Gemeente Enkhuizen

VERSLAG VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE RAADSCOMMISSIE RUIMTELIJKE ORDENING EN FINANCIËN C.A. EN ONDERWIJS, GEHOUDEN IN HET STADHUIS VAN ENKHUIZEN OP 25 JANUARI 2001, AANVANG 20.00 UUR.

Aanwezig: voorzitter,
secretaris,
leden:

mevrouw Th. Dekker
de heer D. Rood
de heer J. Domburg (PvdA)
de heer Th. de Geus (RPF / SGP)
de heer J. Tesselaar (EB)

de heer R.K.A. Boon (VVD)

de heer W.M. Rieuwerts (VL / GL)
mevrouw H. Lok - Hörnemann (VL/GL)
de heer H.Boland (D'66)
de heer D. Wiersma (CDA)

Voorts aanwezig:

De heren P. Wisman, productmanager Middelen, E. Baan en R. van der Schans, beiden van de afdeling Stedelijke Ontwikkeling

Afwezig met kennisgeving

Dhr. J. Hart (EB) vervangen door J. Tesselaar
Dhr. H.F.P. Bode (PvdA) vervangen door J. Domburg

AGENDANR

ONDERWERP


1


Algemene Inspraakronde en Opening.

De voorzitter heet iedereen welkom en geeft de belangstellenden de gelegenheid om in te spreken over de op de agenda staande onderwerpen.

Over het agendapunt 3, bestemmigsplan Landelijk Gebeid Enkhuizen, wordt door de volgende personen ingesproken.
Dhr. J. Ruiter namens de WLTO Andijk-Enkhuizen. Spreker is tegen de verplichting tot compensatie van het waterbergend vermogen bij de bouw van agrarsiche bedrijfsgebouwen. Ten eerste wordt niet van te voren bepaald welke compensatie concreet bij een bouwplan wordt verlangd. Ten tweede wordt via de Waterschapsheffing al bijgedragen aan een goede waterbeheersing en het Waterschap dient toekomstige maatregelen daaruit ook te voldoen. Daarnaast heeft grond een sponswerking waardoor water wordt opgenomen en stijgt het niveau van het oppervlaktewater bij hevige regenval alleen maar. Dhr. Klooster (ENZA-zaden) wijst de commissie op de toezegging van het college dat meegewerkt wordt aan toekomstige bedrijfsuitbreiding van ENZA-zaden in westelijke richting. Deze toezegging wordt volgens ENZA-zaden niet nagekomen omdat het college het bouwblok voor het zaadbedrijf niet in westelijke richting uitbreidt. Dhr. Maas vindt het onbegrijpelijk dat het college niet wil meewerken aan de realisering van een agrarisch bedrijf met bedrijfswoning zuidelijk van de Gouw aansluitend op de woonwijk. Er wordt nu een agrarisch bedrijf uitgevoerd dat alleen met een bedrijfswoning erbij kan uitgroeien tot een modern bedrijf.
Mw. Schuitemaker wil nog eens pleiten voor de mogelijkheid om een schuur in het landelijk
gebied te bouwen voor het uitoefenen van de familie- hobby, het houden en fokken van schapen. De mogelijkheid die op eigen erf wordt geboden is te gering.
Dhr.M .Poort namens het Waterschap spreekt zijn tevredenheid uit over de opname van een compensatieregeling voor het verlies van waterbergend vermogen bij de bouw van agrarische bedrijfsgebouwen. Hij gaat in op de opmerkingen van de WLTO waarbij hij bevestigt dat grond inderdaad een sponswerking heeft. Maar bij de bouw van grote schuren en kassen wordt die werking juist teniet gedaan. Het regenwater komt immers niet op de grond maar op daken of verharding. Er kan niet van te voren worden aangegeven welke compensatie moet plaatsvinden. Dit wordt per situatie berekend om het zorgvuldig te kunnen blijven doen. Daarnaast zijn de huidige heffingen gebaseerd op het in standhouden van de huidige voorzieningen. Net zoals bij de ontwikkelingen van woonwijken er wateropvang moet worden geregeld zal dit ook bij grote bedrijfsontwikkelingen moeten gebeuren is het standpunt van het Waterschap.

