LUCHTVERKEERSLEIDING NEDERLAND
Reactie LVNL op rapport RvTV delta incident
Luchtverkeersleiding Nederland heeft kennisgenomen van het eindrapport
van de Raad voor de Transportveiligheid betreffende het incident met
de Boeing 767 van Delta Air Lines op
10 december 1998 op Schiphol. De bemanning van dit vliegtuig brak
tijdig de start af toen een gesleepte lege Boeing 747 de startbaan
kruiste.
LVNL onderschrijft conclusies en aanbevelingen die de Raad op grond
van zijn bevindingen heeft gedaan. Deze komen overeen met conclusies
en aanbevelingen uit het interne LVNL onderzoek. De uitkomsten van het
LVNL onderzoek zijn in maart 1999 aan de Raad ter beschikking
gesteld.
De meeste aanbevelingen van de Raad zijn door LVNL al ingevoerd of de
invoering ervan is in gang gezet. Een aantal van deze maatregelen is
in nauwe samenwerking met
Amsterdam Airport Schiphol genomen.
Zo mag bij slecht zicht de kruising op de baan waar zich het incident
voordeed niet meer voor sleepverkeer worden gebruikt. Deze maatregel
is direct na het incident getroffen. De beveiligingsmiddelen voor
sleepverkeer voor deze kruising, die afweken van de andere kruisingen
voor sleepverkeer op Schiphol, zijn inmiddels aangepast.
De Raad heeft vastgesteld dat een aantal factoren heeft geleid tot het
incident.
De combinatie van slecht zicht, onvoldoende gespecificeerde
communicatie tussen de Toren en het grondverkeer en onvoldoende
grondradarschermen op de Toren hebben geleid tot een verkeerde
veronderstelling bij de betrokken verkeersleiders over de positie van
het gesleepte toestel en de richting van de sleep. Later werd niet
meer onderkend dat de aanname onjuist was.
Voor wat betreft de communicatie tussen Toren en grondverkeer in dit
soort situaties zijn door Amsterdam Airport Schiphol en LVNL inmiddels
afdoende maatregelen genomen.
In verschillende gezamenlijke projecten die in uitvoering zijn, onder
meer in het kader van de aanleg van de vijfde baan, worden de
coördinatie en de verbindingsprocedures tussen luchthavendiensten en
de verkeersleiding opnieuw bezien, zoals de Raad aanbeveelt.
LVNL voorziet inmiddels alle werkposities op de Toren van
grondradarbeelden. Ook maakt een zogeheten 'team resource management
training' inmiddels onderdeel uit van de opleiding van
verkeersleiders. Wanneer daar ruimte in de roosters voor kan worden
gevonden, zullen deze trainingen ook aan de gebrevetteerde
verkeersleiders worden gegeven.
Schiphol-Oost, 1 februari 2001
CorpCom, 01/001/MCW
Bureau Corporate Communications Luchtverkeersleiding Nederland Tel: 020 - 406 21 78, 020 - 406 2000
01 feb 01 11:14