EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Eerste reactie op Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening: te weinig aandacht voor economische bedrijvigheid en bereikbaarheid

De vandaag gepresenteerde Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening besteedt te weinig aandacht aan de infrastructuur en het belang van goederenvervoer; de smeerolie van de nationale economie. Als belangenbehartiger van 34.000 bedrijven uit alle branches vindt ondernemersorganisatie EVO de nota geen goede basis voor efficiënte stedelijke distributie en de bereikbaarheid van bedrijven en winkels. Voor de consument kan dit neerkomen op minder keuze in de winkels.

EVO vindt het positief dat de nota erkent dat er binnen zes stedelijke netwerken veel verkeers- en vervoersbewegingen plaatsvinden. De organisatie plaatst de kanttekening dat er niet alleen binnen, maar zeker ook tussen de netwerken onderling veel goederenvervoer plaatsvindt.
De achilleshiel van dit plan is echter dat er helemaal geen bestuurlijke laag bestaat voor de zes stedelijke netwerken. EVO vindt dat er geen tijd is om weer een nieuwe discussie te starten over de vraag of we wel genoeg hebben aan rijk, provincies, kaderwetgebieden en gemeenten, of dat er nog een nieuwe bestuurslaag op het niveau van de stedennetwerken bij moet komen. Volgens EVO moet er zo snel mogelijk een integrale visie komen over de relatie tussen toekomstig ruimtegebruik en bereikbaarheid.

Waar het gaat om bedrijventerreinen lijkt minister Pronk opgeschoven te zijn in de richting van het bedrijfsleven. Dat is winst. Het huidige probleem van het tekort aan bedrijventerreinen blijft echter voorlopig onopgelost, aangezien de maatregelen in de Vijfde Nota pas vanaf 2010 ingaan. EVO vindt dat het rijk hier snel een oplossing voor moet vinden.

Waar het gaat om het verwerven van bouwgrond door wegen en spoorlijnen te overkappen, moet minister Pronk er rekening mee houden dat deze verbindingen ook open moeten staan voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Terug ...