Dhr. Woestenburg (Winkelhart Enkhuizen) onderschrijft het plan om aandacht te besteden aan 400 jaar VOC (ingevoegd agendapunt 9) en verzoekt om daarbij ook het georganiseerd bedrijfsleven te betrekken.

Dhr. Edelenbosch (PSP'92 Enkhuizen) bevreemdt het dat het college van mening is dat lagere overheden zich moet richten op nationale of internationale ontwikkelingen en zich dus geen mening kan vormen over het Multilateraal Akkoord inzake Investeringen(agendapunt 7b). Onder verwijzing naar Enkhuizen kernwapenvrije gemeente constateert hij dat dit gelukkig wel eens anders is geweest.
Hij verzoekt om in de concept-beantwoording de zinsnede dat globalisering van de handel de kans op een goede verdeling van de welvaart vergroot en dat moet worden gezien als een doelstelling vanhet echte socialisme te schrappen. Echt socialisme is het daadwerkelijk socialiseren van de bedrijven. Zonder dat, komt globalisering neer op uitbuiting.


2


Verslagen van de vergaderingen van 20 december 2000.

Het verslag van de gezamenlijke vergadering met de commissie ABOZ wordt overeenkomstig het ontwerp vastgesteld nadat dhr. Wisman een uiteenzetting heeft gegeven over de stijging van de personeelslasten. Het verslag van de "eigen" vergadering wordt vastgesteld met de als aanvulling de vermelding dat dhr. F. Jans namens Enkhuizer Belang aan de vergadering deelnam.


3

Beoordeling bestemmingsplan Landelijk Gebied Enkhuizen zoals dit ter vaststelling aan de gemeenteraad wordt aangeboden.

De voorzitter en dhr. Rood gaan in op de opmerkingen van de insprekers. Daarbij wordt verduidelijkt dat de toezegging aan ENZA-zaden om mee te werken aan toekomstige uitbreiding in westelijke richting wel degelijk wordt nagekomen. Maar dat de wijzigingsbevoegdheid wordt toegepast als er concrete uitbreidingsplannen bestaan net zoals bij elk ander agrarisch bedrijf. ENZA-zaden is verzocht om aan te geven welke concrete bedrijfsbelemmeringen zij door deze werkwijze ondervindt. Dat was niet aanwezig, het verschil zit hem zuiver in de beleving. De toch beperkte agrarische activiteiten rondom de schuur van 100 m2 op het perceel dat dhr. Maas bedoeld kunnnen worden voortgezet. Het is alleen niet mogelijk, net zoals bij veel andere percelen in het buitengebied, om een groot modern agrarisch bedrijf te realiseren. Er is bewust gekozen voor openheid tussen de woonwijk en de moderne agrarische bedrijfsbebouwing.
De noodzaak en het beleid van het Waterschap om ook in het landelijk gebied voldoende waterbergend vermogen te behouden wordt nog eens verduidelijkt.
Om het agrarisch gebied ook te behouden voor de agrarische bedrijven is het niet toegestaan om daarin voor hobby-activiteiten schuren te bouwen. Als deze lijn wordt losgelaten ten behoeve van de familie Schuitemaker is het hek van de dam.
Er wordt aangegeven dat de voorgenomen driedeling van het gebied in agrarsich productiegebied, agrarisch productiegebied met landschappelijke waarden en natuurgebied is losgelaten. De daartegen ingediende zienswijzen, o.a. door de WLTO, waren terecht.

Dhr. Tesselaar is vooral blij met de laatstgenoemde aanpassing. Hij kan de noodzaak van de compensatie van waterbergend vermogen bij de bouw van grote agrarische schuren niet onderschrijven maar kan zich in grote lijnen in het bestemmingsplan vinden. Een afrondend advies kan niet worden gegeven omdat fractieberaad nog dient plaats te vinden. Mw.Lok houdt fractieberaad voor. Dhr. Boland wil nog enkele details in zijn fractie bespreken maar kan in grote lijnen met het plan instemmen. Dhr. Domburg brengt een positief advies uit. Ook dhr. De Geus kan zich in grote lijnen in het plan vinden maar wil zich nog beraden over enkele onderdelen. Dhr. Wiersma adviseert positief over het plan met uitzondering van de beoordeling van het bezwaar van dhr. Maarse. Hij wil ter plaatse een agrarische bedrijfswoning met bedrijfsgebouwen toestaan. Dhr. Boon kan zich in grote lijnen met het plan verenigen maar houdt nog fractieberaad voor. De voorzitter constateert dat er voldoende draagvlak bestaat om de gemeenteraad voor te stellen het bestemmingsplan vast te stellen.


