelen bezoekers de portal
www.amsterdam.nl en wat zijn de behoeften en prioriteiten ten aanzien
van de online informatie en diensten van de gemeente Amsterdam in de
toekomst?"
Het onderzoek was expliciet gericht op de bewoners van Amsterdam met
enige internetervaring. Op hun zijn de vragen toegesneden, en de
resultaten zeggen dan ook alleen iets over deze groep. Engelstalige
bezoekers zijn in het onderzoek niet ondervraagd.
Het onderzoek bestond uit een kwalitatief gedeelte (face-to-face en
groepsdiscussie) en een kwantitatieve meting van de hierin verkregen
resultaten. In diepte-interviews zijn 18 gebruikers gevraagd naar hun
mening over het huidige amsterdam.nl. In twee groepsdiscussies is
besproken op welke manier de gemeente Amsterdam elektronische
dienstverlening vorm kan gaan geven. De kwantitatieve toetsing van de
resultaten vond via pop-ups op amsterdam.nl plaats. Hieraan hebben 600
bezoekers deelgenomen.
^
Resultaten
Hoogopgeleide bezoekers
De bezoekers van Amsterdam.nl zijn relatief jong, hoog opgeleid en
hebben geen kinderen. Het zijn meer mannen dan vrouwen. Ze bezoeken de
site eens of enkele keren per maand om gericht informatie te zoeken
over een brede variëteit aan onderwerpen. (online)
Waardering: positieve bijdrage aan Amsterdam
Er is grote waardering voor amsterdam.nl. De respondenten zijn blij
met het bestaan van de site en oordelen overwegend positief over de
site. Een aantal respondenten is verrast met het brede aanbod op deze
gemeentelijke site. Men zou de site niet willen missen en gaat zeker
nog eens terug. Men zal de site ook aanbevelen aan vrienden en
kennissen. De site levert een positieve bijdrage aan de beleving en
waardering van de gemeente en de stad Amsterdam. (individuele sessies)
De gemeente moet investeren in online diensten. De gemeente dient een
belangrijke rol te spelen in de ontwikkeling van online
dienstverlening. De investeringen hierin worden 'vanzelf' weer
terugverdient. De gemeente dient meer bekendheid te geven aan hun
diensten op het internet. (groepen)
Meer dan gemeente-info: Amsterdam.nl als startpagina
Men verwacht meer dan alleen gemeentelijke informatie; een breed informatieaanbod met onder andere informatie, nieuws en acualiteiten over Amsterdam, informatie over activiteiten in de stad, en toeristische informatie. (individuele sessies en groepen)
De functie van Amsterdam.nl is die van een startpagina. Hij is een startpunt voor het zoeken van alle informatie over de stad en de gemeente Amsterdam. (individuele sessies en groepen)
Men stelt de volgende basiseisen aan de website: overzichtelijk,
duidelijk, herkenbaar Amsterdams en met een goede zoekmachine.
(individuele sessies en groepen)
Bezoek van de site: waarom en hoe vaak?
De meerderheid van de respondenten (71%) heeft www.amsterdam.nl
ingetypt om op de site te komen. (online)
Bijna driekwart (73%) komt naar de site om gericht informatie te
zoeken. (online)
Men zoekt vooral informatie over beleidszaken (19%), wonen (16%) en
uitgaan (10%). (online)
De site is vooral bekend van zoekmachines (20%) en via het werk (20%).
Ook 'kent' men de site omdat Amsterdam.nl een logisch internetadres
heeft. (online)
Sitebezoekers komen eens of enkele malen per maand (64%) op de site.
Een kwart (23%) heeft de site het afgelopen half jaar niet bezocht.
(online)
Vormgeving: overzichtelijk en rustig, maar ook een beetje saai
De homepage is overzichtelijk en rustig. De indeling van de pagina in
een navigatiemenu en nieuwsberichten sluit goed aan bij de
verwachtingen. De homepage wekt hierdoor de indruk dat er veel
informatie op de site is te vinden, en dat die gemakkelijk te vinden
is. (individuele gebruikersessies en online)
De vormgeving van de site is echter ook een beetje saai. De site mist
een echt 'Amsterdam-gevoel' en roept geen herkenning van Amsterdam op
bij de bezoeker. Slechts 25% van de respondenten vindt de site een
Amsterdamse uitstraling hebben. (individuele gebruikersessies en
online)
De respondenten vinden het navigatiemenu helder. Vooral de grijze
blokjes vinden ze erg handig. De omschrijvingen van de rubrieken
vinden de respondenten voor verbetering vatbaar. Het onderscheid
tussen gemeentelijke rubrieken en stedelijke rubrieken spreekt niet
direct voor zich. In tweede instantie begrijpt men het onderscheid
wel, maar gebruiken ze het vaak niet bij het navigeren. De vier
buttons linksboven vinden respondenten niet uitnodigend, en de functie
van de afzonderlijke buttons is niet voor iedereen duidelijk. Voor de
meeste respondenten is de functie van de 'direct naar'-knop niet
duidelijk.
Zoekscherm: zoeken is te moeilijk
Het zoeken van specifieke informatie op de site is te moeilijk. Het
lijkt van toeval afhankelijk of men snel de juiste informatie vind.
