Ministerraad akkoord met wetsvoorstel tot gemeentelijke
herindeling van Den Haag en omgeving
Een persbericht bij het onderwerp Gemeentelijke herindeling
26 januari 2001
De gemeenten Rijswijk, Voorburg, Leidschendam en Nootdorp zullen
grondgebied afstaan ten gunste van de gemeente Den Haag. Dat
levert Den Haag (een bouwcapaciteit voor) ongeveer 15.000 nieuwe
woningen op. Bovendien krijgt Den Haag met deze uitbreiding circa
300 hectare grond waarbinnen bedrijventerreinen kunnen worden
aangelegd. Hiermee kan op korte termijn de meest urgente
ruimtenood van Den Haag voor de eerstkomende jaren worden
opgelost. Tevens wordt voorzien in de samenvoeging van de
gemeenten Nootdorp en Pijnacker. Dit is de kern van het
wetsvoorstel tot gemeentelijke herindeling van Den Haag en
omgeving waarmee de ministerraad op voorstel van minister De Vries
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft
ingestemd.
In het wetsvoorstel wordt onderstreept dat de betekenis van de
voorgestelde herindeling verder strekt dan de gemeente Den Haag en
haar inwoners zelf. Als regeringszetel en vestigingsplaats van
vele nationale en internationale instellingen is Den Haag een stad
van nationaal belang. Het is in dit belang, zo schrijft de
minister, dat Den Haag over de mogelijkheden beschikt haar
verantwoordelijkheden in de toekomst voluit waar te kunnen maken.
Al tientallen jaren hebben Den Haag en de buurgemeenten, geholpen
door de provincie Zuid-Holland en door het Rijk, geprobeerd
oplossingen te vinden voor de beklemde positie van Den Haag. De
Tweede Kamer heeft in mei 1997 met de aanvaarding van de
motie-Remkes gekozen voor gemeentelijke herindeling. Bij het
aantreden van het huidige kabinet in 1998 werd deze keuze
bevestigd in het regeerakkoord.
De provincie Zuid-Holland heeft in vervolg op de motie-Remkes een
procedure op basis van de Wet algemene regels herindeling (Wet
arhi) gestart. Deze procedure mondde najaar 1998 uit in een
voorstel van gedeputeerde staten om de bouwlocaties Ypenburg en
Leidschenveen en het bedrijventerrein Forepark, alsmede een
corridor aan de gemeente Den Haag toe te voegen. Uitspraken van de
Ondernemingskamer over - het achterwege blijven van - advisering
door de gemeentelijke ondernemingsraden over dit voorstel leidden
echter tot een vertraging in de procedure. Provinciale staten
besloten daarop de arhi-procedure te beëindigen en de minister van
BZK de mogelijkheid te geven zelf een herindelingsprocedure te
starten. Deze herindelingsprocedure leidde tot een
herindelingsplan dat op 27 april 2000 door minister De Vries werd
gepresenteerd. Op dit herindelingsplan is zowel door alle
betrokken gemeentebesturen, als door meer dan 36.000 burgers en
andere betrokkenen uit de regio gereageerd.
De reacties op het herindelingsplan hebben ertoe geleid dat het
wetsvoorstel op drie onderdelen afwijkt van het herindelingsplan.
Besloten is af te zien van het toevoegen van Wateringse locaties
aan Den Haag en de corridor dusdanig aan te passen, dat de
bebouwing van de woonwijk Voorburg-West deel blijft uitmaken van
de gemeente Voorburg. Verder heeft het grondgebied gelegen tussen
de Vliet en de bouwlocaties Leidschenveen en Ypenburg waarmee Den
Haag wordt uitgebreid een meer beperkte omvang gekregen. Op andere
onderdelen hebben reacties op het herindelingsplan geleid tot
heroverweging, nadere onderbouwing of precisering, zonder dat dat
gevolgen heeft voor het voorgestelde grensbeloop.
Het wetsvoorstel wordt op korte termijn naar de Tweede Kamer
gezonden. Het is de bedoeling dat de uitbreiding van Den Haag en
de fusie van Nootdorp en Pijnacker 1 januari 2002 een feit is.
Bijlage:
Hoofdlijnen van het voorstel tot gemeentelijke herindeling van Den
Haag en omgeving
Leidschenveen/Forepark en Ypenburg
Leidschenveen/Forepark en Ypenburg - uitgezonderd de deellocaties
De Bras en De Venen - vormen de kern van het voorstel. In dit
gebied kan de voor Den Haag noodzakelijke woningbouwcapaciteit
worden gevonden. Naast het bedrijventerrein Forepark bevinden zich
hier ook andere voor bedrijvigheid strategische locaties: langs de
autosnelweg A4, langs de autosnelweg A12 en de spoorlijn Den
Haag-Utrecht, langs de autosnelweg A13, en langs de Hofpleinlijn
(Randstadrail).