4

Voorbereidingsbesluit opwaardering winkelcentrum Koperwiekplein.

De commissie adviseert positief maar wil graag inzicht over de voortgang van het bouwplan.


5

Geluidisolerende maatregelen De Nieuwe Doelen.

Op verzoek van de commissie geeft dhr. Baan een toelichting op de subsidierelatie, de aard van de klachten en het gangbaar gebruik van de Nieuwe Doelen. Hij zegt toe dat de commissie in april/mei een overzicht krijgt van de voorzieningen die moeten worden getroffen om de Nieuwe Doelen weer geheel adequaat te maken. Dhr. Boon houdt fractieberaad voor en de overige commissieleden adviseren de middelen voor de maatregelen beschikbaar te stellen.


6

Voorzieningen camping de Vest.

Na vragen zegt de voorzitter toe dat de afschrijvingstermijn wordt aangepast aan de termijn die daarvoor in de Activanota is bepaald en dat in de raadsvergadering inzicht gegeven zal worden in hoeverre en waarom alleen de gelden voor seizoenstandplaatsen met 10% worden verhoogd.
Daarop adviseert de commisie positief.


7

Ingekomen stukken en mededelingen.


a. Ondersteuning motie van de gemeenteraad van Hoorn en oproep aan de minister VWS om extra financiele middelen beschikbaar te stellen voor de opname van psychiatrische patienten in Duin en Bosch in Castricum. De commissie onderschrijft de motie en verzoekt om op de hoogte te worden gehouden van het feit of er inderdaad structurele gelden beschikbaar komen.


b.Brief van PSP'92 Enkhuizen met het verzoek om protest aan te tekenen tegenhet Multilateraal Akkoord inzake Investeringen. De commissie kan zich in de concept beantwoording van het college vinden, incl. doorhaling van de door dhr. Edelenbosch bestreden passage.


c. Verzoek aan Stichting Cultureel Erfgoed Enkhuizen om de restauratie van de wereldkaarten van Frederick de Wit ter hand te nemen. Dhr. Tesselaar vindt het onjuist dat de wethouder zittting neemt in de Stichting. Hierdoor kan de schijn van belangenverstrengeling ontstaat omdat in de Stichting ook een projectontwikkelaar zit en de schijn ontstaat dat de gemeente dan wel vaker zal meewerken aan plannen van de betreffende ontwikkelaar.
De voorzitter merkt op dat de Stichting in het leven is geroepen om zo voor het behoud van het cultureel erfgoed subsidies bij instanties of overheden kan aanvragen. Als gemeente kan er voor het behoud geen subsidie worden aangevraagd. Om als gemeente duidelijk sturing aan het behoud te kunnen geven is het van groot belang dat er een duidelijke belangenverstrengeling bestaat tussen de Stichting en de gemeente. De ontwikkelaar zit op persoonlijke titel in de stichting en niet als ontwikkelaar. Spreekster wijst de opmerking van dhr. Tesselaar keihard van de hand. De opmerking houdt immers in dat een bestuurder, raadslid of wethouder, per definitie geen goede kontakten met bijvoorbeeld ontwikkelaars, ondernemers of verenigingen mag onderhouden omdat anders de schijn van belangenverstrengeling ontstaat. De overige commissieleden onderschrijven het standpunt van de wethouder. De commissie vindt het goed om de restauratie op te pakken.


d.Verduidelijking verschil tussen inzet batig saldo voor vervroegde afschrijving en toevoeging aan algemene reserve alsmee toelichting financiele afwikkeling van het krediet voor deLindenlaan/Noorderweg. De commissie neemt het voor kennisgeving aan.