Dit wordt onder andere veroorzaakt door de naamgeving van de
rubricering, de complexiteit van het zoeksysteem, de beperkte
functionaliteit van het PIGA-zoeksysteem en de verschillende manier
van navigeren op sommige subsites. (individuele sessies)
De indeling en logica van zoekpagina is niet duidelijk.Van de drie
zoeksystemen wordt alleen 'zoeken in Amsterdam.nl' gebruikt. Woorden
als PIGA en BISA worden niet begrepen, en worden niet gezien als
toegevoegde waarde. (individuele sessies)
Rapportcijfers: Amsterdam.nl scoort een voldoende
Bezoekers van Amsterdam.nl geven de site een ruime voldoende (7,1).
(online)
Amsterdam.nl wordt gezien als een gebruiksvriendelijke site. Punt van
kritiek is dat het zoeken enige internetervaring vereist. (individuele
gebruikersessies en online)
Bepaalde onderdelen van de site zijn voor verbetering vatbaar. Dit
geldt onder andere voor het taalgebruik in de navigatie en
rubricering, de vormgeving van de nieuwsberichten en de zoekpagina.
(groepen en individuele sessies)
Subsites: eigen gezicht kan, maar overeenkomstige navigatie gewenst
De meeste respondenten vinden het niet erg dat de diverse subsites een
(gedeeltelijk) eigen vormgeving en karakter hebben. Wel vinden ze het
lastig wanneer de navigatie anders is dan die op de homepage
Amsterdam.nl. (individuele sessies)
Elektronische dienstverlening: gemeenteloket van de toekomst
Men verwacht dat internet het fysieke loket op het stadsdeelkantoor of het stadhuis grotendeels zal vervangen. (groepen)
De bezoekers van Amsterdam.nl geven prioriteit aan:
* praktische zaken waarvoor men nu nog naar het stadhuis moet gaan;
* het uiten van klachten;
* 'Amsterdam-gevoel' en 'fun' in de vorm van foto's en filmpjes van
de stad. (online en groepen)
De bezoekers van Amsterdam.nl geven minder prioriteit aan:
* het regelen van financiële zaken via het internet;
* participatie via het internet. Nog steeds een aanzienlijk deel van
de bezoekers (30% - 50%) denkt echter ook hiervan gebruik te
maken. (online en groepen).
Online diensten en producten Gemiddelde op een schaal van 1 (zeer
onbelangrijk) tot 5 (zeer belangrijk) Denkt u dat u hier persoonlijk
gebruik van zou maken?
Doorgeven van een verhuizing
4,2
79,1
Klachten doorgeven over zaken in de eigen buurt
4,2
79,8
Het aanvragen van documenten van afdeling burgerzaken
4,1
80,5
Inschrijven voor woningbouwprojecten
4,1
70,0
Foto's en filmpjes bekijken van Amsterdam
4,0
84,0
Online stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen
4,0
75,2
Elektronisch afspraken maken bijvoorbeeld voor een huwelijk, het
ophalen van grofvuil
4,0
74,0
Informatie over wegopbrekingen inzien
4,0
73,2
Uitgebreid raadplegen van bouw- en bestemmingsplannen
4,0
69,8
Het aanvragen van vergunningen
4,0
68,7
Het online kunnen volgen hoe ver de behandeling van een
vergunningsaanvraag is
4,0
66,8
Een nieuwsbrief per e-mail over gemeentelijke zaken
3,9
68,3
Indienen van bezwaarschriften
3,9
64,8
Gemeentelijke belasting aangeven
3,8
64,3
Subsidies en uitkeringen aanvragen
3,7
51,0
In online discussies de eigen mening geven over Amsterdamse
beleidsonderwerpen
3,6
50,9
Het via internet betalen van diensten en producten van de gemeente
3,5
58,1
Het online bijwonen van vergaderingen van de gemeenteraad en
commissies
3,3
40,2
Chatten met politici
3,0
29,2
Bij het bepalen van prioriteiten zijn de volgende aspecten van belang:
tijdsbesparing, het in de eigen tijd kunnen doen, routinetaken en een
gevoel van veiligheid en betrouwbaarheid. (groepen)
Privacy en persoonlijke gegevens
De gemeente Amsterdam wordt als een zeer betrouwbare organisatie
gezien, waarvan de respondenten vertrouwen dat de gemeente integer
omgaat met persoonlijke gegevens die via het internet zijn verkregen.
Ervaren internetgebruikers en jongeren zijn makkelijker in het
afhandelen van (financiële) transacties via internet dan minder
ervaren gebruikers en ouderen. (individuele sessies)
Er bestaat nog veel twijfel over de veiligheid en betrouwbaarheid van internet bij het afhandelen van transacties en potentieel misbruik van financiële en persoonlijke gegevens. Dit is nog een barrière voor het volledig afhandelen van transacties. (individuele sessies en groepen)
De grote meerderheid van de bezoekers van Amsterdam.nl heeft geen
bezwaar tegen het verstrekken van e-mailadres (95%) en postadres (88%)
via internet. Slechts een minderheid (37%) zou ook het nummer van de
creditcard geven. (online)
Men ziet veel in het gebruik van een elektronische identificatie bij
online contact met de gemeente Amsterdam. De meerderheid van de
bezoekers van Amsterdam.nl (68%) geeft aan gebruik te willen maken van
een elektronisch identificatie ten behoeve van gemeentelijke
dienstverlening. (online en groepen)
^
-
© Op weg naar de Glazen Stad, gemeente Amsterdam - 29/01/01