http://www.evo.nl
Eerste reactie op Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening: te weinig aandacht voor economische bedrijvigheid en bereikbaarheid
De vandaag gepresenteerde Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening besteedt te weinig aandacht aan de infrastructuur en het belang van goederenvervoer; de smeerolie van de nationale economie. Als belangenbehartiger van 34.000 bedrijven uit alle branches vindt ondernemersorganisatie EVO de nota geen goede basis voor efficiënte stedelijke distributie en de bereikbaarheid van bedrijven en winkels. Voor de consument kan dit neerkomen op minder keuze in de winkels.
EVO vindt het positief dat de nota erkent dat er binnen zes stedelijke
netwerken veel verkeers- en vervoersbewegingen plaatsvinden. De
organisatie plaatst de kanttekening dat er niet alleen binnen, maar
zeker ook tussen de netwerken onderling veel goederenvervoer
plaatsvindt.
De achilleshiel van dit plan is echter dat er helemaal geen
bestuurlijke laag bestaat voor de zes stedelijke netwerken. EVO vindt
dat er geen tijd is om weer een nieuwe discussie te starten over de
vraag of we wel genoeg hebben aan rijk, provincies, kaderwetgebieden
en gemeenten, of dat er nog een nieuwe bestuurslaag op het niveau van
de stedennetwerken bij moet komen. Volgens EVO moet er zo snel
mogelijk een integrale visie komen over de relatie tussen toekomstig
ruimtegebruik en bereikbaarheid.
Waar het gaat om bedrijventerreinen lijkt minister Pronk opgeschoven
te zijn in de richting van het bedrijfsleven. Dat is winst. Het
huidige probleem van het tekort aan bedrijventerreinen blijft echter
voorlopig onopgelost, aangezien de maatregelen in de Vijfde Nota pas
vanaf 2010 ingaan. EVO vindt dat het rijk hier snel een oplossing voor
moet vinden.
Waar het gaat om het verwerven van bouwgrond door wegen en spoorlijnen
te overkappen, moet minister Pronk er rekening mee houden dat deze
verbindingen ook open moeten staan voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen.
Terug ...