United Consumers, gezamelijk goedkoper tanken dankzij internet, succesvol.
(25 januari 2001)
UnitedConsumers, het bedrijf dat sinds 10
november 2000 automobilisten tot Fl 5,- brandstofkorting aanbiedt via
internet, kan na twee maanden concluderen dat het concept succesvol
is.
Inmiddels zijn 60 pompstations van verschillende merken (oa. BP, Esso,
Texaco, Total, Fina, Q8, Avia en Gulf) actief met UnitedConsumers, en
4.500
deelnemers zijn in het bezit van de UnitedConsumers Card. Het streven
om
eind 2001 een landelijk dekkend netwerk van 400 pompstations te
hebben,
wordt naar verwachting dan ook gehaald. Als de groei zich zo doorzet
wordt
2001 een succesvol jaar.
Automobilisten en pomphouders enthousiast. Niet alleen de 4.500
deelnemende
automobilisten, (met inmiddels ruim 250 actieve tankers per dag) maar
ook
pomphouders zijn erg enthousiast over UnitedConsumers. Dagelijks
melden
tientallen nieuwe deelnemers zich aan (het deelnemersbestand bedraagt
inmiddels 22.589 deelnemers) en ook pomphouders nemen in veel gevallen
zelf
contact op met het bedrijf. Voor hen levert deelname aan
UnitedConsumers
extra brandstof- en winkelomzet middels nieuwe klanten en extra
winkeldoorloop, zonder dat ze daarbij zelf investeringen hoeven te
doen.
Het aantal extra liters dat een groot aantal van de deelnemende
pompstations vertankt groeit enorm. Na 2 maanden is, met 15.000 of
meer
extra liters per pompstation, per maand, het einde van de explosieve
groei
in nieuwe liters nog lang niet in zicht. Zowel pomphouders als
deelnemers
kunnen de getankte liters en het opgebouwde kortingstegoed persoonlijk
en
dagelijks via internet zelf volgen.
Marktsituatie blijft gunstig. Hoewel de olieprijzen in 2001 inmiddels
iets
gedaald zijn ten opzichte van 2000 blijft de prijs van brandstof hoog.
Recent aangekondigde productiebeperkingen binnen de OPEC geven aan dat
er
momenteel sprake is van een minimum prijs niveau. Automobilisten
zullen dan
ook in 2001 prijsbewust blijven. De bestaande loyalty systemen van
oliemaatschappijen hebben bovendien hun beste tijd gehad.
Oliemaatschappijen en ook pomphouders willen er het liefst van af
omdat het
onderscheidend vermogen er niet meer is. Automobilisten voelen zich
daarnaast steeds minder aangetrokken tot de bestaande spaarpunt
systemen,
temeer ook omdat de gespaarde punten steeds minder waard zijn.
UnitedConsumers levert de automobilist 5 x meer op dan de bestaande
spaarsystemen. Spaarpunten raken uit en contant geld is in.
Grootgrutter
Albert Heijn baseert haar recent aangekondigde nieuwe spaarsysteem; -
AH
Spaarrekening - dan ook gewoon op geld.
Positie UnitedConsumers is uniek. In de internetwereld wordt momenteel
het
kaf van het koren gescheiden. Een groot aantal internetbedrijven zit
met
(her)financieringsproblemen of concludeert dat hun businessmodel niet
werkt. Internet is echter binnen UnitedConsumers meer een noodzakelijk
kwaad geweest om efficient en effectief te opereren. Als de telefoon
dezelfde voordelen had geboden had UnitedConsumers nooit gekozen voor
de
investeringen in, en ontwikkeling van, hard- en software.
Doordat UnitedConsumers, na onderhandelingen met de
oliemaatschappijen,
uiteindelijk bij de pompexploitanten terecht kwam, is een unieke
situatie
ontstaan. In de gesprekken van de afgelopen zomer met de
oliemaatschappijen
zelf, werd snel duidelijk dat het internet-loyalty-model van
UnitedConsumers de toekomst heeft. Een aantal voorbeelden; Airmiles is
inmiddels Shell tankers om een e-mail adres aan het vragen en Texaco
experimenteert met leveranties (internetbestellingen) aan consumenten
via
haar tankstation netwerk. Esso buigt haar spaarpunten systeem om naar
een
variabelere variant, die meer punten geeft naarmate je meer tankt. Het
zijn
slechts enkele, van een groot aantal nieuwe, en deels nog toekomstige
ontwikkelingen, die UnitedConsumers in haar operationele concept
ingebakken
heeft.
Met eigen autonome terminals, op pompstations met de bekende
brandstofmerken, bouwt UnitedConsumers in een snel tempo aan een
multi-merk
en onafhankelijk netwerk met een volledig eigen ICT-infrastructuur ten
dienste van de pomphouders en de deelnemende automobilist. Dat heeft
wel
extra investeringen en tijd gevraagd, maar die zijn het meer dan
waard.
Temeer omdat UnitedConsumers zo kan samenwerken met pompexploitanten,
in
plaats van zelf nieuwe pompstations te bouwen. Zo is de groei in
netwerk
(tanklocaties) enorm, het 7-voudige van concurrent TanGo.
Een overzicht van alle deelnemende stations staat op internet:
www.UnitedConsumers.com/waar tanken.html
Pompexploitanten innovatiever dan oliemaatschappijen. Inmiddels zien
de
oliemaatschappijen in dat UnitedConsumers op een verantwoorde wijze de
nieuwe manier van tanken vertegenwoordigt. Het was natuurlijk moeilijk
om
de dure, zelfstandig ontwikkelde of ingekochte loyalty initiatieven,
uit de
jaren '90, versneld af te schrijven. Bovendien was er de (emotionele)
aarzeling om dergelijke nieuwe activiteiten aan derden, zoals
UnitedConsumers, uit te besteden. Opmerkelijk is het toch dat
uiteindelijk
de pompexploitanten zelf innovatiever en daadkrachtiger bleken dan de
oliemaatschappijen. De pompexploitanten beseften als geen ander dat,
bij
een stabiel brandstofmarkt volume en oprukkende prijsvechters zoals
TanGo,
eigen prijsverlagingen aan de pomp, als reactie op TanGo, op termijn
zinloos zijn. Het leidt immers tot prijs spiralen naar beneden, die
uiteindelijk voor geen enkele pompexploitant of oliemaatschappij een
boterham overlaten.
Nieuwe automobilisten aantrekken en behouden als trouwe klanten, op
basis
van een helder beloningssysteem, gekoppeld tank- en betaalgedrag, is
waar
het uiteindelijk om gaat. Met het internet als cement blijkt dat goed
en
snel te werken. Zonder prijsreacties van collega pomphouders uit de
directe
omgeving, en met aantrekkelijke kortingen voor de deelnemende
automobilist.
De werking. Bij de UnitedConsumers pompstations kunnen automobilisten
die
zich via www.UnitedConsumers.com gratis hebben aangemeld met forse
korting
tanken. De korting wordt niet direct aan de pomp uitbetaald maar door
middel van een UnitedConsumers Card opgespaard, zodat de deelnemer
twee
keer per jaar een aanzienlijk bedrag op zijn of haar bankrekening
tegemoet
kan zien. Afhankelijk van het aantal liters die een deelnemer per half
jaar
via UnitedConsumers tankt, bedraagt de korting of besparing 6, 9 of 12
cent
per liter. Deze korting of besparing kan oplopen tot Fl 5,- per
tankbeurt
en geldt voor de bekende brandstof producten