Internal Market: infringement procedures for failure to implement Directives
DN: IP/01/107 Date: 2001-01-25
TXT: FR EN DE DA ES PT NL IT SW FI EL
PDF: FR EN DE DA ES PT NL IT SW FI EL
Word Processed: FR EN DE DA ES PT NL IT SW FI EL
IP/01/107
Brussel, 25 januari 2001
Interne markt: inbreukprocedures wegens niet-omzetting van richtlijnen
De Europese Commissie heeft besloten om aan twaalf lidstaten
tweeëntwintig formele verzoeken te sturen om haar binnen twee maanden
in kennis te stellen van de maatregelen die zij hebben genomen om vijf
verschillende internemarktrichtlijnen ten uitvoer te leggen. De
betrokken richtlijnen betreffen betalingssystemen,
beleggerscompensatiestelsels, specialisten, de vrijheid van vestiging
voor advocaten en verzekeringen. Deze formele verzoeken zijn in de
vorm van zogenaamde "met redenen omklede adviezen", de tweede fase in
een inbreukprocedure overeenkomstig artikel 226 van het EG-Verdrag.
Indien een lidstaat niet binnen twee maanden een bevredigend antwoord
op het hem toegestuurde met redenen omklede advies geeft, kan de
Commissie de zaak voorleggen aan het Hof van Justitie in Luxemburg.
Uit het laatste scorebord van de interne markt blijkt dat de omzetting
van internemarktrichtlijnen in de meeste lidstaten de afgelopen drie
jaar aanzienlijk is verbeterd, maar dat één op de acht
internemarktrichtlijnen nog altijd niet in alle lidstaten is omgezet
(zie IP/00/1356).
Frits Bolkestein, lid van de Commissie voor de interne markt, zei
hierover: "Tijdens de Europese Raad van Lissabon in maart 2000 hebben
de lidstaten opnieuw bevestigd dat zij haast willen maken met de
economische hervorming en een volledig operationele interne markt tot
stand willen brengen. Het is van dringend belang dat dit streven in
daden wordt omgezet en dat de internemarktwetgeving onmiddellijk en op
correcte wijze in alle lidstaten wordt uitgevoerd."
Betalingssystemen
De Commissie heeft besloten om Luxemburg, Frankrijk en Italië een met
redenen omkleed advies te sturen, omdat deze landen de Commissie nog
niet in kennis hebben gesteld van maatregelen tot uitvoering van de
richtlijn betreffende het definitieve karakter van de afwikkeling van
betalingen en effectentransacties (98/26/EG). De richtlijn werd in mei
1998 aangenomen en trad op 11 december 1999 in werking. Hij heeft tot
doel het systeemrisico bij de deelname aan betalingssystemen en
afwikkelingssystemen voor effectentransacties, en met name het risico
in verband met de insolventie van een deelnemer aan het systeem, terug
te dringen.
Beleggerscompensatiestelsels
De Commissie heeft een met redenen omkleed advies naar het Verenigd
Koninkrijk gestuurd met het verzoek om haar in kennis te stellen van
maatregelen tot uitvoering van Richtlijn 97/9/EG inzake de
beleggerscompensatiestelsels op het grondgebied van Gibraltar (zie
IP/97/138).
Deze richtlijn had op 26 september 1998 omgezet moeten zijn en
verplicht de lidstaten om erop toe te zien dat een of meer stelsels
worden ingevoerd die de beleggers compensatie bieden (tot een
maximumbedrag van niet minder dan 20,000) indien een
beleggingsonderneming (al dan niet een bank) niet in staat blijkt om
beleggers hun betalingen of effecten terug te betalen. Het Verenigd
Koninkrijk heeft andere nationale maatregelen tot omzetting van deze
richtlijn gemeld, maar niet voor het grondgebied van Gibraltar.
Specialisten
De Commissie heeft Portugal een met redenen omkleed advies gestuurd
met het verzoek haar in kennis te stellen van maatregelen tot
uitvoering van Richtlijn 1999/46/EG. Deze richtlijn betreft een
bijwerking van de lijst van diploma's van specialisten in de
EU-lidstaten (zoals vastgesteld in Richtlijn 93/16/EEG), die door de
lidstaten wederzijds worden erkend. Door een regelmatige bijwerking
van de lijst wordt de wederzijdse erkenning vergemakkelijkt en wordt
het vrije verkeer van artsen gewaarborgd. De richtlijn van 1999 had
uiterlijk 31 december 1999 moeten zijn omgezet. Het verzuim van de
Portugese autoriteiten om omzettingsmaatregelen mede te delen kan een
belemmering zijn voor de erkenning van bepaalde gespecialiseerde
medische opleidingen en kan daardoor het vrije verkeer van
specialisten tussen de lidstaten beperken.
De vrijheid van vestiging voor advocaten
De Commissie heeft België, Spanje, Frankrijk, Ierland, Italië,
Luxemburg, Nederland en Portugal een met redenen omkleed advies
gestuurd met het verzoek haar in kennis te stellen van maatregelen tot
omzetting van Richtlijn 98/5/EG betreffende het recht van advocaten om
zich in een andere EU-lidstaat te vestigen. De termijn voor omzetting
van de richtlijn was 14 maart 2000. Het verzuim van de betrokken
lidstaten om omzettingsmaatregelen te melden vormt een mogelijke
belemmering van het recht van advocaten om zich in andere EU-lidstaten
te vestigen en daar hun beroep uit te oefenen.
Verzekeringen
De Commissie heeft Oostenrijk, België, Finland, Frankrijk,
Griekenland, Italië, Luxemburg, Portugal en het Verenigd Koninkrijk
een met redenen omkleed advies gestuurd met het verzoek de
noodzakelijke maatregelen tot uitvoering van de zogenaamde "richtlijn
verzekeringsgroepen" (98/78/EG) te treffen, die op 5 juni 2000 had
moeten zijn omgezet. Deze richtlijn betreft het aanvullend toezicht op
verzekeringsondernemingen in een verzekeringsgroep en stelt
gemeenschappelijke basisnormen vast voor de kapitaalvereisten van
dergelijke ondernemingen met het oog op de dekking van onvoorziene
risico's. Deze richtlijn moet voor het eerst worden toegepast bij het
toezicht op de jaarrekening voor het boekjaar dat op 1 januari 2001 of
in het op die datum beginnende kalenderjaar ingaat. Aangezien
ondernemingen moeten weten wat hun verplichtingen overeenkomstig deze
richtlijn zijn, is het van bijzonder belang dat de lidstaten mededelen
hoe zij deze op nationaal niveau willen omzetten.