e.Tijdelijke verhuur woningen Fruittuinen.
Dhr. Domburg verlaat de vergadering. De voorzitter verduidelijkt aan de hand van vragen van de commissie dat de Leegstandswet kan worden toegepast als er sprake is van vervangende nieuwbouw of zeer groot onderhoud. Er bestaat bij de Stichting Woondiensten Enkhuizen een concreet voornemen om tot vervangende nieuwbouw over te gaan. De gemeenteraad heeft zich in meerderheid kunnen vinden in de stedenbouwkundige randvoorwaarden die aan een dergelijke nieuwbouw moeten worden gesteld. Door de Leegstandswet toe te passen kan overeenkomstig de wens van de raad de nu vrijkomende woningen worden verhuurd aan jonge woningzoekenden die als zodanig op de wachtlijst zijn ingeschreven. Zij zegt toe dat een helder inzicht zal worden verstrekt over de thans aanwezige woningvoorraad ten opzichte van de wachtlijst van de woningzoekenden.
Mw. Lok en dhr. Rieuwerts adviseren de Leegstandswet niet toe te passen omdat daarmee ook ingestemd wordt met sloop en vervangende nieuwbouw. Omdat zij van mening zijn dat vervangende nieuwbouw geen bijdrage levert aan een goede structurele jongerenhuisvesting zijn zij tegen sloop.
Dhr. Tesselaar is tegen sloop en adviseert ook om de Leegstandswet niet toe te passen.

De overige commissieleden wijzen op het eerder genoemd raadsstandpunt en willen de Leegstandswet toepassen om jongeren in de leegkomende woningen te kunnen huisvesten totdat de nieuwbouw wordt gestart. De commissie hecht waarde aan een goede communicatie.


8

Overzicht onvoorziene Uitgaven Nieuw Beleid.

Dhr. Domburg
keert in de vergadering terug. De commissie adviseert positief.


9

Viering 400 jaar Verenigde Oostindische Compagnie.

De voorzitter en de heren Baan en Van der Schans lichten uitgebreid en enthouisast de opzet toe. Door de viering wordt mede invulling gegeven aan de wens van de raad om bij de uitvoering van het Toeristisch Recreatief Actie Plan nadrukkelijk aandacht te besteden aan de Cultuur en Historie van Enkhuizen. Er wordt samengewerkt met Hoorn en Texel als de twee andere belangrijke havenplaatsen voor de VOC. Het project vergt een goede samenwerking met andere partijen. Daarbij is nadrukkelijk een rol weggelegd voor de inwoners of buitenpoorters die aan het project willen meewerken. Het gevraagde budget van f 350.000,--, aldus dhr.Wisman,is een garantiebedrag en kan, omdat het een incidentele bijdrage betreft, uit de Algemene Reserves worden gehaald.

De commissie is unaniem positief en noemt de volgende aandachtspunten:
-betrek het (georganiseerd) bedrijfsleven en het onderwijs erbij en maak gebruik van de VVV

-de projecten moeten ook op langere termijn waardevol zijn;
-de historie moet goed worden weergegeven (geen verzinsels die niet kunnen kloppen) en er moet ook aandacht worden gegeven aan de minder mooie kant (wel in die tijd bezien) aan de VOC;
-zorg voor een concreet plan van aanpak op grond dat door de commissie kan worden beoordeeld. Verder uitvoering van het plan van aanpak kan achteraf, maar wel tussentijds, aan de commissie worden voorgelegd.

Dhr. Tesselaar houdt fractieberaad voor. De overige commissieleden adviseren positief over het benutten van f 50.000,-- van het gewenst krediet voor de startwerkzaamheden en zullen aan de hand van een concreet plan van aanpak advies uitbrengen over de benutting van de overige f 300.000,--.


10

Rondvraag.
Op vragen van dhr. Domburg licht dhr. Wisman toe dat ramingen voor onderhouds-werkzaamheden altijd zijn gebaseerd op een aanneemsom met een marge voor onvoorzien. In het verleden moest noodgedwongen wel eens worden gewerkt met minder adequate gegevens. Thans wordt daar meer aandacht aan geschonken.


11

Sluiting.
Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzitter de vergadering om 23.35 uur

D.Rood, secretaris