Click Commerce noteert recordinkomsten voor 2000 en groeit op jaarbasis met 265 procent
Tweede opeenvolgende kwartaal met 40 procent groei
Hoofddorp, 31 januari 2001 - Click Commerce, Inc. (Nasdaq: CKCM) de
belangrijkste leverancier van software en diensten voor Channel Management,
maakte zijn financiële resultaten bekend voor het vierde kwartaal en het
volledige boekjaar 2000. De kwartaalomzet nam toe tot $14,1 miljoen,
waarmee de totale jaaromzet op $36,4 miljoen kwam te liggen, een stijging
met 265% ten opzichte van het vorige boekjaar.
"Ik ben bijzonder trots op wat onze mensen dit jaar hebben gepresteerd en
verwezenlijkt", zegt Michael W. Ferro, Jr., oprichter en CEO van Click
Commerce. "Maar eigenlijk is dit gewoon het logische resultaat van een
jarenlange opmerkelijke groei. Tijdens de 5 jaar die ons bedrijf inmiddels
actief is, zagen wij de omzet toenemen van $166.000 tot $36,4 miljoen.
Onze aanhoudende snelle groei is te danken aan onze koploperspositie op het
gebied van channel management en aan het feit dat grote, wereldwijd actieve
bedrijven die hun concurrenten een stapje vóór willen blijven pas nu gaan
inzien welke mogelijkheden deze markt hen biedt."
Financiële resultaten
De omzet van $ 14,1 miljoen tijdens het vierde kwartaal is meteen de tweede
opeenvolgende stijging van de kwartaalomzet met 40%. In vergelijking met
het vierde kwartaal van vorig boekjaar is er zelfs een stijging met 199%.
Het nettoverlies voor het kwartaal, exclusief non-cash lasten als gevolg
van de afschrijving van vergoedingen door toekenning van aandelen, bedroeg
$0,7 miljoen ($0,02 per aandeel), wat beduidend beter is dan analisten
hadden verwacht.
Over de overeenkomstige periode in 1999 bedroeg de nettowinst, exclusief de
afschrijving van vergoedingen door toekenning van aandelen en de aangroei
door preferente aandelen, $0,4 miljoen of $0,01 per aandeel. Inclusief de
afschrijving van vergoedingen door toekenning van aandelen en de aangroei
door preferente aandelen bedroeg het nettoverlies van Click Commerce voor
het vierde kwartaal $1,5 miljoen, of $0,04 per aandeel, vergeleken met een
nettoverlies van $1,5 miljoen of $0,04 per aandeel in het overeenkomstige
kwartaal van vorig boekjaar.
Over het volledige boekjaar 2000 bedroeg het nettoverlies, exclusief de
afschrijving van vergoedingen door toekenning van aandelen en de aangroei
door preferente aandelen, $2,6 miljoen of $0,07 per aandeel, vergeleken met
een nettowinst van $0,8 miljoen of $0,02 per aandeel in het vorige
boekjaar. Inclusief de afschrijving van vergoedingen door toekenning van
aandelen en de aangroei door preferente aandelen bedroeg het nettoverlies
van Click Commerce over het volledige boekjaar 2000 $13,3 miljoen of $0,35
per aandeel, vergeleken met een nettoverlies van $3,4 miljoen of $0,12 per
aandeel in 1999.
Belangrijkste kwartaalnieuws
De Europese activiteiten van Click Commerce droegen in grote mate bij tot
de resultaten van het vierde kwartaal, dankzij het aantrekken van drie
nieuwe klanten. Opmerkelijk was de overeenkomst met Volvo Corporation, niet
alleen goed voor een bevestiging van het succes in de transportsector maar
meteen ook de allereerste bedrijfsoverkoepelende licentieovereenkomst van
Click in Europa. Click tekende ook een akkoord met Fisher-Rosemount Europe,
een uitbreiding van de bestaande overeenkomst met Emerson Electric. "Het
aantrekken van deze nieuwe Europese klanten sterkt ons in de overtuiging
dat onze oplossing wel degelijk wereldwijd toepasbaar is, en brengt meer
bepaald de bevestiging dat onze strategie voor 2000 (uitbouwen van
infrastructuur om de klanten in Europa te ondersteunen) inderdaad de juiste
was", aldus Ferro.
Click Commerce bleef tijdens het vierde kwartaal terreinwinst boeken in
zowel bestaande als nieuwe sectoren. Zo zorgden Tyco Raychem en Compaq AERO
allebei voor aanzienlijke groei binnen de High Tech industrie. Ook in de
chemische sector mocht Click Commerce zich verheugen in een verdere
doorbraak, dankzij twee nieuwe klanten. Eén daarvan is Nalco Chemical, een
van de belangrijkste wereldwijde leveranciers van chemicaliën voor
waterbehandeling en procesregeling.
Tijdens het vierde kwartaal werd aanzienlijke vooruitgang geboekt op het
gebied van productontwikkeling. Zo zorgde Click Commerce voor een groter
integratievermogen met diverse complementaire softwareproducten, waaronder
Commerce One, Interwoven en Netegrity. Dankzij de grotere integratie van
Click's software voor Channel Management zullen de klanten hun oplossing
beter kunnen laten renderen in samenwerking met de softwaresystemen van
andere leveranciers. Voorts maakte Click Commerce ook grote vorderingen op
het vlak van mobiele e-commerce toepassingen: tijdens het vierde kwartaal
sloot het bedrijf een eerste contract voor zijn suite van draadloze
applicaties. Bovendien werd met Microsoft een overeenkomst gesloten die
Click Commerce in een vroeg stadium toegang moet geven tot de nieuwste
technologie van Microsoft en die moet resulteren in een betere product- en
marketingondersteuning.
Over Click Commerce
Click Commerce (Nasdaq: CKCM) is een toonaangevend aanbieder van Enterprise
Channel Management-oplossingen die alle handelsactiviteiten van de
verkooppartners van bedrijven synchroniseren. Onder meer American Standard,
Black & Decker, Delphi, Emerson, Equistar, Hyundai, Kawasaki, Mitsubishi,
Motorola en Qualcomm gebruiken Click Commerce' oplossingen voor het beheren
van hun complexe distributiekanalen. Met haar geïntegreerde e-business
platform en bewezen reeks toepassingen, stelt Click Commerce grote
ondernemingen in staat om hun merkloyaliteit, klantentevredenheid en
financiële resultaten te verbeteren. Click Commerce' hoofdkantoor bevindt
zich in Chicago. Het bedrijf heeft Europese kantoren in Amsterdam, Londen
en München. Meer informatie over het bedrijf is beschikbaar op
www.clickcommerce.com.