Vlietzone
Het vanuit Haags perspectief centrale deel van de Vlietzone,
begrensd door de Vliet en de autosnelweg A4, en ingeklemd tussen
de Zeeheldenwijk (Leidschendam) en bedrijventerrein Hoornwijck
(Rijswijk), zal naar Den Haag overgaan. Deze Vlietzone is van
groot belang voor een integrale en samenhangende ontwikkeling van
de verbindingsknoop van de autosnelwegen A4 en A12. Hierdoor wordt
gewaarborgd, dat toekomstige ontwikkelingen op de terreinen van
werken, wonen, recreatie en groen optimaal op elkaar kunnen worden
afgestemd.
De voorgestelde begrenzing leidt tot een beperkter gebiedsovergang
dan op grond van het oorspronkelijke herindelingsplan zou
plaatsvinden. De woonbuurt Zeeheldenwijk en het bedrijventerrein
Overgoo blijven deel uitmaken van de gemeente Leidschendam; het
bedrijventerrein Broekpolder, een belangrijk deel van het
bedrijventerrein Hoornwijck en het golfterrein gelegen tussen de
autosnelweg A13 en de Vliet blijven deel uitmaken van de gemeente
Rijswijk. Met het voorstel wordt een verantwoord evenwicht bereikt
tussen enerzijds de gemeente Den Haag, die zal beschikken over de
zo zeer gewenste strategische ruimte voor nieuwe
bedrijventerreinen, en anderzijds de gemeenten Leidschendam en
Rijswijk, die een aantal voor deze gemeenten waardevolle locaties
behouden.
Corridor
De corridor heeft een bijzondere betekenis in het voorstel, die
met name in de motie-Remkes tot uitdrukking is gebracht. Door deze
corridor ontstaat een aansluiting tussen de huidige gemeente en de
Vlietzone, respectievelijk Ypenburg en Leidschenveen. De
voorgestelde corridor is beperkt tot het Trekvliettracé. Deze
corridor maakt thans deel uit van de gemeenten Rijswijk en
Voorburg en is zodanig vormgegeven dat de aangrenzende bebouwing
geheel is ontzien. Met deze corridor zal Den Haag in staat zijn
het voor de toekomst zo belangrijke Trekvliettracé op eigen
grondgebied te plannen, te ontwikkelen en te beheren.
Deze corridor is bescheidener van opzet, dan op 27 april 2000 in
het herindelingsplan is voorgesteld. In dit plan werd niet alleen
het Trekvliettracé, maar ook de gehele A12-zone in de corridor
betrokken. Een ingrijpende consequentie van deze keuze was dat de
wijk Voorburg-West naar Den Haag overgaat. Met name dit onderdeel
van het herindelingsplan heeft veel verzet vanuit de bevolking
opgeroepen. De mogelijke overgang wordt mede zo moeilijk aanvaard,
omdat de woonwijk zelf voor Den Haag slechts een beperkte
betekenis heeft. Met de nu voorgestelde corridor worden de
regiemogelijkheden voor Den Haag aanmerkelijk verbeterd, terwijl
bestaande woongemeenschappen zo goed mogelijk worden ontzien.
Wateringseveld vervalt uit voorstel
Het "nog resterende deel van Wateringseveld", dat deel uitmaakt
van de gemeente Wateringen, is de derde bouwlocatie, die op grond
van de motie-Remkes deel zou moeten uitmaken van het
herindelingsvoorstel. In het herindelingsplan werd voorgesteld Den
Haag met de woningbouwlocatie Essellanden en de bedrijventerreinen
Zwethove en Wateringse Veld uit te breiden.
Het gemeentebestuur van Wateringen heeft zijn bezwaren hiertegen
geuit: inhoudelijke bezwaren en bezwaren die verband houden met
afspraken die Den Haag en Wateringen in 1992 hebben gemaakt en
leidden tot de gebiedsovergang van de woningbouwlocatie Wateringse
Veld van Wateringen naar Den Haag in 1994.
De gemeentebesturen van Den Haag en Wateringen hebben inmiddels
een "Intentieverklaring Westlandse Zoom" ondertekend, waarin
afspraken zijn gemaakt over een ruimtelijke invulling van de
Westlandse Zoom. Den Haag en Wateringen hebben hierbij
uitgesproken, dat geen enkele aanleiding meer bestaat voor
grenswijzigingen tussen Den Haag en Wateringen. Tegen de
achtergrond van deze uitdrukkelijke wens van de gemeentebesturen
van Den Haag en Wateringen ligt het niet in de rede, de gemeente
Wateringen in het voorstel te betrekken.
Fusiegemeente Pijnacker-Nootdorp
De samenvoeging van de gemeenten Pijnacker en Nootdorp is het
tweede onderdeel van het wetsvoorstel. Door deze samenvoeging
ontstaat een nieuwe en stevige gemeente Pijnacker-Nootdorp, die
zowel voor de burgers en het grondgebied van de nieuwe gemeente,
als voor regionale ontwikkelingen in het gebied tussen Zoetermeer,
Den Haag, Delft en Rotterdam goed haar verantwoordelijkheden zal
kunnen nemen. De voorgestelde fusie is een direct gevolg van de
wens hiertoe van de twee gemeentebesturen die zij aan minister De
Vries kenbaar hebben gemaakt. Met het opnemen van dit onderdeel in
het wetsvoorstel wordt een spoedige fusie mogelijk gemaakt.
Relevante links:
Website Herindeling Den Haag e.o.